Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

1x för landsvägen

Det kan inte ha undgått någon cykelintresserad att drivline-trenden som kallas 1x eller one-by just nu rasar för fullt. Förenklat består ideén av att just förenkla cykelns drivlina från flera främre kedjehjul till ett enda. Tillsammans med en kassett som sträcker sig från 10 eller 11 upp till 40 och mer, så täcker man in de allra flesta utväxlingar som man praktiskt använder. Vidare kan man plocka av framväxel, vajer, hölje och växelreglage vilket betyder en lättare cykel. Den här modenycken(?) grasserar vilt bland mountainbike, CX och liknande cyklar, men är inte lika förekommande i landsvägsvärlden. Ännu.

Men ideén retar har länge intresserat mig. Så därför.

Amerikanska Wolftooth Components med säte i Minneapolis, USA, är en av de största spelarna på 1x-marknaden och deras kedjehjul har länge funnits på min radar. Häromdagen damp det ned ett paket från WTC med ett urval av deras mest populära produkter. Planen är att eliminera framväxel med därtill hörande parafernalia och reducera vikt och komplexitet hos min cykel. Resultatet är tänkt att bli en fokuserad asfalts-motard som ska passa som handsken på det sätt som jag cyklar på.

20170701_102021_zpsdt1efvn9
Wolftooth Components: En stadig leverans från Vargtanden, däribland 1x-kedjehjulen med 40 tänder i både runt och ovalt utförande.

Hur då? Jag kan räkna på min högra hand hur många gånger jag taggat upp på den stora kakan det senaste halvåret. En pizzatallrik på 53 tänder i samarbete med kassettens elva tänders-hjul används bara så ofta av mig. Alltså. Ideén är att använda mer av den befintliga kassetten – både uppåt och neråt – tillsammans med ett aningen större kedjehjul än vad som är monterat i dagsläget. Det inre hjulet är ett 39-tänders Shimano 105. Efter att ha studerat kassetten och hur den oljiga kedjan har lämnat sina spår på den, så kan jag dra slutsatsen att det enbart är den nedre, högre, tyngre halvan av de bakre kuggarna som brukas.

Annons
20170701_210005_zpsqc1gakax
Shimano 105 5800: Ett 53 tänders hjul som används alldeles för sällan för att få vara kvarbultat på min trampotard. Framväxel, vajer och vänster STI-reglage ska också plockas av och ersättas med ett vanligt bromshandtag.

The plan. Planen är att gå upp en tand till ett 40-hjul och 1x:a drivlinan med den befintliga kassetten och se hur det känns. I dagsläget går min asfaltscykel mest som en hoj för kortare turer i Stockholm. Pass på en timme eller så där jag väver in uppförsbackar, broar och motlut för att ge kropp och knopp lagom med motion. Den aningen större klingan borde ge mig lite längre växlar på toppen och samtidigt “tvinga” mig att börja använda de större kugghjulen där bak. Och få en cleanare, lättare och mer ändamålsenlig cykel på kuppen. Vidare ska cykeln förses med lite fetare däck och en spacer eller två flyttas upp ovanför styrstammen. Och ja just det, blankpolera den högra vevarmen. Den vänstra gjordes förra sommaren Borde ta en kvart eller så med en dubbel espresso som dryckesjom…

Stay tuned´ folks…

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.