Med fokus på hårdvara

Erol
Orhun

Video från Belgian Waffle Ride Ett av de största grusloppen

18 Apr

Eller grus och grus. Mellan 60 till 70 procent av Belgian Waffle Ride går på asfalterade vägar. Men det är alla ihopknytande stigstumpar beströdda med sand, grus och andra fraktioner som ger en unik krydda till loppet. Så pass mycket krydda att BWR lockar folk från hela världen och från alla delar av cykelfraterniteten. Alltså, allt ifrån glada gräsrötter till ystert trampande yrkescyklister.

I år gick våffelturen av stapeln i helgen och här nedan finns en intressant video med intervjuer med deltagare och arrangörer. Man blir ju lite avis och för en nanosekund rycker det i Amex-kortet för att beställa en flygbiljett och resa till Kalifornien för att grinda lite kostigar. Men varför flyga över pölen för att få grusvägar? Sverige är kriss-krossat av sådana och inte är det något stående måste att investera 50k i en kolfiberraket med stora axlar, 650-däck och skivbromsar. Kolla bara på vinnaren av BWR. Hans hoj ser ut som en vanlig landsvägshoj med fälgbromsar, framväxel och lagom med gummi på däcken. Ett utmärkt fotoreportage från racet finns på Velonews.

Eller grus och grus. Mellan 60 till 70 procent av Belgian Waffle Ride går på asfalterade vägar. Men det är alla ihopknytande stigstumpar beströdda med sand, grus och andra fraktioner som ger en unik krydda till loppet. Så pass mycket krydda att BWR lockar folk från hela världen och från alla delar av cykelfraterniteten. Alltså, allt ifrån glada gräsrötter till ystert trampande yrkescyklister.

I år gick våffelturen av stapeln i helgen och här nedan finns en intressant video med intervjuer med deltagare och arrangörer. Man blir ju lite avis och för en nanosekund rycker det i Amex-kortet för att beställa en flygbiljett och resa till Kalifornien för att grinda lite kostigar. Men varför flyga över pölen för att få grusvägar? Sverige är kriss-krossat av sådana och inte är det något stående måste att investera 50k i en kolfiberraket med stora axlar, 650-däck och skivbromsar. Kolla bara på vinnaren av BWR. Hans hoj ser ut som en vanlig landsvägshoj med fälgbromsar, framväxel och lagom med gummi på däcken. Ett utmärkt fotoreportage från racet finns på Velonews.

Marknadsledande aerohjul från Bontrager Ny generation Aeolus på ingång

17 Apr

Det liknar Formel 1. Om du inte ständigt utvecklas så blir du omkörd. Så du måste revidera, se över, analysera, genomföra och så vidare ad inifitum. Konkurrensen inom cykel är nästan lika intensiv och det leder oss in på den nya generationen av Bontrager:s 700c-aerohjul Aeolus.

Nya Bontrager Aeolus XXX 2, 4 och 6
Nya Bontrager Aeolus XXX 2, 4 och 6

Line-up:en består av tre olika fälgdjup och en omdesignad fälgprofil som Bontrager uppger ska vara både lättare och mer aerodynamiskt effektiv än tidigare – och med rejält förbättrad bromsprestanda.

Riktningsstabilitet i sidvind har varit ett mål under utvecklingen av den nya generationen av Aeolus
Riktningsstabilitet i sidvind har varit ett viktigt mål under utvecklingen av den nya generationen av Aeolus

Tanken bakom de nya fälgprofilerna är att de ska prestera bättre i sidvind, alltså, att de inte ska vara lika utsatta för plötsliga ryck och därför leda till ökad riktningsstabilitet. Ergo: du kan välja en djupare fälg utan att kompromissa med cykelns åkegenskaper.

Nyutvecklade fälgprofiler
Nyutvecklade fälgprofiler

Bontrager säger att de med ett öga på aerodynamiken, utforskat mer än 10.000 olika fälgprofiler under utvecklingen av Aeolus. Man valde de profiler som verkade lovande och kunde på så vis nå fram till de mest framstående exemplen som bäst parade styrka med låg vikt. Slutresultatet är dessa tre olika – unika – profiler som (enligt Bontrager, kom ihåg) erbjuder klassledande stabilitet, fart och vikt för varje modell.

