Med fokus på hårdvara

Erol
Orhun

Legenden John Tomac om karriären En av de stora om livet på hjul

17 Okt

John Tomac var en av de riktigt stora namnen i mountainbike-sporten under dess formativa år i slutet av 80- och 90-talet. Tomac var en riktig uomo universale på två hjul: hans register spände från BMX till crosscountry och downhill via en sväng in i den stenhårda europeiska landsvägscirkusen som en del i proffsstallet 7-11 och Motorola. Under den största delen av hans karriär har han haft hjälmar från giganten Bell på huvudet och de ligger också bakom den här intressanta videosnutten med en intervju med The Tomes. 

John Tomac var en av de riktigt stora namnen i mountainbike-sporten under dess formativa år i slutet av 80- och 90-talet. Tomac var en riktig uomo universale på två hjul: hans register spände från BMX till crosscountry och downhill via en sväng in i den stenhårda europeiska landsvägscirkusen som en del i proffsstallet 7-11 och Motorola. Under den största delen av hans karriär har han haft hjälmar från giganten Bell på huvudet och de ligger också bakom den här intressanta videosnutten med en intervju med The Tomes. 

Veckans gravelhoj Tjeckiska nymärket Merit

15 Okt

Prylbloggen fick ett tips från TJ om ett nytt märke på den globala cykelarenen. Merit heter dem och är uppstartat av en cykelentusiast och ett ex-proffs. Cyklarna tillverkas i Taiwan av kolfiber från japanska Toray och är testade mot EN-standard.

Merit_Plus_2017_2

Det som fick oss att höja ett ögonbryn var multichassit Merit Gravel Plus. Helt tillverkad i kolfiber och med genomgående axlar om 15 millimeter fram och 12 millimeter bak och med ett droppat högre kedjestag, så tar Plus hjulstorlekar från reguljär landsvägsstandard på 700 x 23 via CX/monstergravel/grus 700 x 40 till 650b på 2.1 tum. Ramen väger in på 1110 gram utan gaffel och i storlek Small. Vevlagret är konstruerat mot standarden PressFit BB 386.  Man har två alternativ i valet av gaffel. Den stela kolfibervarianten väger 560 gram. Merit erbjuder också Gravel Plus med den unika isländska Lauf gaffeln Grit mot ett tillägg. Vilket för oss in på priset. Merit Plus med stel gaffel kommer in på 1443 euro. Varianten med isländsk bladfjädring betingar 1943 euro. Ramen finns i tre olika storlekar: Small 530, Medium 560 och Extra Large på 590.

slama_2

Elefanten i rummet är… ser den inte lite väldigt mycket lik ut 3T Exploro? Eller Open U.P? Bägge för övrigt produkter av Gerard Vroomen.

Prylbloggen fick ett tips från TJ om ett nytt märke på den globala cykelarenen. Merit heter dem och är uppstartat av en cykelentusiast och ett ex-proffs. Cyklarna tillverkas i Taiwan av kolfiber från japanska Toray och är testade mot EN-standard.

Merit_Plus_2017_2

Det som fick oss att höja ett ögonbryn var multichassit Merit Gravel Plus. Helt tillverkad i kolfiber och med genomgående axlar om 15 millimeter fram och 12 millimeter bak och med ett droppat högre kedjestag, så tar Plus hjulstorlekar från reguljär landsvägsstandard på 700 x 23 via CX/monstergravel/grus 700 x 40 till 650b på 2.1 tum. Ramen väger in på 1110 gram utan gaffel och i storlek Small. Vevlagret är konstruerat mot standarden PressFit BB 386.  Man har två alternativ i valet av gaffel. Den stela kolfibervarianten väger 560 gram. Merit erbjuder också Gravel Plus med den unika isländska Lauf gaffeln Grit mot ett tillägg. Vilket för oss in på priset. Merit Plus med stel gaffel kommer in på 1443 euro. Varianten med isländsk bladfjädring betingar 1943 euro. Ramen finns i tre olika storlekar: Small 530, Medium 560 och Extra Large på 590.

slama_2

Elefanten i rummet är… ser den inte lite väldigt mycket lik ut 3T Exploro? Eller Open U.P? Bägge för övrigt produkter av Gerard Vroomen.

