Med fokus på hårdvara

Erol
Orhun

Veckans gravelhoj All-City Gorilla Monsoon

18 Feb

Skojarna på All-City har gjort det igen. Skojare? Macho Man, Natureboy, Macho King, Cosmic Stallion, Mr Pink, Space Horse, Electric Queen. Okej…? Vinnarna från senaste omgången V65 på ´Valla? Nope, namnen på de andra hojarna i All-Citys repertoar.

Och nu har de gjort det igen. Igen. Deras senaste stålbaserade hoj heter Gorilla Monsoon. Din gissning är lika bra som Prylbloggen. Men så heter den i alla fall. Och den där fejd-lacken är så varm att den smälter snön utanför fönstret. Gorillan tar både 700×42- såväl som 650×47-däck. Monstercross? AC kallar den för monstergravel. Oki. Hursom så är cykeln överströsslad med fästen för flaskor, pakethållare och lowriders. Ramen och gaffeln tar 142×12 bak och 100×15 fram med en minsta bromsskiva på 160 millis. Vevlagret? Brittiskt och gängat, tackar. Storlekar? Från en ittsy-bittsy 43 centimeter upp till gargantuiska 61 för de som ser ned på alla oss andra vertically challenged… Komplett kommer Gorilla Monsson kosta 2000 dollar. Lös ram? 850 dollar.

Rak, enkel design fullpackad med moderna lösningar och fästen för inga eller alla äventyr du kan komma på. Like, like och like.

All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-24-1068x712

All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-6 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-7 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-8 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-9 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-10 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-11 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-12 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-13 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-14 All-City-Gorilla-Monsoon-gravel-plus-bike-geometry-2018

Läs mer om primat-monsunen här

40257576782_e0381552ee_b

Läs mer om hur All-City har resonerat när de utvecklade Gorilla Monsoon här.

Skojarna på All-City har gjort det igen. Skojare? Macho Man, Natureboy, Macho King, Cosmic Stallion, Mr Pink, Space Horse, Electric Queen. Okej…? Vinnarna från senaste omgången V65 på ´Valla? Nope, namnen på de andra hojarna i All-Citys repertoar.

Och nu har de gjort det igen. Igen. Deras senaste stålbaserade hoj heter Gorilla Monsoon. Din gissning är lika bra som Prylbloggen. Men så heter den i alla fall. Och den där fejd-lacken är så varm att den smälter snön utanför fönstret. Gorillan tar både 700×42- såväl som 650×47-däck. Monstercross? AC kallar den för monstergravel. Oki. Hursom så är cykeln överströsslad med fästen för flaskor, pakethållare och lowriders. Ramen och gaffeln tar 142×12 bak och 100×15 fram med en minsta bromsskiva på 160 millis. Vevlagret? Brittiskt och gängat, tackar. Storlekar? Från en ittsy-bittsy 43 centimeter upp till gargantuiska 61 för de som ser ned på alla oss andra vertically challenged… Komplett kommer Gorilla Monsson kosta 2000 dollar. Lös ram? 850 dollar.

Rak, enkel design fullpackad med moderna lösningar och fästen för inga eller alla äventyr du kan komma på. Like, like och like.

All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-24-1068x712

All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-6 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-7 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-8 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-9 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-10 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-11 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-12 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-13 All-City-Cycles-Gorilla-Monsoon-27-plus-monster-cross-gravel-bike-14 All-City-Gorilla-Monsoon-gravel-plus-bike-geometry-2018

Läs mer om primat-monsunen här

40257576782_e0381552ee_b

Läs mer om hur All-City har resonerat när de utvecklade Gorilla Monsoon här.

Lördagens trevligaste singlespeed Groovy Cycleworks gör precis alla rätt

17 Feb

Groovy Cycleworks är en custombyggare som såg dagens ljus då det legendariska företaget Grove Innovations hade dörrarna öppna för business. Rody på Groovy tog nämligen sina första stapplande steg i den måttsydda delen av cykelvärlden på Bill Grove:s företag. Kolla upp Grove-X. Innovativt var namnet.

Men nog om historia.

Ti fork retro

Lördagens singlespeed – signerad Groovy – är en svårslagen handarbetad historia:

Monodrift

Cruiserram

29er

Brooks-sadel med läderomspunna handtag

Mäktig mint/vit lackering

Vevar i polerad alu, White Industries ENO?

Inte ett enda effing fel på den hojen.

Fantastisk jonne. Rody har backloggen full för tillfället – cirka 50 pers ligger i kö – men maila och fråga. Vem vet, han kanske kan klämma in en trägen nordbo på listan? Och kommer du in på den, så lova Prylbloggen att du beställer din Groovy med märkets egentillverkade vevarmar, ritade efter Grooves ursprungliga design från -79, Hot Rods:

DSC00931 DSC00933 DSC00935 Tobias Hot Rod

Groovy tillverkar också ett intressant styre, Luv Handles:

assortment

weld shots

Mannen syr i titan. 