Bontrager Aeolus XXX 2 Disc
Bontrager Aeolus XXX 2 Disc

 

Bontrager Aeolus XXX 4 (till vänster) och 6 (höger)
Bontrager Aeolus XXX 4 (till vänster) och 6 (höger)

bontrageraeolusxxx-14

Bontrager Aeolus XXX 2

• Bontrager Aeolus XXX 2: 28 millimeters djup med en fälgvikt på 370 gram. Ett hjul som trots en låg vikt även är tillräckligt starkt för att hantera ruff cykelcross och grus-åka.

bontrageraeolusxxx-13

Bontrager Aeolus XXX 4

• Bontrager Aeolus XXX 4: 47 millimeters fälgdjup depth med en fälgvikt på 430 gram. Ett hjul vars styrkor gör det till det mest gångbara valet för lite-av-varje-cykling.

 

bontrageraeolusxxx-12

Bontrager Aeolus XXX 6

• Bontrager Aeolus XXX 6: 60 millimeters fälgdjup med en fälgvikt på 500 gram. Hjulet för de som främst söker fart. Eller som Bontrager säger i mediapacket: “Ultimate speed with unmatched stability, bringing an ultra-aero wheel to more riders and conditions.” Frågor på det?

Aeolus XXX ligger på 21 millimeters intern fälgbredd och är konstruerad för att fungera bra med dagens bredare däck. Den minsta däcksbredden som rekommenderas är 23 millimeter. Det är verkligen nya tider nu… Hjulen kommer också med TLR- (TubeLess Ready) fälgband för de som vill köra eller pröva på slanglöst. Sett från ett aerodynamiskt perspektiv så har Aeolus XXX designats runt ett däck med 25 millimeters bredd och har dessutom testats med däck upp till 28 millimeter för att validera den aerodynamiska prestandan. Säger Bontrager.

Aeolus XXX har nav med innanmäte signerat DT-Swiss och frihjul med 36 ingreppspunkter. DEt betyder att navet biter efter maximalt 10 grader från stopp. Ekrarna kommer också från DT-Swiss: Aerolite och det är noterbart att hjulen inte har någon viktgräns för cykelns ”motor”…

2, 4:a och 6 finns i fyra olika varianter: TLR-klar/fälgbroms, TLR-klar/skivbroms, tubdäck/fälgbroms och tubdäck/skivbroms. Priserna i Sverige ligger mellan 10.499 och 12.499 per hjul – oavsett fälgdjup.

Bontrager Aeolus Pro 5 TLR
Bontrager Aeolus Pro 5 TLR

Den förra generationen Aeolus görs samtidigt tillgänglig i ett annat prisspann: Bontrager Aeolus Pro 5 TLR har en 50 millimeter djup fälg som är förberedd att köras slanglöst och finns för både fälg- och skivbroms. Prissättningen ligger i Sverige mellan 5.999 och 6.999 kronor för fram- respektive bakhjul.

Läs mer på Bontrager:s (och Trek:s) utmärkta svenska hemsida 

 

Det liknar Formel 1. Om du inte ständigt utvecklas så blir du omkörd. Så du måste revidera, se över, analysera, genomföra och så vidare ad inifitum. Konkurrensen inom cykel är nästan lika intensiv och det leder oss in på den nya generationen av Bontrager:s 700c-aerohjul Aeolus.

Nya Bontrager Aeolus XXX 2, 4 och 6
Nya Bontrager Aeolus XXX 2, 4 och 6

Line-up:en består av tre olika fälgdjup och en omdesignad fälgprofil som Bontrager uppger ska vara både lättare och mer aerodynamiskt effektiv än tidigare – och med rejält förbättrad bromsprestanda.

Riktningsstabilitet i sidvind har varit ett mål under utvecklingen av den nya generationen av Aeolus
Riktningsstabilitet i sidvind har varit ett viktigt mål under utvecklingen av den nya generationen av Aeolus

Tanken bakom de nya fälgprofilerna är att de ska prestera bättre i sidvind, alltså, att de inte ska vara lika utsatta för plötsliga ryck och därför leda till ökad riktningsstabilitet. Ergo: du kan välja en djupare fälg utan att kompromissa med cykelns åkegenskaper.

Nyutvecklade fälgprofiler
Nyutvecklade fälgprofiler

Bontrager säger att de med ett öga på aerodynamiken, utforskat mer än 10.000 olika fälgprofiler under utvecklingen av Aeolus. Man valde de profiler som verkade lovande och kunde på så vis nå fram till de mest framstående exemplen som bäst parade styrka med låg vikt. Slutresultatet är dessa tre olika – unika – profiler som (enligt Bontrager, kom ihåg) erbjuder klassledande stabilitet, fart och vikt för varje modell.

