Med fokus på hårdvara

Erol
Orhun

Världens bredaste bockstyre Brett ÄR fett trevligt

16 Apr

Jag och mitt gäng var tidiga med breda saker. Redan 2000 hojade vi i Hellas, Nacka-skogarna på Mavic:s renodlade downhill- och skivbromsfälgar D321 skodda med Continental Vertical ProTection 2.3:or. Några år senare gick vi upp till att köra på Nokians gargantiska Gazzaloddi 3.0:or framtill på våra singlespeed-riggar. Enkelt, fett och kul. De breda fälgarna låter däcket att pösa ut och vara sig själv för en stund. Nästan som när man avslappnad och mosig efter en lång arbetsvecka rinner ner i soffan på fredagskvällen utrustad med grova chips, kall Cola och nyladdad fjärrkontroll. Man låter sin lekamen ta PLATS!

poppi_1024x1024
Crust Bikes feta bockstyre – vi gillar!

Våra styren – oavsett om de satt på mountainbike eller asfaltscyklar – kom inte heller undan. Styren som kändes breda och trevliga byttes snabbt ut mot såna som lät oss bända och dra med ännu mer hävstång. 66 gick till 71, 76 och 78 centimeter brett styre för min stighoj. Jag har länge närt en fundering på att försöka prova ett lättare motorcykelstyre med lagom rise som ligger kring 800 millimeter. Bara för att jag är nyfiken.

Min landsvägscykel har också blivit kittad med styren som är bland de bredare. Enligt alla man frågar så ska styrbredden stå i skarp relation till storleken på cykeln. Ergo så ska en 50cm-hoj ha ett 38-styre hela vägen upp till ett 46 brett styre för cyklar storlek XL/58 och större. Detta på grund av aerodynamiken/etc.

widebar_1024x1024
En heltrevlig randonneur-knyck lovar att händerna kommer vila bekvämt på bromshandtagen

Jag har aldrig köpt detta. Vässar du på timrekordet så finns det ett skäl att trimma ner alla orsaker till luftmotstånd ner till makronivå, men själv så lägger jag större vikt vid bekvämligheten på cykeln. Alltså sitter det ett 46 centimeter brett styre på min asfaltsracer som är i storlek Medium. Och jag skulle vara intresserad av att prova ett ännu bredare bockstyre. Tillverkar någon ett 50 centimeter-plus brett styre?

910981ff080db851ddf05fa8df30ef12_1024x1024
Styret är så brett att en fet väska får plats mellan bockarna

Därför blev jag så glad när min partner-in-crime TJ tipsade mig om den här lilla indietillverkaren i Staterna – Crust Bikes. Crust har en rad intressanta produkter för folk som aldrig kommer att tävla. Med andra ord de allra flesta av oss vanliga cyklister. Crust har ett högintressant styre på programmet – ett bockstyre som ser ut att vara bortåt 75 centimeter brett med en trevlig uppåtknäck till bocken. Kanske inget för cyklister som siktar på PostGirot-Open, men för oss som gillar bredd så ger vi den två feta tummar upp bara för att alternativet finns. Styret är slutsålt men lovas att finnas i lager igen nu i april…

Jag och mitt gäng var tidiga med breda saker. Redan 2000 hojade vi i Hellas, Nacka-skogarna på Mavic:s renodlade downhill- och skivbromsfälgar D321 skodda med Continental Vertical ProTection 2.3:or. Några år senare gick vi upp till att köra på Nokians gargantiska Gazzaloddi 3.0:or framtill på våra singlespeed-riggar. Enkelt, fett och kul. De breda fälgarna låter däcket att pösa ut och vara sig själv för en stund. Nästan som när man avslappnad och mosig efter en lång arbetsvecka rinner ner i soffan på fredagskvällen utrustad med grova chips, kall Cola och nyladdad fjärrkontroll. Man låter sin lekamen ta PLATS!

poppi_1024x1024
Crust Bikes feta bockstyre – vi gillar!

Våra styren – oavsett om de satt på mountainbike eller asfaltscyklar – kom inte heller undan. Styren som kändes breda och trevliga byttes snabbt ut mot såna som lät oss bända och dra med ännu mer hävstång. 66 gick till 71, 76 och 78 centimeter brett styre för min stighoj. Jag har länge närt en fundering på att försöka prova ett lättare motorcykelstyre med lagom rise som ligger kring 800 millimeter. Bara för att jag är nyfiken.

Min landsvägscykel har också blivit kittad med styren som är bland de bredare. Enligt alla man frågar så ska styrbredden stå i skarp relation till storleken på cykeln. Ergo så ska en 50cm-hoj ha ett 38-styre hela vägen upp till ett 46 brett styre för cyklar storlek XL/58 och större. Detta på grund av aerodynamiken/etc.

widebar_1024x1024
En heltrevlig randonneur-knyck lovar att händerna kommer vila bekvämt på bromshandtagen

Jag har aldrig köpt detta. Vässar du på timrekordet så finns det ett skäl att trimma ner alla orsaker till luftmotstånd ner till makronivå, men själv så lägger jag större vikt vid bekvämligheten på cykeln. Alltså sitter det ett 46 centimeter brett styre på min asfaltsracer som är i storlek Medium. Och jag skulle vara intresserad av att prova ett ännu bredare bockstyre. Tillverkar någon ett 50 centimeter-plus brett styre?

910981ff080db851ddf05fa8df30ef12_1024x1024
Styret är så brett att en fet väska får plats mellan bockarna

Därför blev jag så glad när min partner-in-crime TJ tipsade mig om den här lilla indietillverkaren i Staterna – Crust Bikes. Crust har en rad intressanta produkter för folk som aldrig kommer att tävla. Med andra ord de allra flesta av oss vanliga cyklister. Crust har ett högintressant styre på programmet – ett bockstyre som ser ut att vara bortåt 75 centimeter brett med en trevlig uppåtknäck till bocken. Kanske inget för cyklister som siktar på PostGirot-Open, men för oss som gillar bredd så ger vi den två feta tummar upp bara för att alternativet finns. Styret är slutsålt men lovas att finnas i lager igen nu i april…

Aim small, miss small Hollywood-filosofi för cykelbanan

7 Mar

Minns någon filmen The Patriot som kom kring millennieskiftet? Eller Patrioten som den hette här i Sverige. Mel Gibson spelar huvudrollen det här 1700-tals”dramat”, där han motvilligt dras in i den amerikanska revolutionen och ett krig mot britterna. Heath Ledger spelar förresten Gibson:s son. Men i alla fall. I en sekvens övar dem på skytte och MG ger sin son rådet att ”aim small, miss small”. Sikta med omsorg, missa med millimetrar.

