Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

Är det här nya Dura Ace?

Det dök upp ett foto på Instagram häromdan. Det är taget på en branschmässa i Taipei – Taipei Cycle Show – där tillverkare av komponenter, delar och cyklar visar upp vad de har på gång några modellår in i framtiden. Det ska understrykas att det råder fotoförbud på den här mässan så de som ligger bakom bilderna har varit stygga. Det är bara två stycken men det som syns på dem är högintressant.

F2313579-C489-4CB8-B99A-3E62A7AB248A_zpseh1mdx4v

Enligt fotografen kan det vara nästa generation av Shimano:s bästa landsvägsgrupp Dura Ace som visas upp. Tittar man lite snabbt så skiljer inte så mycket gentemot den nuvarande elektriska Di2-gruppen – Dura Ace 9070. Men studerar man bilderna lite närmare kan man konstatera skillnader och likheter:

Sladden från bakväxeln är fäst på en annan plats. Det faktum att det fortfarande finns en sladd indikerar att Shimano kanske inte hoppar på det sladdlösa tåget riktigt än. Men det har konkurrenten SRAM gjort med eTap. Eller så är det kanske bara en fusksladd för att förvilla? Nått som SRAM också sysslat med… 

Bakväxeln har en annan utformning med en utvändig (och invändig?) extra stödribba. Det nedre löphjulet har en annan design än dagens 9070-version.

Kassetten är fortfarande 11-delad.

Vevarmarna baseras på den relativt nyintroducerade fyrarmade konstruktionen. Kommer Shimano att experimentera med kolfiber och vevaxlar med större diameter? Det ska bli spännande att se hur de väljer att utveckla den här kritiska komponenten.

Annons

Delarna verkar tillverkade till en hög standard även om det är oklart om de är produktionsklara eller prototypkomponenter.

Alltsammans är svart.

 

Shimano har uppdaterat sina enklare landsvägsgrupper med tekniken från Dura Ace 9000 som introducerades vintern/våren 2012-13, så nu tar de sats, kavlar upp ärmarna och börjar om från toppen igen. Det ska bli mycket intressant att se hur de utvecklar vad många anser vara den bästa landsvägsgruppen idag.

 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.