Bontrager Aeolus XXX 2 Disc
Bontrager Aeolus XXX 2 Disc

 

Bontrager Aeolus XXX 4 (till vänster) och 6 (höger)
Bontrager Aeolus XXX 4 (till vänster) och 6 (höger)

bontrageraeolusxxx-14

Bontrager Aeolus XXX 2

• Bontrager Aeolus XXX 2: 28 millimeters djup med en fälgvikt på 370 gram. Ett hjul som trots en låg vikt även är tillräckligt starkt för att hantera ruff cykelcross och grus-åka.

bontrageraeolusxxx-13

Bontrager Aeolus XXX 4

• Bontrager Aeolus XXX 4: 47 millimeters fälgdjup depth med en fälgvikt på 430 gram. Ett hjul vars styrkor gör det till det mest gångbara valet för lite-av-varje-cykling.

 

bontrageraeolusxxx-12

Bontrager Aeolus XXX 6

• Bontrager Aeolus XXX 6: 60 millimeters fälgdjup med en fälgvikt på 500 gram. Hjulet för de som främst söker fart. Eller som Bontrager säger i mediapacket: “Ultimate speed with unmatched stability, bringing an ultra-aero wheel to more riders and conditions.” Frågor på det?

Aeolus XXX ligger på 21 millimeters intern fälgbredd och är konstruerad för att fungera bra med dagens bredare däck. Den minsta däcksbredden som rekommenderas är 23 millimeter. Det är verkligen nya tider nu… Hjulen kommer också med TLR- (TubeLess Ready) fälgband för de som vill köra eller pröva på slanglöst. Sett från ett aerodynamiskt perspektiv så har Aeolus XXX designats runt ett däck med 25 millimeters bredd och har dessutom testats med däck upp till 28 millimeter för att validera den aerodynamiska prestandan. Säger Bontrager.

Aeolus XXX har nav med innanmäte signerat DT-Swiss och frihjul med 36 ingreppspunkter. DEt betyder att navet biter efter maximalt 10 grader från stopp. Ekrarna kommer också från DT-Swiss: Aerolite och det är noterbart att hjulen inte har någon viktgräns för cykelns ”motor”…

2, 4:a och 6 finns i fyra olika varianter: TLR-klar/fälgbroms, TLR-klar/skivbroms, tubdäck/fälgbroms och tubdäck/skivbroms. Priserna i Sverige ligger mellan 10.499 och 12.499 per hjul – oavsett fälgdjup.

Bontrager Aeolus Pro 5 TLR
Bontrager Aeolus Pro 5 TLR

Den förra generationen Aeolus görs samtidigt tillgänglig i ett annat prisspann: Bontrager Aeolus Pro 5 TLR har en 50 millimeter djup fälg som är förberedd att köras slanglöst och finns för både fälg- och skivbroms. Prissättningen ligger i Sverige mellan 5.999 och 6.999 kronor för fram- respektive bakhjul.

Läs mer på Bontrager:s (och Trek:s) utmärkta svenska hemsida 

 

Nästa generation Shimano 105 Skivbromsat och uppdaterat med krydda från Shimano:s toppgrupper

16 Apr

Så har det skett igen. Ett tag sedan spekulerade vi i om den nya, kommande, ännu ej tillkännagivna 105-gruppen skulle kallas R7000 – då dess syskon Ultegra och Dura Ace har internkoden R8000 och R9100. Och så är fallet. Den nya generationen 105 går från 5800 till sjutusen jämnt. Vilka andra – tekniska – förändringar har skett? Förutom att detta är gruppen som kommer klä den absolut största mängden landsväg-, gravel, grus, äventyrs, bikepacking- och rekumebent-hojar under denna och säsongerna framöver?

Shimano 105 R7000 - snart på en 700c-cykel nära dig
Shimano 105 R7000 – snart på en 700c-cykel nära dig

Vi kan väl ta avstamp i en företeelse som Shimano är kända för: trickle-down. Det vill säga, teknologi som ursprungligen introducerades för premium-gruppen Dura Ace, lanseras efter tid för både de mer överkomliga märkessyskonen Ultegra och 105. En jämförelse med bilindustrin. ABS-bromsar fanns först som ett tillval till Mercedes lyxlimpa S-klasse och var ett paradigmskifte. Numera har varje Yugo och Honda Element detta en gång i tiden dyra tillbehör. Och lite samma är det med Shimano:s trickle-down.

R7000-vevar finns i längder från 165 upp till 175 millimeter
R7000-vevar finns i längder från kort-korta 160 upp till 175 millimeter

Okej. Elektriska växlar alá Di2 lyser fortfarande med sin frånvaro på R7000-nivå, men mycket av den växel- och bromsteknologi som förärats ”Ult” och DA finns nu för en mycket mer överkomlig summa pengar. Nya 105 får nu för första gången med gruppspecifik skivbroms-komponenter och en uppdaterad design som faller i linje med sina dyrare storebröder. Färger? Svart eller klassiskt silverglänsande aluminium.