Typ. Uttrycket gör sig bäst på ursprungsspråket. Mel Gibson fick själv det här rådet från en vapenexpert som var konsult under produktionen av filmen. Mel tyckte att det var ett så handfast råd att han ville och fick ha med det i filmen.

Men så vadå?

Jag har tänkt lite på de här visdomsorden när jag cykelpendlar. Då inte med vapen i tanke. Bör tilläggas. Snarare har jag funderat på andemeningen i dem när jag ser hur brett, vingligt och vajande somliga medcyklister kryssar likt en flipperspelskula mellan de vita strecken på cykelbanan. Inte säkert, inte uppmärksamt, inte omtänksamt.

Det kan ju vara så enkelt. Undvik att vingla. Fladdra inte med framhjulet så hela ekipaget flaxar fram likt en skadeskjuten kråka.

Trampa mjukt. Styr med kroppen. Rör sig ditt framhjul ryckigt än åt höger, än åt vänster när du cyklar så gör du något fel. Och slösar med energi. Glid mer, forcera mindre. Tänk på hur du cyklar. Laborera med olika tramptekniker och se vilken inverkan de har på ditt sätt att styra din cykel. Och när vi ändå håller på: ligg i den högra delen av ditt cykelfält och lämna plats åt de som är snabbare än du. Håll höger helt enkelt. Och ”aim small, miss small”. Cykla ekonomiskt. Pendelekonomiskt.

 

 

Minns någon filmen The Patriot som kom kring millennieskiftet? Eller Patrioten som den hette här i Sverige. Mel Gibson spelar huvudrollen det här 1700-tals”dramat”, där han motvilligt dras in i den amerikanska revolutionen och ett krig mot britterna. Heath Ledger spelar förresten Gibson:s son. Men i alla fall. I en sekvens övar dem på skytte och MG ger sin son rådet att ”aim small, miss small”. Sikta med omsorg, missa med millimetrar.

Typ. Uttrycket gör sig bäst på ursprungsspråket. Mel Gibson fick själv det här rådet från en vapenexpert som var konsult under produktionen av filmen. Mel tyckte att det var ett så handfast råd att han ville och fick ha med det i filmen.

Men så vadå?

Jag har tänkt lite på de här visdomsorden när jag cykelpendlar. Då inte med vapen i tanke. Bör tilläggas. Snarare har jag funderat på andemeningen i dem när jag ser hur brett, vingligt och vajande somliga medcyklister kryssar likt en flipperspelskula mellan de vita strecken på cykelbanan. Inte säkert, inte uppmärksamt, inte omtänksamt.

Det kan ju vara så enkelt. Undvik att vingla. Fladdra inte med framhjulet så hela ekipaget flaxar fram likt en skadeskjuten kråka.

Trampa mjukt. Styr med kroppen. Rör sig ditt framhjul ryckigt än åt höger, än åt vänster när du cyklar så gör du något fel. Och slösar med energi. Glid mer, forcera mindre. Tänk på hur du cyklar. Laborera med olika tramptekniker och se vilken inverkan de har på ditt sätt att styra din cykel. Och när vi ändå håller på: ligg i den högra delen av ditt cykelfält och lämna plats åt de som är snabbare än du. Håll höger helt enkelt. Och ”aim small, miss small”. Cykla ekonomiskt. Pendelekonomiskt.

 

 

Intressant hjultillverkare från UK Hunt Wheels - slanglöst, brett och fett

3 Mar

Marknaden för färdigbyggda, kompletta hjul kan man säga såg dagens ljus under mitten av nittiotalet. Franska Mavic var en av de första med ”systemhjul” med Crossmax för mountainbike och de smått legendariska och rödanodiserade Helium för landsvägscyklar.

Marknaden för aerohjul är större än någonsin och en av de yngsta aktörerna i det här segmentet är brittiska HuntBikeWheels som såg dagens ljus hösten 2014. Företaget startades av de bägge bröderna Tom och Peter Marchment, bägge med en lång historia av att ha arbetat med världsledande märken i cykelindustrin.

HUNT-50-CARBON-AERO-DISC-_22_1024x1024

Hjulen som bär namnet Hunt bygger på modern teknik såsom:

  • Slanglöst. Hjulen levereras förberedda för att köras slanglöst, ´tubeless´.
  • Bredare fälgar. Fälgar med bredder mellan 22 till 27 millimeter utgör ett utmärkt fundament för att montera bredare däck för bättre komfort och högre fart. Varför inte Schwalbes utmärkta One i 28 millimeters bredd?
  • Skivbromsklara hjul. Med ett öga mot framtiden så erbjuder Hunt en bred palett med hjul som är accepterar skivbromsar. Hunt skickar med en adapter så man både kan köra både med sexbultade skivor såväl som Shimano:s CenterLock-standard.
  • Ekrar – Pillar med PSR-huvud – som är tillverkade av svenskt rostfritt stål från Sandvik!

HUNT-50-CARBON-AERO-DISC-_23_1024x1024

Hunt säljer direkt till kund – eller genom LBS i UK – vilket innebär en relativt konkurrenskraftig prissättning gentemot de stora namnen i branschen. De tar emot förordrar, vilket innebär att man lägger en handpenning för att reservera ett hjulpar i en kommande tillverknings-´batch´, vilket kan innebära att det är leveranstid på vissa hjulpar. På deras hemsida uppger de fyra månaders väntetid.

Är du på jakt efter att föryngra och modernisera din cykel med ett par nya, snabba hjul, så är Hunt väl värda att kika närmare på. Klicka er vidare till deras hemsida för att få mycket mer information.

Marknaden för färdigbyggda, kompletta hjul kan man säga såg dagens ljus under mitten av nittiotalet. Franska Mavic var en av de första med ”systemhjul” med Crossmax för mountainbike och de smått legendariska och rödanodiserade Helium för landsvägscyklar.

