En lista över årets bästa Prylar jag gillade under 2016

26 Dec 2016

Snart är 2016 all. Året har rasslat på i en hiskelig takt och följande är produkter som gjort min cykling lite mer rolig, lite mer säker, lite mer trygg. Lite mera mer av sysselsättningen och sporten vi gillar mest av allt.

  • Hjälmmössa. Det här oansenliga plagget är helt enkelt en livräddare och tillhör kategorin av persedlar som täcker kroppens extremiteter såsom handskar/vantar/krabbklo-handskar, skoöverdrag och balaklavor. De små plaggen som gör stor skillnad. Allt om oftast består mössan av ett tunt vindstoppande membran som täcker öronen och en tunn toppdel av fleece som täcker hjässan och som släpper ut fukt och värme. Funderar du på att cykla under den svalare delen av året så ska du införskaffa en hjälmmössa. Bums. För dina örons skull. Själv har jag blivit så van att skämma bort de två hörseltrattarna att jag gräver efter min GripGrab så fort jag anar att temperaturen kan dyka under 10 grader… Att mössan går djupt ned över öron och nacke är skillnaden mellan att cykla och inte cykla. Nästan.

GripGrab-Aviator-Cap-1-630x420

  • Sänkstolpe – hisspinne – dropperpost – häckhiss – teleskopsits – bakdelsagitator – rumpnivelator. Kärt barn har fått många namn. Vi gillar inte teknik för teknikens egen skull, men det här är ännu en produkt som man ska prova själv för att förstå vilka fördelar den kan ge. Mekanisk eller hydraulisk. 70 upp till 200 millimeter. Med eller utan reglage på styret. Alternativen äro legio. Och hittills har de stolpar som inte exakt fungerat som det stod på lådan varit många. Men cykelbranschen är en ständig tävling att bräcka konkurrenterna. Mållinjen är rörlig. De senaste stolparna från de allra flesta tillverkare har kommit tillrätta med oljeläckor, glapp och annat elände. Prova en och se ljuset. Som med trail-29:or om den spetsiga liknelsen tillåts…

1406002885693-1of5ntq6zjl24-1200-80

  • 1x-drivlinor. Sram tog ett i år ett tydligt steg mot att vilja begrava varenda framväxel världen över då de introducerade Eagle. Vadå Eagle? En 1x-grupp med hälften så många växlar som samtidigt erbjuder i stort samma växlingsbredd som en 2x-kittad hoj. 500 procent inalles. Gruppen fungerade utmärkt och vi saknade inte framväxeln alls. Så långt så väl. Det enda smolket är priset. Som är betydande. Men har man varit med i cykelvärlden i ett par år, så tippar vi på att få se 12-delade kassetter som väger lite mer och kostar mycket mindre än Eagle. Det är vår robusta gissning. Shimano har också kommit med bredare kassetter efter att ha varit lite slö ur startblocken. 
sram-xx1-eagle-12-speed-groupset_XX1eagleGroup
Sram XX1 Eagle – 12-delad supergrupp till superpris. Vi gissar att Sram introducerar Eagle hos märkets mindre dyra grupper inom en snar framtid.  
  • Större valfrihet bland landsvägscyklar. Endurance, allroad, gravel, grus och alla andra vägar täckt med makadam, grus, singel, kullerstenar. De senaste årens så kallade komfortracer kan pusslas rätt på många platser. Generellt kan man säga att en komfortracers styrrör är lite längre och topprör/reach en gnutta kortare än motsvarande landsvägscykel. Vi säger, passar du och har en tillräcklig kroppslig flexibilitet för att kunna cykla i timtal på en landsvägscykel med traditionell geometri – läs, kort styrrör och längre topprör – och trivs med det så ska du självfallet fortsätta. För alla andra så är den relativt nya kategorin med allvägs-cyklar en mycket attraktiv sorts hojar. En representant för ett känt cykelmärke sa att de allra flesta egentligen ska titta och sitta på en komfortracer. Istället för att stirra sig blind på vad yrkescyklisterna i proffsklungan hojar på. Som många gör. Nej, en landsvägscykel med lite mer upprätt sittställning, en sittställning där man inte behöver böja vare sig nacke eller rygg ur led för att kunna cykla med händerna i bocken kan vara en klokt val för nybörjaren. Eller vara vägen tillbaka för cyklister som på ren svenska inte pallar med den alldeles för tävlingsorienterade geometrin som traditionella landsvägscyklar är konstruerade kring.
Skärmavbild 2016-12-26 kl. 19.10.02
Specialized Roubaix

 