Veckans gravelhoj Cervelo C5 - gruscross från aeropionjären

8 Okt

C5_flouro_R8070-small

Cervelo C5. Finns också i modell C3. En multi-cykel för alla sorters ytor från märket som en gång gick i bräschen för aerohojar. Lär och läs mer på Cervélos hemsida. Cervélo säljs av CykelCity.

C5_flouro_R8070-small

Cervelo C5. Finns också i modell C3. En multi-cykel för alla sorters ytor från märket som en gång gick i bräschen för aerohojar. Lär och läs mer på Cervélos hemsida. Cervélo säljs av CykelCity.

Customiserat och måttbeställt från Australien 3D-tryckt och laserformat

30 Sep

Bastion Cycles. En av de allra mest intressantaste nykomlingarna på den globala customscenen. Slänger man ett snabbt ögnande öga över deras cyklar så kanske man undrar – vilket vi gjorde – vad som egentligen är så speciellt. Men ju närmare man studerar Bastion:s produkter, desto mer respekt och ödmjukhet får man för deras 100-procentiga hantverksmässighet för sitt skrå. Hurså?

Skärmavbild 2017-09-30 kl. 20.23.34

Muffarna är tillverkade av 6-4 titan och ser dagens ljus som ett pulver som en 3D-laser sedan härdar fram den önskade formen ur. Kolfiberrören tvinnas i en process kallad filament winding. Titan och kolfiber i en helig förening: svikt och styrka i en ram som inte liknar något annat. Eller mja. Amerikanska Seven tillverkar sin kolfiberrör-med-titanmuffar Odonata – och det redan i mitten av nittiontalet – men Bastion har verkligen tagit denna formel och uppdaterat den för 10-talet.

process_step_04

Läs mycket mer på Bastion:s hemsida och bered er på en ordentlig dos vill-ha!  Nämnde vi att Bastion är Aussies?

 

Bastion Cycles. En av de allra mest intressantaste nykomlingarna på den globala customscenen. Slänger man ett snabbt ögnande öga över deras cyklar så kanske man undrar – vilket vi gjorde – vad som egentligen är så speciellt. Men ju närmare man studerar Bastion:s produkter, desto mer respekt och ödmjukhet får man för deras 100-procentiga hantverksmässighet för sitt skrå. Hurså?

Skärmavbild 2017-09-30 kl. 20.23.34

Muffarna är tillverkade av 6-4 titan och ser dagens ljus som ett pulver som en 3D-laser sedan härdar fram den önskade formen ur. Kolfiberrören tvinnas i en process kallad filament winding. Titan och kolfiber i en helig förening: svikt och styrka i en ram som inte liknar något annat. Eller mja. Amerikanska Seven tillverkar sin kolfiberrör-med-titanmuffar Odonata – och det redan i mitten av nittiontalet – men Bastion har verkligen tagit denna formel och uppdaterat den för 10-talet.

process_step_04

Läs mycket mer på Bastion:s hemsida och bered er på en ordentlig dos vill-ha!  Nämnde vi att Bastion är Aussies?

 

Pole skippar kol Finskt fiber för farligt - för tillfället

29 Sep

Det progressiva mountainbike-märket Pole med säte i Suomi, meddelade häromdagen att de hoppar över detta med att erbjuda en ram i kolfiber. Leo Kokkonen – boss-boss på Pole – skriver i sin blogg att produktionen i Fjärran Östern skapar en så kraftig hög med etiska och miljömässiga dilemman, att de – trots en egentligen produktionsfärdig ram – väljer att trycka på paus. För nu.

