Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

1x för landsvägen

1x – eller oneby, singelklinga etc – är numera en vanlig konfiguration för mountainbike och CX. För rena landsvägscyklar är konceptet fortfarande i sin linda. Men italienska 3T lanserar nu två olika kassetter som är ämnade att användas just för landsvägscyklar och med en enkelklinga. Overdrive (svartanodiserad) och Bailout (grå/silver) kallas de och delar på samma 356 procentiga spridning med en liten 9:a och stor 32-tänders på toppen. Skillnaden ligger i de individuella stegen och var de stora kliven i utväxling tas.

Bailout har en jämn spridning från 9 upp till 22 för att avsluta med större, 20-procentiga steg till klätterväxlarna. 9-10-11-12-13-15-17-19-22-26-32.

Overdrive har jämna steg i mitten av utväxlingarna och fler val av lättare klätterväxlar. 9-11-12-13-15-17-19-22-25-28-32.

Ursprungligen utvecklades de för 3T:s normöverskridande aerokomfortracer Strada i åtanke,  men bägge kassetterna passar på SRAM:s XDR-driver vilket betyder att de är fit and forget på en lång rad med kompatibla hjul.

Kritikerna är snabba med att poängtera att det lilla 9-tänderskuggen är sämre ur effektivitetsperspektiv och kommer slitas fortare. En annan aspekt är att gapen i utväxling kommer bli alldeles för uppenbara på landsvägen. Att det finns utvecklingspotential är säkert. Förståsigpåarna hävdar att man måste upp på 12, 13 eller 14-delade kassetter innan man realistiskt kan eliminera dubbla kedjehjul med framväxel och ta ett steg mot 1x-transmissioner för landsvägscyklar.

Annons

   hero-1504619095739-1qy2366byviz3-630-80

Prylbloggen har kört med ett 40-tänders Wolftooth N/W på sin personliga cykel och det fungerar tillfredställande. Kvaliteten är god, installation smärtfri och cykeln är – utan framväxel och främre STI-reglage – lättare. För hur den här cykeln används så känner jag mig inte särskilt begränsad av att enbart ha tillgång till ett främre kedjehjul. Men en insikt som mitt personliga oneby-projekt har givit, är att en skillnad på två tänder mellan angränsande kugghjul ger en stor skillnad i kadens. Särskilt märkbart blir detta under en klättring där jag febrilt försöker hitta rätt växel för rätt RPM och rätt motstånd. När jag taggar upp växel på växel – alla med en-tänders skillnad – så kommer hoppet från 15 till 17 som en gapande klyfta. Och tramprytmen blir lite knas och kaos. Idealiskt önskar jag mig en straight-block från 10 till 20 tänder med en eller ett par, tre bailout-växlar på toppen.

20170803_161142_zpsatengqag

En intressant utveckling är att ett proffsstall ska tävla på 3T:s genresprängande Strada. Med 1x-växellådor… Det ska bli spännande att följa.

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.