Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

En världsmästares cykel med svensk färg

Världsmästerskapen i cykelcross avgjordes i helgen i nederländska Valkenburg. Mannen som får rätten att bära den regnbågsfärgade världsmästartröjan är Wout Van Aert. Många hade gissat på att Mathieu Van der Poel rätt enkelt skulle sopa hem tävlingen, men han bgick ett misstag och kom aldrig riktigt tillbaka in i tävlingen efter det. Han slutade på en tredjeplats. VanAert knep därmed sitt tredje världsmästerskap.

20180204-152710-11.095708

Van Aert som är 189 centimeter hög använde en cykelcross-hoj i storlek 55 centimeter från amerikanska Felt, mer specifikt en F1X. Genomgående axlar fram i dimension 15×100 och bak 12×142, pressfit BB386-vevlager, SRAM Red eTap HRD med två främre kedjehjul och en kassett på 11-28 stod för drivlinan. Bromsarna reglerades på hydrauliskt vis vilket i stort sett alla tävlande använder numera. Ett tydligt paradigmskifte inom sporten från den tidigare så allenarådande cantilever-bromsen.

20180204-161349-2.095857

Hjulen kommer från amerikanska Zipp, modell 202 Firecrest med tubdäck 33 millimeter breda och handgjorda av fabrikat A Dugast. Styre? Zipp Service Course SL-70 Ergo. Likaså sadelstolpe och styrstam: Zipp SL Speed. Modellen har faktiskt en svensk koppling då Sadeln är en ProLogo Scratch 2, pedaler Time XC 12 med titanspindel och kolfiberkropp.

Felt F1X har faktiskt en svensk koppling. Kolfiber-materialet som används i konstruktionen av ramen, kommer från en svensk firma. TeXtreme kallas det och tillverkas av Oxeon i Borås. Förenklat är det platta förstyvningsremsor vars fibrer är flata istället för runda. Detta leder till ett bättre förhållande eller högre andel fibrer till en given del resin. Resultatet: högre styvhet till lägre vikt.

Annons

IMG_2282.100024

Wout Van Aerts supportrar fick se sin idol klippa målsnöret först.

20180204-163612.100231

Van Aerts hoj är en custombyggd historia. F1X på Felts hemsida ser ut såhär. Härlig mintlack!

Felt_Bicycles_F1x(1)

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.