Polebicycles-cancelled-carbon-project_2

Leo skriver att tills de hittar ett schysst sätt att mångtillverka bikes med chassi av ´bong, så kommer de att fortsätta med ramar av aluminium. Han avslutar sitt blogginlägg med att reta aptiten med något som verkar vara en ram – en lätt ram – en lätt-lätt ram av metall…

MetalRecyclesForever-1024x618

Läs mer om Pole:s lång-långa och innovativa skogscyklar här…

Det progressiva mountainbike-märket Pole med säte i Suomi, meddelade häromdagen att de hoppar över detta med att erbjuda en ram i kolfiber. Leo Kokkonen – boss-boss på Pole – skriver i sin blogg att produktionen i Fjärran Östern skapar en så kraftig hög med etiska och miljömässiga dilemman, att de – trots en egentligen produktionsfärdig ram – väljer att trycka på paus. För nu.

Polebicycles-cancelled-carbon-project_2

Leo skriver att tills de hittar ett schysst sätt att mångtillverka bikes med chassi av ´bong, så kommer de att fortsätta med ramar av aluminium. Han avslutar sitt blogginlägg med att reta aptiten med något som verkar vara en ram – en lätt ram – en lätt-lätt ram av metall…

MetalRecyclesForever-1024x618

Läs mer om Pole:s lång-långa och innovativa skogscyklar här…

Retrolook för WTB-däck Skinwall-rand för grusgummi

28 Sep

Dagens trevligaste nyhet från Landet På Andra Sidan Pölen: ikoniska WTB lanserar i stort sett alla sina CX- och graveldäck med en trevlig retrodoftande blinkning till MTB:ns ungdom. Däck från CX-vänliga 33 upp till grushungriga 47 millimeter finns på programmet, förutom sadlar, handtag och fälgar för allsköns cykelmodell. Kolla här nedan:

Skärmavbild 2017-09-28 kl. 21.24.33

Dagens trevligaste nyhet från Landet På Andra Sidan Pölen: ikoniska WTB lanserar i stort sett alla sina CX- och graveldäck med en trevlig retrodoftande blinkning till MTB:ns ungdom. Däck från CX-vänliga 33 upp till grushungriga 47 millimeter finns på programmet, förutom sadlar, handtag och fälgar för allsköns cykelmodell. Kolla här nedan:

Skärmavbild 2017-09-28 kl. 21.24.33

Monstercross – CX-plusmeny Med plats för femti millimeters gummi

27 Sep

Monstercross kallas dem. Ramar byggda för feta 700c-hjul med det fetaste gummit man kan hitta krängt över. Ofta baserar man bygget på en CX-ram med gaffel eftersom de för det mesta är den enda typen av 622-chassien som klarar av att svälja den här typen av tjockare däck. För inspiration hänvisar vi till en av de mest långlivade trådarna på hemsides-nestorn för cyklar på WWW: MTBR. Tråden såg dagens ljus för dryga tio år sedan…

Black Mountain Cycles heter en intressant liten cykelaffär i Marin, Kalifornien. Ägaren har tidigare arbetat på Haro och Masi och tillverkar nu egna ramar under BMC. En av deras modeller är en monstercross-ram i stål som sägs kunna ta 50 millis-gummi utan att klaga. Den vackra gaffelkronan är av Kirk Pacentis design. En tidlös, elegant konstruktion. Så också ramen i övrigt.

Skärmavbild 2017-09-27 kl. 21.20.56 Skärmavbild 2017-09-27 kl. 21.21.13

 

Läs mer på Black Mountain Cycle:s hemsida. Skrev vi att ramen kostar jordnötter? 