Marknaden för aerohjul är större än någonsin och en av de yngsta aktörerna i det här segmentet är brittiska HuntBikeWheels som såg dagens ljus hösten 2014. Företaget startades av de bägge bröderna Tom och Peter Marchment, bägge med en lång historia av att ha arbetat med världsledande märken i cykelindustrin.

HUNT-50-CARBON-AERO-DISC-_22_1024x1024

Hjulen som bär namnet Hunt bygger på modern teknik såsom:

  • Slanglöst. Hjulen levereras förberedda för att köras slanglöst, ´tubeless´.
  • Bredare fälgar. Fälgar med bredder mellan 22 till 27 millimeter utgör ett utmärkt fundament för att montera bredare däck för bättre komfort och högre fart. Varför inte Schwalbes utmärkta One i 28 millimeters bredd?
  • Skivbromsklara hjul. Med ett öga mot framtiden så erbjuder Hunt en bred palett med hjul som är accepterar skivbromsar. Hunt skickar med en adapter så man både kan köra både med sexbultade skivor såväl som Shimano:s CenterLock-standard.
  • Ekrar – Pillar med PSR-huvud – som är tillverkade av svenskt rostfritt stål från Sandvik!

HUNT-50-CARBON-AERO-DISC-_23_1024x1024

Hunt säljer direkt till kund – eller genom LBS i UK – vilket innebär en relativt konkurrenskraftig prissättning gentemot de stora namnen i branschen. De tar emot förordrar, vilket innebär att man lägger en handpenning för att reservera ett hjulpar i en kommande tillverknings-´batch´, vilket kan innebära att det är leveranstid på vissa hjulpar. På deras hemsida uppger de fyra månaders väntetid.

Är du på jakt efter att föryngra och modernisera din cykel med ett par nya, snabba hjul, så är Hunt väl värda att kika närmare på. Klicka er vidare till deras hemsida för att få mycket mer information.

Ny Deore-grupp Bredare kassett, Boost och mer

23 Feb

En ny gupp från marknadsledaren Shimano är alltid en stor nyhet. För de som gillar cyklar med 1x-drivlina så är den senaste omgången med uppdaterade komponenter från den japanska giganten extra trevlig läsning:

Shimano-Deore-M6000_budget-2x10-mountain-bike-groupset
Shimano Deore M6000: en veritabel arbetshäst till komponentgrupp
  • Deore av den senaste generationen kallas M6000.
  • Till skillnad från SLX, XT och XTR så är Deore fortfarande en grupp som bara levereras med 10-delad kassett…
  • …men en ny välkommen kassett är CS-HG 500 med en bredd på 11 till 42. Vi gissar att den här kassetten kommer att köpas upp av många 1x-sugna cyklister.
Shimano-Deore-M6000_budget-2x10-mountain-bike-groupset_40-30-22-triple-600x375
Det tredelade vevpartiet på 40/30/22. De bägge 2x-partierna levereras antingen med kedjehjul på 38/28 tänder eller 36/26 tänder.
  • Inget dedikerat 1x-vevparti. Alla vevpartier som nämns i Shimano:s PR-utskick har antingen två eller tre kedjehjul. Självklart går det att köra 1x-setup med dessa, men det är då någonting som du måste ordna själv med ett 1x-kedjehjul från en tredjepartstillverkare som WolfTooth, Oval Components eller liknande.
  • Nav med Boost-spacing.
Shimano-Deore-M6000_budget-2x10-mountain-bike-groupset_SGS-long-cage-Shadowclutched-derailleur-297x297
Deore M6000-bakväxel med lång ´cage´. Shadow Plus-teknik.
  • Bakväxel med Shadow Plus-teknik – släpkoppling både för bakväxeln med lång såväl som kort ´cage´.
  • Ny finish på alla komponenter

xt-wheels-1487696215438-16ns9swsyv8fn-630-354

Dessutom introducerar Shimano hjul i XT-serien som det går att välja till framnav i dimension 110×15 och baknav i 148×12. Boost alltså. En välkommen nyhet då Boost verkar ha kommit för att stanna.

En annan trevlig nyhet är att Shimano:s tredje finaste grupp SLX, numera finns med en kassett på 11-46. Som gjord för en 1x-setup.

En ny gupp från marknadsledaren Shimano är alltid en stor nyhet. För de som gillar cyklar med 1x-drivlina så är den senaste omgången med uppdaterade komponenter från den japanska giganten extra trevlig läsning:

Shimano-Deore-M6000_budget-2x10-mountain-bike-groupset
Shimano Deore M6000: en veritabel arbetshäst till komponentgrupp
  • Deore av den senaste generationen kallas M6000.
  • Till skillnad från SLX, XT och XTR så är Deore fortfarande en grupp som bara levereras med 10-delad kassett…
  • …men en ny välkommen kassett är CS-HG 500 med en bredd på 11 till 42. Vi gissar att den här kassetten kommer att köpas upp av många 1x-sugna cyklister.
Shimano-Deore-M6000_budget-2x10-mountain-bike-groupset_40-30-22-triple-600x375
Det tredelade vevpartiet på 40/30/22. De bägge 2x-partierna levereras antingen med kedjehjul på 38/28 tänder eller 36/26 tänder.
  • Inget dedikerat 1x-vevparti. Alla vevpartier som nämns i Shimano:s PR-utskick har antingen två eller tre kedjehjul. Självklart går det att köra 1x-setup med dessa, men det är då någonting som du måste ordna själv med ett 1x-kedjehjul från en tredjepartstillverkare som WolfTooth, Oval Components eller liknande.
  • Nav med Boost-spacing.
Shimano-Deore-M6000_budget-2x10-mountain-bike-groupset_SGS-long-cage-Shadowclutched-derailleur-297x297
Deore M6000-bakväxel med lång ´cage´. Shadow Plus-teknik.
  • Bakväxel med Shadow Plus-teknik – släpkoppling både för bakväxeln med lång såväl som kort ´cage´.
  • Ny finish på alla komponenter

xt-wheels-1487696215438-16ns9swsyv8fn-630-354

Dessutom introducerar Shimano hjul i XT-serien som det går att välja till framnav i dimension 110×15 och baknav i 148×12. Boost alltså. En välkommen nyhet då Boost verkar ha kommit för att stanna.

En annan trevlig nyhet är att Shimano:s tredje finaste grupp SLX, numera finns med en kassett på 11-46. Som gjord för en 1x-setup.

