1x för landsvägen
1x – eller oneby, singelklinga etc – är numera en vanlig konfiguration för mountainbike och CX. För rena landsvägscyklar är konceptet fortfarande i sin linda. Men italienska 3T lanserar nu två olika kassetter som är ämnade att användas just för landsvägscyklar och med en enkelklinga. Overdrive (svartanodiserad) och Bailout (grå/silver) kallas de och delar på samma 356 procentiga spridning med en liten 9:a och stor 32-tänders på toppen. Skillnaden ligger i de individuella stegen och var de stora kliven i utväxling tas.
Bailout har en jämn spridning från 9 upp till 22 för att avsluta med större, 20-procentiga steg till klätterväxlarna. 9-10-11-12-13-15-17-19-22-26-32.
Overdrive har jämna steg i mitten av utväxlingarna och fler val av lättare klätterväxlar. 9-11-12-13-15-17-19-22-25-28-32.
Ursprungligen utvecklades de för 3T:s normöverskridande aerokomfortracer Strada i åtanke, men bägge kassetterna passar på SRAM:s XDR-driver vilket betyder att de är fit and forget på en lång rad med kompatibla hjul.
Kritikerna är snabba med att poängtera att det lilla 9-tänderskuggen är sämre ur effektivitetsperspektiv och kommer slitas fortare. En annan aspekt är att gapen i utväxling kommer bli alldeles för uppenbara på landsvägen. Att det finns utvecklingspotential är säkert. Förståsigpåarna hävdar att man måste upp på 12, 13 eller 14-delade kassetter innan man realistiskt kan eliminera dubbla kedjehjul med framväxel och ta ett steg mot 1x-transmissioner för landsvägscyklar.
Prylbloggen har kört med ett 40-tänders Wolftooth N/W på sin personliga cykel och det fungerar tillfredställande. Kvaliteten är god, installation smärtfri och cykeln är – utan framväxel och främre STI-reglage – lättare. För hur den här cykeln används så känner jag mig inte särskilt begränsad av att enbart ha tillgång till ett främre kedjehjul. Men en insikt som mitt personliga oneby-projekt har givit, är att en skillnad på två tänder mellan angränsande kugghjul ger en stor skillnad i kadens. Särskilt märkbart blir detta under en klättring där jag febrilt försöker hitta rätt växel för rätt RPM och rätt motstånd. När jag taggar upp växel på växel – alla med en-tänders skillnad – så kommer hoppet från 15 till 17 som en gapande klyfta. Och tramprytmen blir lite knas och kaos. Idealiskt önskar jag mig en straight-block från 10 till 20 tänder med en eller ett par, tre bailout-växlar på toppen.
En intressant utveckling är att ett proffsstall ska tävla på 3T:s genresprängande Strada. Med 1x-växellådor… Det ska bli spännande att följa.