Shimano 105 får för första gången gruppspecifika skivbromsar. Flatmount-oken heter R7070
Shimano 105 får för första gången gruppspecifika skivbromsar. Flatmount-oken heter R7070

Skivbroms-skivor. Baserad på RT70-skivorna från SLX-gruppen vilket innebär Shimano:s IceTech-princip med en aluminiumkärna som är klädd med rostfritt stål på bägge sidorna. Dock utan de svarta kylflänsarna som finns hos Ultegra och DuraAce.

Shimano:s nya 105-grupp kommer med hydrauliska skivbromsar och matchande skivor. Från 203 millimeter längst till vänster hela vägen via 180, 160 och 140 millimeter
Shimano:s nya 105-grupp kommer med hydrauliska skivbromsar och matchande skivor. Från 203 millimeter längst till vänster hela vägen via 180, 160 och 140 millimeter

De andra stora förändringarna är mer ergonomiskt riktiga STI-reglage och en bakväxel konstruerad efter Shadow-principen och som sväljer kassetter mer lite mer bredd.

Shimano:s nya STI-reglage för hydrauliska skivbromsar: R7020 till vänster och R7025 för cyklister med lite mindre händer
Shimano:s nya STI-reglage för hydrauliska skivbromsar: R7020 till vänster och R7025 för cyklister med lite mindre händer

Den nya bakväxeln är som nämnts ovan konstruerad efter princip Shadow som ursprungligen såg dagens ljus hos Shimano:s mountainbike-grupper. Detta innebär att bakväxeln monteras ungefär 12 millimeter längre in åt vänster och monteras enligt princip Direct Mount. Mindre risk för maskinskada vid vurpa alltså. Den nya bakväxeln kommer i två längder: kort cage (SS) för att fungera med kassetter på 11-25 till 11-30 och lång cage (GS) som samarbetar med kassetter på 11-28 och 11-34.

Shimano 105 R7000 bakväxel. Angulär, kantig, blockig. Byggd kring principer Direct Mount och
Shimano 105 R7000 bakväxel. Angulär, kantig, blockig. Byggd kring Shimano:s principer Direct Mount och Shadow

Läs mer på Shimano:s hemsida

Så har det skett igen. Ett tag sedan spekulerade vi i om den nya, kommande, ännu ej tillkännagivna 105-gruppen skulle kallas R7000 – då dess syskon Ultegra och Dura Ace har internkoden R8000 och R9100. Och så är fallet. Den nya generationen 105 går från 5800 till sjutusen jämnt. Vilka andra – tekniska – förändringar har skett? Förutom att detta är gruppen som kommer klä den absolut största mängden landsväg-, gravel, grus, äventyrs, bikepacking- och rekumebent-hojar under denna och säsongerna framöver?

Shimano 105 R7000 - snart på en 700c-cykel nära dig
Shimano 105 R7000 – snart på en 700c-cykel nära dig

Vi kan väl ta avstamp i en företeelse som Shimano är kända för: trickle-down. Det vill säga, teknologi som ursprungligen introducerades för premium-gruppen Dura Ace, lanseras efter tid för både de mer överkomliga märkessyskonen Ultegra och 105. En jämförelse med bilindustrin. ABS-bromsar fanns först som ett tillval till Mercedes lyxlimpa S-klasse och var ett paradigmskifte. Numera har varje Yugo och Honda Element detta en gång i tiden dyra tillbehör. Och lite samma är det med Shimano:s trickle-down.

R7000-vevar finns i längder från 165 upp till 175 millimeter
R7000-vevar finns i längder från kort-korta 160 upp till 175 millimeter

Okej. Elektriska växlar alá Di2 lyser fortfarande med sin frånvaro på R7000-nivå, men mycket av den växel- och bromsteknologi som förärats ”Ult” och DA finns nu för en mycket mer överkomlig summa pengar. Nya 105 får nu för första gången med gruppspecifik skivbroms-komponenter och en uppdaterad design som faller i linje med sina dyrare storebröder. Färger? Svart eller klassiskt silverglänsande aluminium.

Shimano 105 får för första gången gruppspecifika skivbromsar. Flatmount-oken heter R7070
Shimano 105 får för första gången gruppspecifika skivbromsar. Flatmount-oken heter R7070

Skivbroms-skivor. Baserad på RT70-skivorna från SLX-gruppen vilket innebär Shimano:s IceTech-princip med en aluminiumkärna som är klädd med rostfritt stål på bägge sidorna. Dock utan de svarta kylflänsarna som finns hos Ultegra och DuraAce.