Hur suger du? En rak fråga inför säsongen

17 Feb

Det är 2017 nu. Vinter och alldeles strax vår. Vi kan svära på att vi hört en hel släkt med sjungande koltrastar under redaktionens kontorspendling. Och det kan bara betyda – även om vi bara räknar till mitten av februari – att den torra landsvägen väntar runt hörnet.

Därför kan det vara på sin plats med en enkel frågeställning i ett laddat ämne. Det kan verka lite tidigt, men potatisen är så het och saken så explosiv att vi tar ordentlig höjd på frågan. Bara för att sätta agendan. Föra saken på tal. Gå på pudelns kärna och utan krusiduller, omsvep eller som katten runt het gröt:

Hur suger du?

Ja, hjul alltså. Wheelsucking. Hur ligger du på rulle? Hur lägger du dig på rulle? På okända cyklister alltså. Hur resonerar du när du fäster siktet på en cyklist ett par hundra meter framför dig? Ökar du tempot för att ljudlöst (nåja) och utan att kväka hallå glida in på rulle? Eller öppnar du munnen och säger hej innan du skamlöst lägger dig i vakuumet bakom henom för att få en stunds respit från motvinden?

Själv råkade jag ut för en riktigt dryg och ovälkommen hjulsugare förra våren. 

Det var en av årets första varma och torra dagar. Av någon anledning hade jag inte cyklat särskilt mycket, förutom vardagspendling till och från kontoret då. Dessutom hade en sjukdom och några dagars efterföljande stillasittande effektivt ätit upp den lilla kondition jag hade lyckats bygga upp. Med andra ord så rimmade inte den mentala bilden jag hade av min kondition med den verkliga prestandanivån.

Jag var alltså tom. Tunn. Och blek. En 2-dimensionell version av mig själv i 3d. Den totala antitesen till den uzbekiske supersprintern Djamolidine Abdoujaparov.  Terrorn från Tashkent kallad. Tänk den nutida Gorillan från Rostock – André Greipel. Men 1990 istället.

I alla fall. Jag hade satt upp ett enkelt mål: rulla i makligt tempo ut till Drottningholm och vänd sedan tillbaka. En lagom sträcka för att väcka kroppen till liv och få lite kilometer i ben och kropp för att bygga en väg tillbaka till att vara en hingst på cykeln.

Turen ut till Hans Majestät Konungens hus var helt okej, men på vägen tillbaka så kände jag alltför väl igen de förnimmelser från kroppen som kan översättas som att den viftade med vit flagg. Hit men inte längre. Musklerna och konditionsapparaten saknade alla former av djup och kompetens för ihållande arbete.

Okej okej. Det var väntat. Jag siktar tillbaka mot Brommaplan och pinnar fram längs med cykelbanan ensam i min bubbla av tunn luft och lidande lemmar och lungor. Jag är bra en annan dag. En bankad kilometer är en kilometer i banken. Etcetera.

Och då händer det. Plötsligt. Jag hör ett kedjerassel. Ett flås och ett flämt. Ett knippe med mänskliga och metalliska ljud som inte kommer från mig själv och min egen cykel.

Jag har fått ofrivilligt napp. Någon ligger dikt an mot mitt bakhjul och storsuger för kung och fosterland – bidar sin tid, tar igen sig. Och säger inte flasklock.

Det hela är lite olustigt. Som att få oönskat besök utan att ha fått tid att piffa upp sig själv, sin lägenhet och förberett kaffe. Och stå med brallorna nere och toalettborsten nerkörd djupt i WC:ns vattenlås.

Nå, jag bestämmer mig för att vara den större mannen och krigar vidare med stoiskt lugn.

Jag vevar på och försöker hålla det svaga, anspråkslösa tempo jag kan mäkta med uppför en lång bro som löper tillbaka mot Kungsholmen. En bro som jag haft en relation med sedan den där uzbekiske bokstavskombinationen spurtade sönder asfalten världen över. En bro som jag ofta mäter mig på och som jag ser framemot att väva in i mina rundor runt Stockholm.

Men denna gång är säsongen för ung, jag för tung och lungorna för små. 

Jag försöker hålla jämn och snygg Kadens förbi de där urtorra, trista och beiga kontorshusen som alltid tycks dölja sol, värme och livsglädje när man cyklar förbi. Ingen vet varför.

Men där cykelbanan börjar branta på uppför så är jag slut. Den tysta skuggan bakom är helt hjärtlös. Plötsligt slänger sig denna textboks-Mamil förbi mig och spurtar som om det finnes ett bergspris vid toppen av bron.

Jag är lite paff. Och urlakad. Och inte bara för att jag fått hammaren. Jag trodde inte folk som la sig på rulle på ett så skamlöst, obarmhärtigt och så uppenbart för egen vinnings skull, existerade utanför en avspärrad tävlingsbana. På riktigt. Men nej. Vilken syrefattig del av reptilhjärnan ligger bakom detta beteende?

Så snälla cyklister från Treriksröset i norr till Smygehuk i söder, för en trevligare samvaro med varandra på landsvägen: ska ni lägga er på rulle några futtiga millimeter från bakhjulet på den okände cyklisten framför så fråga först. Säg hej. Säg hallå. Eller bara säg något. Snällt. Snälla?

 

 

Det är 2017 nu. Vinter och alldeles strax vår. Vi kan svära på att vi hört en hel släkt med sjungande koltrastar under redaktionens kontorspendling. Och det kan bara betyda – även om vi bara räknar till mitten av februari – att den torra landsvägen väntar runt hörnet.

Därför kan det vara på sin plats med en enkel frågeställning i ett laddat ämne. Det kan verka lite tidigt, men potatisen är så het och saken så explosiv att vi tar ordentlig höjd på frågan. Bara för att sätta agendan. Föra saken på tal. Gå på pudelns kärna och utan krusiduller, omsvep eller som katten runt het gröt:

Hur suger du?

Ja, hjul alltså. Wheelsucking. Hur ligger du på rulle? Hur lägger du dig på rulle? På okända cyklister alltså. Hur resonerar du när du fäster siktet på en cyklist ett par hundra meter framför dig? Ökar du tempot för att ljudlöst (nåja) och utan att kväka hallå glida in på rulle? Eller öppnar du munnen och säger hej innan du skamlöst lägger dig i vakuumet bakom henom för att få en stunds respit från motvinden?

