Minitest: Scott Genius Plus Schweizisk skogstraktor med formidabelt fäste

7 Nov 2016

Schweiziska Scott har gjort sig kända för en lång rad nytänkande konstruktioner genom åren. Genius Plus är ett sådant självsäkert steg ut i det halvt okända för firman. Scott säger att de testar marknaden med den här cykeln som är byggd kring den nya hjulstorleken 650b Plus.

häll utför 1

Genius rullar alltså på 27.5-tumsdäck som är hela 2.8-tum breda. De är krängda över Syncros-fälgar (med 40 millimeters intern bredd) som låter däcken svälla ut till en bred och mjuk profil. Det existerar ännu bredare 650b Plus-däck på marknaden. Men Scott säger att de under utvecklingsarbetet av cykeln provade de däcken och att den blev alldeles för ”studsig” med dem. 2.8-tumsbredd är därför den storlek där stabilitet och flyt maximeras utan att cykeln blir för ”lös” och svårkontrollerad.

hoj sida

Ni får ursäkta om det mesta handlar om däcken, men de är just vad som gör Genius Plus till en så skojig cykel att ta med ut i skogen. Scott säger att Plus-däcken har 20 procent större anläggningsyta mot marken. Vi är villiga att hålla med på den punkten. Känslan från sadeln är att det känns som om cykeln helt plötsligt rullar med greppet från ett extra bakhjul. Fästet finns där. Ständigt närvarande. I alla situationer. Uppför, längs med skogsstigen och nedför.

dämp

Fox Float Performance Elite med vajerreglerad lock-out

Scott:s Genius är en av få cyklar med 650b Plus-däck som har möjlighet att utrustas med framväxel och 2 x 11-drivlina för maximalt antal utväxlingar. Scott säger också att de lyckats klämma in Boost-nav (110 millimeter fram – 148 millimeter bak) utan att Q-faktorn gått upp. Det här måttet mäter hur brett isär vevarmarna är monterade på vevlagret. Bredare isär är oftast inte bättre. Att Scott kunnat konstruera en ram kring alla dessa delar, komponenter och den nya Plus-däcksstandarden är imponerande.

skog sväng 1

Fram- och bakdämpningen är förenade med ett reglage på styret kallat TwinLock. Detta tillåter att man ställer in fjädringen i tre olika lägen: öppen, ´traction´ där bakdämpningen låses till 90 millimeter med ökad kompressionsdämpning men med en framgaffel som är helt öppen , och slutligen helt låsta fram- och bakdämpare.

reglage

TwinLock-reglaget som med ett tryck med tummen ger möjlighet att ställa in fram- och bakdämpning i ett av tre olika lägen. Öppen, klättring och låst.

Med däck som hyser en så stor luftvolym så kräver det en inkörningsperiod innan man kommer fram till de däckstryck som fungerar för en och den terräng som man i huvudsak kommer att cykla på. Får man till den här avvägningen rätt så fungerar däcksfläsket som en extra form av dämpning. Småskak som på en icke Plus-försedd hoj vibrerar igenom upp till styret och sadel, äts upp av det glupska gummit. Men går man för lågt och släpper ut för mycket luft, så har däcken en tendens att rulla och vika sig vid mer entusiastisk kurvtagning. Få till rätt ringtryck för din vikt, din terräng och din åkstil så är Scott Genius Plus motsvarigheten till en Mercedes Geländewagen med ilagd lågväxel. Och alla tre diffspärrarna låsta. Med andra ord, fäste och kul på hjul precis överallt i skogen.

skogs häll utför

 

klättring 1

Läs mer på Scott:s hemsida

Alla bilder: Tobias Jönsson – Instagram @allthelittlepics

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.