Shimano:s nya 105-grupp kommer med hydrauliska skivbromsar och matchande skivor. Från 203 millimeter längst till vänster hela vägen via 180, 160 och 140 millimeter
Shimano:s nya 105-grupp kommer med hydrauliska skivbromsar och matchande skivor. Från 203 millimeter längst till vänster hela vägen via 180, 160 och 140 millimeter

De andra stora förändringarna är mer ergonomiskt riktiga STI-reglage och en bakväxel konstruerad efter Shadow-principen och som sväljer kassetter mer lite mer bredd.

Shimano:s nya STI-reglage för hydrauliska skivbromsar: R7020 till vänster och R7025 för cyklister med lite mindre händer
Shimano:s nya STI-reglage för hydrauliska skivbromsar: R7020 till vänster och R7025 för cyklister med lite mindre händer

Den nya bakväxeln är som nämnts ovan konstruerad efter princip Shadow som ursprungligen såg dagens ljus hos Shimano:s mountainbike-grupper. Detta innebär att bakväxeln monteras ungefär 12 millimeter längre in åt vänster och monteras enligt princip Direct Mount. Mindre risk för maskinskada vid vurpa alltså. Den nya bakväxeln kommer i två längder: kort cage (SS) för att fungera med kassetter på 11-25 till 11-30 och lång cage (GS) som samarbetar med kassetter på 11-28 och 11-34.

Shimano 105 R7000 bakväxel. Angulär, kantig, blockig. Byggd kring principer Direct Mount och
Shimano 105 R7000 bakväxel. Angulär, kantig, blockig. Byggd kring Shimano:s principer Direct Mount och Shadow

Läs mer på Shimano:s hemsida

Veckans gravelhoj – Rocky Mountain Solo Äventyr på kanadensiskt vis

15 Apr

Rocky Mountain. Ett cykelmärke som intimt är förknippad med kanadensisk vildmarkscykling av branschens första sponsrade vildpellar: ´Fro Riders. De vände upp och ned på vad som ansågs vara cykelbart på en hoj och verktyget de allt som oftast använde stavades RM Pipeline. En milstolpe i kategorin Freeride.

Rocky Mountain Solo  Fotograf: Margus Riga
Rocky Mountain Solo Fotograf: Margus Riga

Och nu har Rocky alltså sjösatt sin första gedigna mega-gravelhoj: 700c med en vettig bock. En cykel för de som väljer väg efter nyfikenhet och inte utifrån hårdvarumässig sympati. Alltså tufft, tekniskt och trevligt. Gärna med en Thermos med kaffe i styrväskan. Och cykeln som gör detta möjligt? Rocky Mountain Solo heter den och ser ut såhär:

Rocky Mountain Solo
Rocky Mountain Solo

Hårdvara? SRAM 1X Force, FSA Gossamer Pro-vevar med en 40-tändersklinga fastbultad. Ramen är konstruerad av 6061-aluminium och har ett koniskt styrrör, assymmetriska kedjestag utan möjligheter till att dra fast en framväxel. Bromsoken? Flat Mount. Framgaffeln är av kolfiber – notera antalet fästpunkter för väskor eller en ukelele – och tar nav i dimension 15 x 100 med genomgående axel. Baktill? 12 x 142 millimeter. Hjulstorlekar? Flera. Ramen accepterar upp till 700 x 40 eller 650b i upp till 2.2 tums bredd. Vevlager är av standard BB386 och ramen har intern vajerdragning och är förberedd för en partypost. En sänkstolpe alltså.

Rocky Mountain Solo 50
Rocky Mountain Solo 50

Kolla den här trevliga filmen med Sam Schultz på sin Solo. Inspirerande. Läs texten också. 

Rocky Mountain. Ett cykelmärke som intimt är förknippad med kanadensisk vildmarkscykling av branschens första sponsrade vildpellar: ´Fro Riders. De vände upp och ned på vad som ansågs vara cykelbart på en hoj och verktyget de allt som oftast använde stavades RM Pipeline. En milstolpe i kategorin Freeride.