Själv råkade jag ut för en riktigt dryg och ovälkommen hjulsugare förra våren. 

Det var en av årets första varma och torra dagar. Av någon anledning hade jag inte cyklat särskilt mycket, förutom vardagspendling till och från kontoret då. Dessutom hade en sjukdom och några dagars efterföljande stillasittande effektivt ätit upp den lilla kondition jag hade lyckats bygga upp. Med andra ord så rimmade inte den mentala bilden jag hade av min kondition med den verkliga prestandanivån.

Jag var alltså tom. Tunn. Och blek. En 2-dimensionell version av mig själv i 3d. Den totala antitesen till den uzbekiske supersprintern Djamolidine Abdoujaparov.  Terrorn från Tashkent kallad. Tänk den nutida Gorillan från Rostock – André Greipel. Men 1990 istället.

I alla fall. Jag hade satt upp ett enkelt mål: rulla i makligt tempo ut till Drottningholm och vänd sedan tillbaka. En lagom sträcka för att väcka kroppen till liv och få lite kilometer i ben och kropp för att bygga en väg tillbaka till att vara en hingst på cykeln.

Turen ut till Hans Majestät Konungens hus var helt okej, men på vägen tillbaka så kände jag alltför väl igen de förnimmelser från kroppen som kan översättas som att den viftade med vit flagg. Hit men inte längre. Musklerna och konditionsapparaten saknade alla former av djup och kompetens för ihållande arbete.

Okej okej. Det var väntat. Jag siktar tillbaka mot Brommaplan och pinnar fram längs med cykelbanan ensam i min bubbla av tunn luft och lidande lemmar och lungor. Jag är bra en annan dag. En bankad kilometer är en kilometer i banken. Etcetera.

Och då händer det. Plötsligt. Jag hör ett kedjerassel. Ett flås och ett flämt. Ett knippe med mänskliga och metalliska ljud som inte kommer från mig själv och min egen cykel.

Jag har fått ofrivilligt napp. Någon ligger dikt an mot mitt bakhjul och storsuger för kung och fosterland – bidar sin tid, tar igen sig. Och säger inte flasklock.

Det hela är lite olustigt. Som att få oönskat besök utan att ha fått tid att piffa upp sig själv, sin lägenhet och förberett kaffe. Och stå med brallorna nere och toalettborsten nerkörd djupt i WC:ns vattenlås.

Nå, jag bestämmer mig för att vara den större mannen och krigar vidare med stoiskt lugn.

Jag vevar på och försöker hålla det svaga, anspråkslösa tempo jag kan mäkta med uppför en lång bro som löper tillbaka mot Kungsholmen. En bro som jag haft en relation med sedan den där uzbekiske bokstavskombinationen spurtade sönder asfalten världen över. En bro som jag ofta mäter mig på och som jag ser framemot att väva in i mina rundor runt Stockholm.

Men denna gång är säsongen för ung, jag för tung och lungorna för små. 

Jag försöker hålla jämn och snygg Kadens förbi de där urtorra, trista och beiga kontorshusen som alltid tycks dölja sol, värme och livsglädje när man cyklar förbi. Ingen vet varför.

Men där cykelbanan börjar branta på uppför så är jag slut. Den tysta skuggan bakom är helt hjärtlös. Plötsligt slänger sig denna textboks-Mamil förbi mig och spurtar som om det finnes ett bergspris vid toppen av bron.

Jag är lite paff. Och urlakad. Och inte bara för att jag fått hammaren. Jag trodde inte folk som la sig på rulle på ett så skamlöst, obarmhärtigt och så uppenbart för egen vinnings skull, existerade utanför en avspärrad tävlingsbana. På riktigt. Men nej. Vilken syrefattig del av reptilhjärnan ligger bakom detta beteende?

Så snälla cyklister från Treriksröset i norr till Smygehuk i söder, för en trevligare samvaro med varandra på landsvägen: ska ni lägga er på rulle några futtiga millimeter från bakhjulet på den okände cyklisten framför så fråga först. Säg hej. Säg hallå. Eller bara säg något. Snällt. Snälla?

 

 

Mavic hyllar Paris-Nice Cykeltröja, cykelskor och keps med unik grafik

10 Feb

Kännare, fans och entusiaster kallar ofta säsongens första etapplopp Paris-Nice för La Course au Soleil – Race to the Sun. Franska fälg- och hjulgiganten Mavic tillhandahåller neutral service under många av årets lopp och hos dem ligger Tävlingen mot Solen särskilt varmt om hjärtat.

Därför släpper de nu en liten kollektion med grafik inspirerad av Paris-Nice. En cykeltröja, skor och matchande cykelkeps.

rsz_399318_0_mavic_cosmic_graphic_ltd_parisniceinspiration_jers

rsz_399318_7_mavic_cosmic_graphic_ltd_parisniceinspiration_jers

Cosmic Limited II-jersey kostar 80 euro. Cykeltröjan är sydd i ett material som kallas Ride Wick på Mavic-språk. Tyget har utmärkta andningsegenskaper och är kompletterad med ventilationspaneler för svalka under heta dagar. En hudnära passform för att minimera fladder och ett silikonband som håller plagget på plats runt midjan rundar av en ändamålsenlig tröja.

Cosmic Pro Limited II – 275 euro. En sommarsko för svettiga klättringar. Dual Ergo Dial QR-system för att dra åt skon. Plösen Endofit kramar fast foten och fixerar den för komfort och effektivitet. Mavic kallar det för ´The Glove Effect´. Överdelen är laserskuren. Yttersulan är tillverkad av kolfiber för ta tillvara på varje watt.

rsz_398997_2_mavic_cosmic_pro_parisniceinspiration_ltdii_ftw

 

 

Road Cap Limited II – 30 euro. Och som pricken över i, en stilig och nätt cykelkeps på samma grafiska tema som tröjan och skorna:

rsz_401552_0_mavic_cosmic_graphic_ltd_parisniceinspiration_cap

 

Läs mer på Mavic:s hemsida

Kännare, fans och entusiaster kallar ofta säsongens första etapplopp Paris-Nice för La Course au Soleil – Race to the Sun. Franska fälg- och hjulgiganten Mavic tillhandahåller neutral service under många av årets lopp och hos dem ligger Tävlingen mot Solen särskilt varmt om hjärtat.