  • Skivbromsar för landsvägscyklar – vara eller icke-vara? Därom tvista alla från de lärde till kompisar, vänner, släkt, personalen nere på mataffären, anställda vid kaffeautomater och VD:ar, CEO:er och styrelseledamöter vid börsnoterade företag som alla börjar dagen med att dryfta denna fråga. Saken är laddad. Beroende på vem man frågar så kan man få ett svar fylld till brädden med negativism eller positiva fördelar. Men utan att gå in på detaljer så ser framtiden för bockstyrecyklar skivbromsad ut. Bromskänslan i ett ordentligt installerat och genomluftat hydrauliskt skivbromssystem är – med risk att låta köpt – fantastisk. Modulation och bromskraft är utsökt och det fina är att man i stort sett bibehåller den här supergoa känslan och bromsprestandan oavsett väderlek. Till skillnad från vanliga fälgbromsar. Vi kan också börja skönja nästa generations aerohjul, där konstruktörerna inte längre behöver ta hänsyn till att fälgsidan måste fungera som bromsyta – utöver att agera som fundament för däcken och vara en strukturell del av hjulet. Shimano:s nätta ok-standard Flat Mount bidrar till att skivbromsen ser lite mindre klumpig ut jämfört med Post Mount-standarden som är importerad rakt av från kusinen mountainbike. Oavsett vad man tycker är estetik en viktig del och detta är ett litet steg till skapa legetimitet. Många av de största tillverkarna har racercyklar med skivor på programmet – se till exempel Canyon som vi skrev om häromdagen.
Skärmavbild 2016-08-11 kl. 10.36.40
Bloggförfattaren på en av årets trevligaste cyklar: Giant TCR Advanced med Shimano:s hydrauliska skivbromsar. En mycket bra allround-racer.
  • Boa-spännenKlick- och snurrspännena från amerikanska Boa har existerat sedan 90-talet och under den tiden blivit alltmer självklara som alternativ gentemot andra snurrlås och traditionella snören. Med Boa:s senaste spänne IP1 så höjer de ribban ännu ett steg. Ställbar i fina, små steg åt endera håll så går det att dra åt skorna som är kittade med IP1:or precis så löst eller åtsittande som du vill ha dem. Spännet är inklätt i ett gummihölje som är skonsamt mot fingrarna. Dessutom går det enkelt att justera dem under pågående pass – från sadeln. Den högsta formen av smicker? Till och med branschgiganten Shimano använder Boa-spännen på sin senaste serie högprestandaskor: S-phyre.

Shimano-S-phyre-rc9-road-shoe-colour-options3

  • Ett litet äldre sadeltips: Fizik Arione. Min egen Arione måste vara bortåt tolv år gammal nu, men varje gång jag kliver upp på min egen hoj så är det som att komma hem. Den borde inte funka för mig. Sadeln är egentligen lite för smal och lite för fokuserad för de där cyklisterna som är supersmala, väger sin mat på våg och har rosa skoskydd. Ändå är Arione och jag stabila vänner sedan 2004. Kanske är det längden. Kanske chassiet som är konstruerat att svikta på ett förutbestämt sätt, Wing Flex. Ett annat märke som jag kan rekommendera är nykomlingen Fabric vars sadlar jag tycker är mycket bekväma. Dessutom ser de bra ut. Inte oviktigt.

Skärmavbild 2016-12-26 kl. 16.58.17

 

Skärmar. Ja du läste rätt. Stänkskärmar brukade var en så fruktansvärt o-cool grej, att jag fortfarande minns det som igår när jag fick min första cykel. Med skärmar. De skruvades av i ljusets hastighet. För vem hade någonsin sett en Kuwahara BMX MED stänkor? Eller hur! Numera är skärmar en del i min pendlings-arsenal mot smuts och väta. Min fatbike ska få en måttillverkad bakskärm och de trevliga tankarna på att alltid vara så torr som möjligt, har gått så långt att jag börjat fundera på att tillverka skärmar till min trail-MTB… Häromdagen sprack bakskärmen på min pendlarcykel. Av utmattning. Ja, plötsligt händer det. Som ersättare funderar jag på SKS Longboard 45:or…

RS1372_10439_LONGBOARD_black_stay[1000x700]

 

Så. Framtidens landsvägscykel är konstruerad kring en bekväm geometri, har hydrauliska skivbromsar, kanske en 1x-drivlina (det är på gång) och beroende på i vilket läger du står beträffande stänkskärmar måhända utrustade med såna. Cykeln är dessutom försedd ram och hjul som accepterar däck uppemot 40 millimeters bredd. Lägg till en effektmätare som inte kostar skjortan och en mångkunnig GPS-dator på styret så kan detta vara morgondagens cykel. Som finns att köpa 2017. Hoppas vi. Elektriska eller mekaniska växlar? Den sparar vi till nästa blogg…

God jul och ett gott nytt år!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.