Rocky Mountain Solo  Fotograf: Margus Riga
Rocky Mountain Solo Fotograf: Margus Riga

Och nu har Rocky alltså sjösatt sin första gedigna mega-gravelhoj: 700c med en vettig bock. En cykel för de som väljer väg efter nyfikenhet och inte utifrån hårdvarumässig sympati. Alltså tufft, tekniskt och trevligt. Gärna med en Thermos med kaffe i styrväskan. Och cykeln som gör detta möjligt? Rocky Mountain Solo heter den och ser ut såhär:

Rocky Mountain Solo
Rocky Mountain Solo

Hårdvara? SRAM 1X Force, FSA Gossamer Pro-vevar med en 40-tändersklinga fastbultad. Ramen är konstruerad av 6061-aluminium och har ett koniskt styrrör, assymmetriska kedjestag utan möjligheter till att dra fast en framväxel. Bromsoken? Flat Mount. Framgaffeln är av kolfiber – notera antalet fästpunkter för väskor eller en ukelele – och tar nav i dimension 15 x 100 med genomgående axel. Baktill? 12 x 142 millimeter. Hjulstorlekar? Flera. Ramen accepterar upp till 700 x 40 eller 650b i upp till 2.2 tums bredd. Vevlager är av standard BB386 och ramen har intern vajerdragning och är förberedd för en partypost. En sänkstolpe alltså.

Rocky Mountain Solo 50
Rocky Mountain Solo 50

Kolla den här trevliga filmen med Sam Schultz på sin Solo. Inspirerande. Läs texten också. 

På två hjul i Patagonien Drömskt och episk färd genom rå natur

13 Apr

Fredag och sol. Koppla av och rulla in i helgen med denna trevliga bikepacking-film ljudsatt med utmärkt loj-lugn musik:


<p><a href=”https://vimeo.com/261468593″>PATAG&Oacute;N by Montanus</a> from <a href=”https://vimeo.com/user23760556″>MONTANUS</a> on <a href=”https://vimeo.com”>Vimeo</a>.</p>

Läs mer och kolla in de andra filmerna på Montanus hemsida

Fredag och sol. Koppla av och rulla in i helgen med denna trevliga bikepacking-film ljudsatt med utmärkt loj-lugn musik:


<p><a href=”https://vimeo.com/261468593″>PATAG&Oacute;N by Montanus</a> from <a href=”https://vimeo.com/user23760556″>MONTANUS</a> on <a href=”https://vimeo.com”>Vimeo</a>.</p>

Läs mer och kolla in de andra filmerna på Montanus hemsida

Marzocchi Z1 – redux The second coming of freeride

12 Apr

Alltså, man blir ju lite glad. Alla har vi en trind liten glad gris till freerider inom oss och var man en freerider som tog sitt huckande utför trottoarkanter, lastkajer och hustak på allvar, så var Marzocchi:s legendariska Z1 Den Enda Gaffeln. Punkt. Därför är det så kul att Fox – som var snabba med att köpa upp vissa delar av Marzocchi 2016 – nu sjösätter en ny version av den plusha mega-gaffeln:

Skärmavbild 2018-04-13 kl. 18.28.04

Lite specs:

• EVOL luftfjäder
• GRIP Sweep dämpare med justerbar retur och LSC
• 15 x 110mm navbredd
• 27.5″ eller 29″
• Blankröd eller mattsvart
• 130-170 millimeter slag för 29:an och 150-180 millimeter för tjugosjuohalvan
• Pris i ´Staterna: $699 dollar. En gnutta mindre dyr än moderföretagets Fox egna premiumforks alltså…

Marzocchi kommer också med en stadig dubbelkrona för de mest brutala från-tak-till-trappa åken när du kör urban:

p5pb15779582

Läs mer på Marzocchi:s hemsida 

Apropå Big M. De med oljebad- och stålfjäder avstämda gafflarna var inte bara ett paradigmskifte för vilken sorts prestanda man kunde förvänta sig från en cykelgaffel. I avdelningen PR sprängde de också gränser. Här nedan ett exempel på hur italienarna brukade göra reklam för sina Z-gabels när det begav sig…:

z1 poster

Alltså, man blir ju lite glad. Alla har vi en trind liten glad gris till freerider inom oss och var man en freerider som tog sitt huckande utför trottoarkanter, lastkajer och hustak på allvar, så var Marzocchi:s legendariska Z1 Den Enda Gaffeln. Punkt. Därför är det så kul att Fox – som var snabba med att köpa upp vissa delar av Marzocchi 2016 – nu sjösätter en ny version av den plusha mega-gaffeln:

Skärmavbild 2018-04-13 kl. 18.28.04

Lite specs:

• EVOL luftfjäder
• GRIP Sweep dämpare med justerbar retur och LSC
• 15 x 110mm navbredd
• 27.5″ eller 29″
• Blankröd eller mattsvart
• 130-170 millimeter slag för 29:an och 150-180 millimeter för tjugosjuohalvan
• Pris i ´Staterna: $699 dollar. En gnutta mindre dyr än moderföretagets Fox egna premiumforks alltså…