Därför släpper de nu en liten kollektion med grafik inspirerad av Paris-Nice. En cykeltröja, skor och matchande cykelkeps.

rsz_399318_0_mavic_cosmic_graphic_ltd_parisniceinspiration_jers

rsz_399318_7_mavic_cosmic_graphic_ltd_parisniceinspiration_jers

Cosmic Limited II-jersey kostar 80 euro. Cykeltröjan är sydd i ett material som kallas Ride Wick på Mavic-språk. Tyget har utmärkta andningsegenskaper och är kompletterad med ventilationspaneler för svalka under heta dagar. En hudnära passform för att minimera fladder och ett silikonband som håller plagget på plats runt midjan rundar av en ändamålsenlig tröja.

Cosmic Pro Limited II – 275 euro. En sommarsko för svettiga klättringar. Dual Ergo Dial QR-system för att dra åt skon. Plösen Endofit kramar fast foten och fixerar den för komfort och effektivitet. Mavic kallar det för ´The Glove Effect´. Överdelen är laserskuren. Yttersulan är tillverkad av kolfiber för ta tillvara på varje watt.

rsz_398997_2_mavic_cosmic_pro_parisniceinspiration_ltdii_ftw

 

 

Road Cap Limited II – 30 euro. Och som pricken över i, en stilig och nätt cykelkeps på samma grafiska tema som tröjan och skorna:

rsz_401552_0_mavic_cosmic_graphic_ltd_parisniceinspiration_cap

 

Läs mer på Mavic:s hemsida

Canyon pressar vikten Tyskarna skapar två landsvägscyklar som väger strax över en handfull

9 Feb

Tune. THM. Lightweight. Tre tyska företag som tillverkar kolfiberdelar av extremt hög kvalité som väger extremt lite. Det är därför varken en slump eller förvånande att internetjätten Canyon har specat delarna från de här företagen för att skapa sina två lättaste landsvägscyklar hittills.

Canyon Ultimate CF EVO 10.0 LTD
Canyon Ultimate CF EVO 10.0 LTD – 13000 euro

De bägge cyklarna bygger på race-ramen Ultimate CF SLX, men med en annan layup på kolfiberarken som är av en särskild försvarsmakts-godkänd typ. Så här säger Canyon om den: ”ultra-high modulus pitch-based fibres that required special permission from the Japanese Ministry of Defence to access”. Resultatet? En ram i storlek medium klockar in på 665 gram. Gaffeln på 270 gram.

Canyon Ultimate CF EVO 10.0 SL
Canyon Ultimate CF EVO 10.0 SL – 10000 euro

Ultimate CF EVO 10.0 SL och Ultimate CF EVO 10.0 LTD heter de bägge modellerna. SL är den lättare av de två och kostar tretusen euro mindre än LTD. Men det är nog bäst att du sätter dig ned, för 10000 euro går SL på och LTD (med SRAM eTap, Canyon:s Aerocockpit och praktiska kanttrådshjul) på 13000. Vill du veta exakt specifikation på den lättaste modellen så klicka dig till Antons artikel. Som väger 4.96 kilo.

THM Clavicula-vevarmar och SRM-effektmätare. Premiumprylar med skyhög kvalite på LTD.
THM Clavicula-vevarmar och SRM-effektmätare. Premiumprylar med skyhög kvalite på LTD.

Det gör oss lite glada i hjärtat att en så stor aktör som Canyon fortfarande kan sikta mot stjärnorna/leka loss lite och se hur lågt de kan gå viktmässigt. Priset är däremot av det höga slaget, men för pengarna får du en cykel som inte ens UCI-proffsen är tillåtna att tävla på. Se det lite som att kunna kliva in och köpa en av McLaren:s Formel 1-bilar…

THM Fibula-broms med Tune-bromssko på SL. 120 gram!
THM Fibula-broms med Tune-bromssko på SL. 120 gram!

 

Lightweight Meilenstein-hjul på LTD. Canyon:s logotyp är en fin detalj.
Lightweight Meilenstein-hjul på LTD. Canyon:s logotyp är en fin detalj.

 

Canyon

Tune. THM. Lightweight. Tre tyska företag som tillverkar kolfiberdelar av extremt hög kvalité som väger extremt lite. Det är därför varken en slump eller förvånande att internetjätten Canyon har specat delarna från de här företagen för att skapa sina två lättaste landsvägscyklar hittills.

Canyon Ultimate CF EVO 10.0 LTD
Canyon Ultimate CF EVO 10.0 LTD – 13000 euro

De bägge cyklarna bygger på race-ramen Ultimate CF SLX, men med en annan layup på kolfiberarken som är av en särskild försvarsmakts-godkänd typ. Så här säger Canyon om den: ”ultra-high modulus pitch-based fibres that required special permission from the Japanese Ministry of Defence to access”. Resultatet? En ram i storlek medium klockar in på 665 gram. Gaffeln på 270 gram.

Canyon Ultimate CF EVO 10.0 SL
Canyon Ultimate CF EVO 10.0 SL – 10000 euro

Ultimate CF EVO 10.0 SL och Ultimate CF EVO 10.0 LTD heter de bägge modellerna. SL är den lättare av de två och kostar tretusen euro mindre än LTD. Men det är nog bäst att du sätter dig ned, för 10000 euro går SL på och LTD (med SRAM eTap, Canyon:s Aerocockpit och praktiska kanttrådshjul) på 13000. Vill du veta exakt specifikation på den lättaste modellen så klicka dig till Antons artikel. Som väger 4.96 kilo.

THM Clavicula-vevarmar och SRM-effektmätare. Premiumprylar med skyhög kvalite på LTD.
THM Clavicula-vevarmar och SRM-effektmätare. Premiumprylar med skyhög kvalite på LTD.

Det gör oss lite glada i hjärtat att en så stor aktör som Canyon fortfarande kan sikta mot stjärnorna/leka loss lite och se hur lågt de kan gå viktmässigt. Priset är däremot av det höga slaget, men för pengarna får du en cykel som inte ens UCI-proffsen är tillåtna att tävla på. Se det lite som att kunna kliva in och köpa en av McLaren:s Formel 1-bilar…

THM Fibula-broms med Tune-bromssko på SL. 120 gram!
THM Fibula-broms med Tune-bromssko på SL. 120 gram!

