Hjulstorlekar – från 20 till 36 tum

22 Sep 2015

”En storlek för att regera dem alla”. Eller ja, något åt det hållet skulle kanske författaren J.R.R Tolkien – ni vet han med Sagan om Ringen – ha skaldat om alla olika hjulstorlekar som har virvlat runt de under åren. Om han hade cyklat mountainbike alltså. Vi tror han hade gillat 29:or. En storlek som ger ett grymt rull och regerar över de andra storlekarna. Enligt en helsåld kollega på redaktionen.

Eller så kanske vi egentligen borde ha publicerat en dödsruna över 26″-hjulet? Det var förresten mer en praktisk slump att mountainbike:n konstruerades kring den hjulstorleken, än någon mer vetenskapligt grundad tes om framkomlighet vs hjulvikt vs rullförmåga.

Så vi accepterade att en mountainbike skulle ha 26-tumshjul. Och hojade i skogen med våra 26:or, men med lite experimenterande. Någon provade att cykla med ett 24-tumshjul bak. En Oppfinnar Jocke teoriserade om att 20-tumshjul – BMX-storlek alltså – skulle vara den bästa. På en mountainbike. Vi kliar oss fortfarande i huvudet över det.

Men 26:or var i stort vad som gällde. Tills Gary Fisher – en av mtb-pionjärerna, hippie och vass entreprenör med affärsnäsa – lät masstillverka en så kallad ´twentyniner´. Tjunia. 29:er. En mountainbike med stora hjul som vi alla – kring år 2000 – såg med oblida ögon på och mest tyckte var i vägen. På stigen, på affärsgolvet, på tidningssidor, på cykelhemsidor.

Det var då. Nu kan man svårligen stöta på en mountainbike med 26-tumshjul hos någon cykelhandlare i Sverige. Men det är inte 29:or som regerar. Utan mellanstorleken 27.5. Tillverkarnas PR-avdelningar fyrar av olika varianter om varför 650b (som 27.5 också kallas) är den klokaste. Men de allra flesta kokar ner till:

”Det bästa av 26″-hjulens lekfullhet parat med 29:ornas mäktiga rull”. Ungefär så.

27.5 Plus? Vad är det här för storlek? Det är som det låter faktiskt. 650b-hjul med däck modell extra tjock, kring tre tum breda. Visst hjulen väger lite mer och cykeltillverkaren måste göra sin geometri-läxa ordentligt för att hojen inte ska bete sig som en oljetanker. Men om de gjort det så är det en mycket ögonöppnande upplevelse att cykla på en 27.5 Plus-hoj. Jag provade en Scott Genius med de här däcken i somras. Känslan av att kunna cykla nästan överallt oavsett hur brant det var är en mäktig upplevelse. Så länge man orkar trampa. För de som inte tävlar och bara måste ha den lättaste cykeln så kan Plus-cyklar vara ett intressant alternativ.

Men det tar inte stopp där.

Från Amerika har det länge sipprat ut foton på cyklar som kanske är nästa naturliga steg på storleks-stegen. Ännu har ingen av de stora märkena börjat tillverka dem, så man får be en custom-tillverkare som BlackSheep om en ram som passar dessa enorma hjul. Hur stora är dem då? Stora. 36-tum stora. De som provat de här veritabla valsarna är frälsta. Vi som står vid sidan är skeptiskt neutrala. Några cyniska. Andra nyfikna. En de del konstaterar lakoniskt att den vettigaste storleken är den man faktiskt cyklar på.

Och om tio år hojar vi alla på 32.5-tums hjul. Ni vet, tillverkarnas supersmorda PR-avdelningar kommer övertyga oss om en lagom-mittemellan-storlek där man både äter pajen och har den kvar:

”32 och en halv tum! Den bästa kompromissen mellan 29:ornas lekfullhet och 36-tumshjulens naturliga rull!”

Kom ihåg vart ni läste det först.

 

 

Vilken hjulstorlek tycker du är bäst?

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.