Marzocchi kommer också med en stadig dubbelkrona för de mest brutala från-tak-till-trappa åken när du kör urban:

p5pb15779582

Läs mer på Marzocchi:s hemsida 

Apropå Big M. De med oljebad- och stålfjäder avstämda gafflarna var inte bara ett paradigmskifte för vilken sorts prestanda man kunde förvänta sig från en cykelgaffel. I avdelningen PR sprängde de också gränser. Här nedan ett exempel på hur italienarna brukade göra reklam för sina Z-gabels när det begav sig…:

z1 poster

GoodYear nu med cykeldäck Ett snudd på komplett program

11 Apr

GoodYear:s första produkt var just cykeldäck. 1898 var året. Så ekvationen är kanske inte så knasig. Dessutom är GY i en repositionsfas då de ämnar göra en klassresa från en firma som traditionstätt hittills varit nära knuten fordonsindustrin, till att – hoppas man – göra en resa mot att uppfattas som ett ”mobilitetsföretag”. Well, det vi kan säga är att vi gillar det vi ser. Både till ytan och med den bredd och djup som GoodYear har i sitt program. Ytan? Som motorsportintresserad är det helt enkelt rätt coolt att se Eagle-loggan på ett cykeldäck. Dessutom har de en gravel-variant, Connector, med ett multipraktisk räffelmönster:

Skärmavbild 2018-04-13 kl. 19.04.20

Skärmavbild 2018-04-13 kl. 19.04.30

Nedan GoodYear Eagle All-Season, ett däck som ska leverera grepp och prestanda året runt. Det här däcket kommer inte storlek under 25 millimeters bredd. Däremot 25, 28, 30 och 32 och med GY:s Tubeless Complete-system för smärtfri subtraktion av innerslangar…

Skärmavbild 2018-04-13 kl. 19.06.36 Skärmavbild 2018-04-13 kl. 19.06.45

Läs mer och kolla in GoodYear-blimpen på deras hemsida

HT_goodyear_blimp_nt_130717_33x16_992

GoodYear:s första produkt var just cykeldäck. 1898 var året. Så ekvationen är kanske inte så knasig. Dessutom är GY i en repositionsfas då de ämnar göra en klassresa från en firma som traditionstätt hittills varit nära knuten fordonsindustrin, till att – hoppas man – göra en resa mot att uppfattas som ett ”mobilitetsföretag”. Well, det vi kan säga är att vi gillar det vi ser. Både till ytan och med den bredd och djup som GoodYear har i sitt program. Ytan? Som motorsportintresserad är det helt enkelt rätt coolt att se Eagle-loggan på ett cykeldäck. Dessutom har de en gravel-variant, Connector, med ett multipraktisk räffelmönster:

Skärmavbild 2018-04-13 kl. 19.04.20

Skärmavbild 2018-04-13 kl. 19.04.30

Nedan GoodYear Eagle All-Season, ett däck som ska leverera grepp och prestanda året runt. Det här däcket kommer inte storlek under 25 millimeters bredd. Däremot 25, 28, 30 och 32 och med GY:s Tubeless Complete-system för smärtfri subtraktion av innerslangar…

Skärmavbild 2018-04-13 kl. 19.06.36 Skärmavbild 2018-04-13 kl. 19.06.45

Läs mer och kolla in GoodYear-blimpen på deras hemsida

HT_goodyear_blimp_nt_130717_33x16_992

Intervju med Farbror Freeride Brett Tippie - mannen, myten...

10 Apr

The Moment är en ny dokumentärfilm om perioden när freeride fullkomligen exploderade på cykelscenen. I dess kärna fanns Schley, Simmons och Tippie – gänget som blev rockstjärnor kring millennieskiftet. RockyMountain, Fro´riders, Frost, Marzocchi, Kranked, RaceFace, North Shore, Kona, trästegar, Kamloops och så vidare får minnet att rassla igång på högvarv.

Brett Tippie var en av de mest kända åkarna och med från genesis. The ´fro was strong with this one. Som Richie Schley beskriver det i trailern nedan: Han gav inte 98 eller 99 procent. Han gav etthundra.

<iframe width=’500′ height=’281′ src=’https://www.pinkbike.com/v/embed/486192/?colors=c80000′ allowfullscreen frameborder=’0′></iframe>

The Moment är en ny dokumentärfilm om perioden när freeride fullkomligen exploderade på cykelscenen. I dess kärna fanns Schley, Simmons och Tippie – gänget som blev rockstjärnor kring millennieskiftet. RockyMountain, Fro´riders, Frost, Marzocchi, Kranked, RaceFace, North Shore, Kona, trästegar, Kamloops och så vidare får minnet att rassla igång på högvarv.