 

Lightweight Meilenstein-hjul på LTD. Canyon:s logotyp är en fin detalj.
Lightweight Meilenstein-hjul på LTD. Canyon:s logotyp är en fin detalj.

 

Canyon

En kaffe med hojsnack Prat om livsfrågor slutar och börjar alltid med cykeltugg

25 Jan

Prylbloggen träffade sin vän TJ häromdan. Kompis, kompanjon, kollega och en kool, kall katt i allmänhet med skarpa iakttagelser om allt i det kända universumet. Eftersom livet är vad det är, så korsas våra livslinjer alldeles för sällan, men när det gör det så brukar vi dra ideér och funderingar som dykt upp för varandra. Massor av infallsvinklar och tankeembryon, men som vanligt har dygnet bara 24 timmar. Vi kanske skulle börja dricka fyrdubbla espressos istället för de vanliga dubbla för att verkligen piggna till och få kroppen att göra det huvudet tänker ut?

tobias_pole
Fotograf T på en finsk Pole

Nå. Efter att vi pratat om livet så föll samtalet in på cyklar.

Det är intressant. För en lång tid närde jag en idé om Den Enda Cykeln. En cykel för många olika användningsområden. Eller en enda landsvägscykel för all framtid. Ett tag hade jag en sån. En måttbeställd landsvägscykel med ram, gaffel och sadelstolpe tillverkad av titan. Den cykeln var en estetisk dröm. Och för en tekniskt intresserad filur som jag en våt dröm. Men om något, så förstärkte den här metallcykeln min beundran för moderna hojar – landsväg eller mountainbike – med kolfiberram. Man kan verkligen ha allt med dem: de är styva i rätt riktning, bekväma åt det andra hållet och är lätta.

Specialized Sequoia Expert. Modern allroad-grushoj
Specialized Sequoia Expert. Modern allroad-grushoj

Det är okej att äga en cykel. Det är okej att ha flera. I takt med att man åldras så sker en förändring i hur vi cyklar och vart vi cyklar. Mellan oss så har vi säkert haft bortåt tretti-förti hoj. Något åt det hållet. Men med visdom och aktningsvärd ålder (ahem) så har vi fått upp ögonen för längre turer längs med lugn natur och knastrande grusvägar. Ergo, vi behöver anpassade cyklar för detta ändamål. Såklart.

Salsa Fargo. Mångsidig offroad-cykel som tar 27.5, 27.5 Plus såväl som 29 Plus-däck.
Salsa Fargo. Mångsidig offroad-cykel som tar 27.5, 27.5 Plus såväl som 29 Plus-däck.

TeeJay målade upp följande cykel för äventyr i obanad terräng i den svenske upptäcktsresanden Sven Hedins anda:

  • Custombyggd hardtail. Stål, aluminium, titan?
  • Plus-däck. 29:or eller 650b.
  • Plats för en rejäl ramväska monterad i huvudtriangeln.
  • Rejält flack styrvinkel kring 65 grader med en sadelvinkel åt det brantare hållet – 75-76 grader. En upprätt sittställning för god sikt framöver.
  • 2x-drivlina. För de där riktigt, riktigt låga växlarna där man vevar sig upp i samma takt som en Warn-vinsch skulle släpat en uppför bergsstigen.

Kort och gott en bekväm hoj för lite av varje: bikepacking, grusvägstrampa, upptäcktstigcykla. Han kan ha nämnt att det skulle bli Den Enda Hojen… Eller så var det bara den där fyrdubbla espresson som gjorde att jag hörde fel.

En cykel kan aldrig vara fel. Så då är fler cyklar ännu mindre fel. Och därför mer rätt. Skaffa fler cyklar gott folk!

Prylbloggen träffade sin vän TJ häromdan. Kompis, kompanjon, kollega och en kool, kall katt i allmänhet med skarpa iakttagelser om allt i det kända universumet. Eftersom livet är vad det är, så korsas våra livslinjer alldeles för sällan, men när det gör det så brukar vi dra ideér och funderingar som dykt upp för varandra. Massor av infallsvinklar och tankeembryon, men som vanligt har dygnet bara 24 timmar. Vi kanske skulle börja dricka fyrdubbla espressos istället för de vanliga dubbla för att verkligen piggna till och få kroppen att göra det huvudet tänker ut?

tobias_pole
Fotograf T på en finsk Pole

Nå. Efter att vi pratat om livet så föll samtalet in på cyklar.

Det är intressant. För en lång tid närde jag en idé om Den Enda Cykeln. En cykel för många olika användningsområden. Eller en enda landsvägscykel för all framtid. Ett tag hade jag en sån. En måttbeställd landsvägscykel med ram, gaffel och sadelstolpe tillverkad av titan. Den cykeln var en estetisk dröm. Och för en tekniskt intresserad filur som jag en våt dröm. Men om något, så förstärkte den här metallcykeln min beundran för moderna hojar – landsväg eller mountainbike – med kolfiberram. Man kan verkligen ha allt med dem: de är styva i rätt riktning, bekväma åt det andra hållet och är lätta.

Specialized Sequoia Expert. Modern allroad-grushoj
Specialized Sequoia Expert. Modern allroad-grushoj

Det är okej att äga en cykel. Det är okej att ha flera. I takt med att man åldras så sker en förändring i hur vi cyklar och vart vi cyklar. Mellan oss så har vi säkert haft bortåt tretti-förti hoj. Något åt det hållet. Men med visdom och aktningsvärd ålder (ahem) så har vi fått upp ögonen för längre turer längs med lugn natur och knastrande grusvägar. Ergo, vi behöver anpassade cyklar för detta ändamål. Såklart.

Salsa Fargo. Mångsidig offroad-cykel som tar 27.5, 27.5 Plus såväl som 29 Plus-däck.
Salsa Fargo. Mångsidig offroad-cykel som tar 27.5, 27.5 Plus såväl som 29 Plus-däck.

TeeJay målade upp följande cykel för äventyr i obanad terräng i den svenske upptäcktsresanden Sven Hedins anda:

  • Custombyggd hardtail. Stål, aluminium, titan?
  • Plus-däck. 29:or eller 650b.
  • Plats för en rejäl ramväska monterad i huvudtriangeln.
  • Rejält flack styrvinkel kring 65 grader med en sadelvinkel åt det brantare hållet – 75-76 grader. En upprätt sittställning för god sikt framöver.
  • 2x-drivlina. För de där riktigt, riktigt låga växlarna där man vevar sig upp i samma takt som en Warn-vinsch skulle släpat en uppför bergsstigen.