Monstercross kallas dem. Ramar byggda för feta 700c-hjul med det fetaste gummit man kan hitta krängt över. Ofta baserar man bygget på en CX-ram med gaffel eftersom de för det mesta är den enda typen av 622-chassien som klarar av att svälja den här typen av tjockare däck. För inspiration hänvisar vi till en av de mest långlivade trådarna på hemsides-nestorn för cyklar på WWW: MTBR. Tråden såg dagens ljus för dryga tio år sedan…

Black Mountain Cycles heter en intressant liten cykelaffär i Marin, Kalifornien. Ägaren har tidigare arbetat på Haro och Masi och tillverkar nu egna ramar under BMC. En av deras modeller är en monstercross-ram i stål som sägs kunna ta 50 millis-gummi utan att klaga. Den vackra gaffelkronan är av Kirk Pacentis design. En tidlös, elegant konstruktion. Så också ramen i övrigt.

Skärmavbild 2017-09-27 kl. 21.20.56 Skärmavbild 2017-09-27 kl. 21.21.13

 

Läs mer på Black Mountain Cycle:s hemsida. Skrev vi att ramen kostar jordnötter? 

Customcyklar signerat Paul Sadoff Klassiska RockLobster lockar

26 Sep

RockLobster. Paul Sadoff. CX. True Temper. Paul Dropouts. Och den gulligaste headtube-grafiken denna sida om DeRosas ilsket röda hjärta.

DSC00233 Skärmavbild 2017-09-26 kl. 23.06.16 TIGCX650

Superfina. Supereleganta. Superklassiska. Superståliga. Supertåliga. Beställ bums.

RockLobster. Paul Sadoff. CX. True Temper. Paul Dropouts. Och den gulligaste headtube-grafiken denna sida om DeRosas ilsket röda hjärta.

DSC00233 Skärmavbild 2017-09-26 kl. 23.06.16 TIGCX650

Superfina. Supereleganta. Superklassiska. Superståliga. Supertåliga. Beställ bums.

Shimanos DuraAce-effektmätare Och en slutsats som lovar watt för alla

25 Sep

Shimano har en effektmätare på gång. En egentillverkad effektmätare. FC-R9100-P. Ingen mega-nyhet längre, men ändå. Jag minns fortfarande ett möte och fråga och förvånad blick från en Shimano-anställd på Eurobike 2013: Hm, men ni på S har en egen wattmätare på gång eller hur? – Öh, nä, vadå!?

1481109607453

Jag parafraserar lite. Men med tanke på de ledtider som finns i cykelbranschen, så är det ingen vild gissning att de var djupt nere på prototyp-stadiet med sin effektmätare vid den perioden. Och snart är den här. I alla fall på DuraAce-nivå. Vilket betyder ofelbar prestanda och funktionalitet i alla lägen. Till ett stadigt pris. Men det väsentliga, viktiga, det understrykbara och av högsta vikt är denna slutsats: någon gång kring 2021-22 kan vi beställa en sondsensor som mäter effekt i watt att montera på ett Shimano 105-vevparti. Till rimliga pengar. Det, kära läsare, är utveckling.

Shimano har en effektmätare på gång. En egentillverkad effektmätare. FC-R9100-P. Ingen mega-nyhet längre, men ändå. Jag minns fortfarande ett möte och fråga och förvånad blick från en Shimano-anställd på Eurobike 2013: Hm, men ni på S har en egen wattmätare på gång eller hur? – Öh, nä, vadå!?

1481109607453

Jag parafraserar lite. Men med tanke på de ledtider som finns i cykelbranschen, så är det ingen vild gissning att de var djupt nere på prototyp-stadiet med sin effektmätare vid den perioden. Och snart är den här. I alla fall på DuraAce-nivå. Vilket betyder ofelbar prestanda och funktionalitet i alla lägen. Till ett stadigt pris. Men det väsentliga, viktiga, det understrykbara och av högsta vikt är denna slutsats: någon gång kring 2021-22 kan vi beställa en sondsensor som mäter effekt i watt att montera på ett Shimano 105-vevparti. Till rimliga pengar. Det, kära läsare, är utveckling.