Brett Tippie var en av de mest kända åkarna och med från genesis. The ´fro was strong with this one. Som Richie Schley beskriver det i trailern nedan: Han gav inte 98 eller 99 procent. Han gav etthundra.

<iframe width=’500′ height=’281′ src=’https://www.pinkbike.com/v/embed/486192/?colors=c80000′ allowfullscreen frameborder=’0′></iframe>

Nya Oakley-solisar God funktion och utmärkt ventilation utlovas

9 Apr

Flight- och FieldJacket heter de här nyutvecklade glasögonen från branschledande Oakley. ´Advancer´ kallas den vridbara näsbrygga som medger att glasögonen trycks ut en aning från ansiktet. Resultat? Mindre risk för att de ska imma igen.

Oakley Flight Jacket
Oakley Flight Jacket
Oakley Field Jacket
Oakley Field Jacket

flight-jacket-product-sketch-1523033083987-jb7ek47i7ner-630-354

Field Jacket ovan, är tänkt att vara valet för de av oss med sämre syn. Funktionsmässigt har Oakley alltid levererat och många av firmans tidigare glasögon har blivit samlarobekt – objet d´art nästan – men vi låter det vara osagt hur lyckade de här paret är, estetiskt sett… Men å andra sidan har PB svängt i tidigare fall av tveksamhet över Oakley:s styling. Modellen Radar till exempel. Den gick från bu till nästan tidlös klassiker i stil med föregångaren M-frame och urfadern Mumbos. Så visst.

Läs mer på Oakley:s hemsida och pussla ihop din perfekta kombination av färg på skalmar, ram och lins/er…

Flight- och FieldJacket heter de här nyutvecklade glasögonen från branschledande Oakley. ´Advancer´ kallas den vridbara näsbrygga som medger att glasögonen trycks ut en aning från ansiktet. Resultat? Mindre risk för att de ska imma igen.

Oakley Flight Jacket
Oakley Flight Jacket
Oakley Field Jacket
Oakley Field Jacket

flight-jacket-product-sketch-1523033083987-jb7ek47i7ner-630-354

Field Jacket ovan, är tänkt att vara valet för de av oss med sämre syn. Funktionsmässigt har Oakley alltid levererat och många av firmans tidigare glasögon har blivit samlarobekt – objet d´art nästan – men vi låter det vara osagt hur lyckade de här paret är, estetiskt sett… Men å andra sidan har PB svängt i tidigare fall av tveksamhet över Oakley:s styling. Modellen Radar till exempel. Den gick från bu till nästan tidlös klassiker i stil med föregångaren M-frame och urfadern Mumbos. Så visst.

Läs mer på Oakley:s hemsida och pussla ihop din perfekta kombination av färg på skalmar, ram och lins/er…

Veckans gravelhoj – Specialized S-Works Roubaix Duger den åt Peter Sagan så...

8 Apr

Ja, det kunde ju inte blivit någon annan cykel som hamnar i spotlight en dag som denna. Peter Sagan stod emot tryck, stress, press och konkurrenter och nådde velodromen i Roubaix först av alla. Tävlingen heter naturligtvis Paris-Roubaix och är ett av de största monumenten under vårsäsongen. Kullerstenar, komocka, lera, regn, damm och allmänt j-vligt är en ytterst enkel beskrivning av detta legendariska race. Och cykeln som tog Sagan till seger? Specialized S-Works Roubaix. Låt gå att stora S specialtillverkade en variant med vanliga fälgbromsar – Shimano DuraAce R9100 – för Peter.

För alla oss andra finns denna förgyllda raring att införskaffa, förslagsvis hos Specialized Concept Store i Hammarby Sjöstad i Stockholm.

Specialized S-Works Roubaix Di2 Sagan Edition
Specialized S-Works Roubaix Di2 Sagan Collection

 

Ja, det kunde ju inte blivit någon annan cykel som hamnar i spotlight en dag som denna. Peter Sagan stod emot tryck, stress, press och konkurrenter och nådde velodromen i Roubaix först av alla. Tävlingen heter naturligtvis Paris-Roubaix och är ett av de största monumenten under vårsäsongen. Kullerstenar, komocka, lera, regn, damm och allmänt j-vligt är en ytterst enkel beskrivning av detta legendariska race. Och cykeln som tog Sagan till seger? Specialized S-Works Roubaix. Låt gå att stora S specialtillverkade en variant med vanliga fälgbromsar – Shimano DuraAce R9100 – för Peter.

För alla oss andra finns denna förgyllda raring att införskaffa, förslagsvis hos Specialized Concept Store i Hammarby Sjöstad i Stockholm.

Specialized S-Works Roubaix Di2 Sagan Edition
Specialized S-Works Roubaix Di2 Sagan Collection