Kort och gott en bekväm hoj för lite av varje: bikepacking, grusvägstrampa, upptäcktstigcykla. Han kan ha nämnt att det skulle bli Den Enda Hojen… Eller så var det bara den där fyrdubbla espresson som gjorde att jag hörde fel.

En cykel kan aldrig vara fel. Så då är fler cyklar ännu mindre fel. Och därför mer rätt. Skaffa fler cyklar gott folk!

Team Sky:s nya Pinarello Dogma F10 är Chris Froome:s nya cykel

13 Jan

Italienska Pinarello drog häromdagen skynket från sitt nya flaggskepp, Dogma F10. F10 tar över efter den tidigare F8 (som introducerades i maj 2014) och som fram till nu har varit Pinarello:s bäst säljande cykel, någonsin. Men från och med nu är det alltså Dogma F10 som toppar den italienska firmans modellprogram.

pinarello-dogma-f107_0-1484044285202-1y29wis2w9xtn-630-354
Pinarello Dogma F10 – Team Sky:s nya tävlingscykel

Man har valt evolution framför revolution och målet har varit att sänka vikten, förbättra styvhet och aerodynamik. Lättare sagt än gjort. Men med utgångspunkt i F8, har man inspirerats av tempocykeln Bolide och Bolide HR: nederröret är konvext för att tillsammans med en liten vattenflaska utgöra en mer aerodynamisk helhet. Detta ska minska aerodynamisk ´drag´med 12.6 procent. Med hjälp av CFD och FEA har man sett över hela ramen ur ett aerodynamiskt och funktionellt perspektiv.

pinarello-dogma-f105_0-1484044285199-j1p9lqn74q5-630-354
Pinarello Dogma F10: gaffeländarna har en särskilt aerodynamisk utformning

 

Pinarello Dogma F10: särskild Team Sky-lack med vita och blåa fartlinjer
Pinarello Dogma F10: särskild Team Sky-lack med vita och blåa fartlinjer

Pinarello säger att en 53 centimeters-ram (rå, omålad) är 6.3 procent lättare och 7 procent styvare. Vikt: 820 gram.

13 storlekar mellan 42 och 62 centimeter, med en centimeters-gap mellan de mest populära storlekarna.

Ramen är förberedd för elektriska eller mekaniska växlar – att skifta mellan olika grupper är enkelt med Pinarello:s Think 2-system.

Ramen är assymetrisk – ramens mitt är förskjuten med två millimeter mot drivlinan för en styvare ram och drivlina – Pinarello uppger sju procentig ökning.

Läs mer på Pinarello:s hemsida

 

Italienska Pinarello drog häromdagen skynket från sitt nya flaggskepp, Dogma F10. F10 tar över efter den tidigare F8 (som introducerades i maj 2014) och som fram till nu har varit Pinarello:s bäst säljande cykel, någonsin. Men från och med nu är det alltså Dogma F10 som toppar den italienska firmans modellprogram.

pinarello-dogma-f107_0-1484044285202-1y29wis2w9xtn-630-354
Pinarello Dogma F10 – Team Sky:s nya tävlingscykel

Man har valt evolution framför revolution och målet har varit att sänka vikten, förbättra styvhet och aerodynamik. Lättare sagt än gjort. Men med utgångspunkt i F8, har man inspirerats av tempocykeln Bolide och Bolide HR: nederröret är konvext för att tillsammans med en liten vattenflaska utgöra en mer aerodynamisk helhet. Detta ska minska aerodynamisk ´drag´med 12.6 procent. Med hjälp av CFD och FEA har man sett över hela ramen ur ett aerodynamiskt och funktionellt perspektiv.

pinarello-dogma-f105_0-1484044285199-j1p9lqn74q5-630-354
Pinarello Dogma F10: gaffeländarna har en särskilt aerodynamisk utformning

 

Pinarello Dogma F10: särskild Team Sky-lack med vita och blåa fartlinjer
Pinarello Dogma F10: särskild Team Sky-lack med vita och blåa fartlinjer

Pinarello säger att en 53 centimeters-ram (rå, omålad) är 6.3 procent lättare och 7 procent styvare. Vikt: 820 gram.

13 storlekar mellan 42 och 62 centimeter, med en centimeters-gap mellan de mest populära storlekarna.

Ramen är förberedd för elektriska eller mekaniska växlar – att skifta mellan olika grupper är enkelt med Pinarello:s Think 2-system.

Ramen är assymetrisk – ramens mitt är förskjuten med två millimeter mot drivlinan för en styvare ram och drivlina – Pinarello uppger sju procentig ökning.

Läs mer på Pinarello:s hemsida

 

Fatbike + elektriskt stängsel = roligt Parkera inte din cykel på ett elektriskt stängsel...

11 Jan

Är det här det roligaste klippet på YouTube just nu? Ett glatt gäng som är ute och trampar på de brittiska öarna. De ska ta sig över ett stängsel. Mitt i upptäcker ägaren av sagda fatbike att stängslet är elektriskt förande och ger starka stötar. Och släpper hojen så den trasslar in sig. Och nu har de en riktig soppa att reda ut. För allt är blött och elektricitet gillar som bekant blötan – till och med de gigantiska gummidäcken är ledande då de är våta. Resultatet är det här ung årets hittills roligaste video, redaktionen skrattade så vi grät… Så också fåren som det elektriska stängslet skulle hålla inhägnade i första början…

 

Är det här det roligaste klippet på YouTube just nu? Ett glatt gäng som är ute och trampar på de brittiska öarna. De ska ta sig över ett stängsel. Mitt i upptäcker ägaren av sagda fatbike att stängslet är elektriskt förande och ger starka stötar. Och släpper hojen så den trasslar in sig. Och nu har de en riktig soppa att reda ut. För allt är blött och elektricitet gillar som bekant blötan – till och med de gigantiska gummidäcken är ledande då de är våta. Resultatet är det här ung årets hittills roligaste video, redaktionen skrattade så vi grät… Så också fåren som det elektriska stängslet skulle hålla inhägnade i första början…