 

Groovy Cycleworks är en custombyggare som såg dagens ljus då det legendariska företaget Grove Innovations hade dörrarna öppna för business. Rody på Groovy tog nämligen sina första stapplande steg i den måttsydda delen av cykelvärlden på Bill Grove:s företag. Kolla upp Grove-X. Innovativt var namnet.

Men nog om historia.

Ti fork retro

Lördagens singlespeed – signerad Groovy – är en svårslagen handarbetad historia:

Monodrift

Cruiserram

29er

Brooks-sadel med läderomspunna handtag

Mäktig mint/vit lackering

Vevar i polerad alu, White Industries ENO?

Inte ett enda effing fel på den hojen.

Fantastisk jonne. Rody har backloggen full för tillfället – cirka 50 pers ligger i kö – men maila och fråga. Vem vet, han kanske kan klämma in en trägen nordbo på listan? Och kommer du in på den, så lova Prylbloggen att du beställer din Groovy med märkets egentillverkade vevarmar, ritade efter Grooves ursprungliga design från -79, Hot Rods:

DSC00931 DSC00933 DSC00935 Tobias Hot Rod

Groovy tillverkar också ett intressant styre, Luv Handles:

assortment

weld shots

Mannen syr i titan. 

 

Fler färger från Trek Måttsydda lacker via Project One

16 Feb

Amerikanska Trek med säte i Waterloo, Wisconsin är en av de största tillverkarna av cyklar och cykeltillbehör. Sedan den första halvan av 00-talet har man kunnat beställa en Trek med grafik, färg och lackering lite efter eget huvud genom programmet Project One. En intressant detalj är att robotarna som lackerar PO-ramarna i Wisconsin, bara behöver en dryg deciliter färg för att täcka en hel ram. Väljer man det hyperlätta alternativet – U5 Vapour – är viktpåslaget ynka fem (5) gram… Merkostnad? En bit över 13000 kronor.

Nyheten är att man numera kan kombinera två kulörer i en snygg fade. Tekniken bakom är utmanande. Särskilt när man ska få till en snygg och sömlös övergång mellan de bägge färgerna. Lägg till att ytorna som ska täckas är runda och full av kurvaturer, så läggs svårigheterna på hög. men Trek har lyckats.

Segafredo. Efter Treks WorldTour-lag
Segafredo. Efter Treks WorldTour-lag

 

Solid Logo. Rakt och enkelt. Prylbloggaen har faiblaisse för himmelsblått...
Solid Logo. Rakt och enkelt. Prylbloggaen har faiblaisse för himmelsblått…

 

Gravel. Ja den heter så
Gravel. Ja den heter så

 

U5 Vapour
U5 Vapour

 

Full Fade
Full Fade. Stilig och enligt uppgift en knepig lackering att få till snyggt och produktionseffektivt.

 

Real Fire. Flames är alltid flames
Real Fire. Flames är alltid flames

John Degenkolb är en kille som tävlar för Trek-Segafredo. Han har också en vurm för motorcyklar och nedanstående lackering är skapad och uppkallad efter ´Deges´caferacer-hoj:

Cafe Racer. Prispåslag? 19200 kronor.
Cafe Racer. Prispåslag? 19200 kronor.

 

 

Läs mer på Treks hemsida

Amerikanska Trek med säte i Waterloo, Wisconsin är en av de största tillverkarna av cyklar och cykeltillbehör. Sedan den första halvan av 00-talet har man kunnat beställa en Trek med grafik, färg och lackering lite efter eget huvud genom programmet Project One. En intressant detalj är att robotarna som lackerar PO-ramarna i Wisconsin, bara behöver en dryg deciliter färg för att täcka en hel ram. Väljer man det hyperlätta alternativet – U5 Vapour – är viktpåslaget ynka fem (5) gram… Merkostnad? En bit över 13000 kronor.

Nyheten är att man numera kan kombinera två kulörer i en snygg fade. Tekniken bakom är utmanande. Särskilt när man ska få till en snygg och sömlös övergång mellan de bägge färgerna. Lägg till att ytorna som ska täckas är runda och full av kurvaturer, så läggs svårigheterna på hög. men Trek har lyckats.

Segafredo. Efter Treks WorldTour-lag
Segafredo. Efter Treks WorldTour-lag

 

Solid Logo. Rakt och enkelt. Prylbloggaen har faiblaisse för himmelsblått...
Solid Logo. Rakt och enkelt. Prylbloggaen har faiblaisse för himmelsblått…

 

Gravel. Ja den heter så
Gravel. Ja den heter så

 

U5 Vapour
U5 Vapour

 

Full Fade
Full Fade. Stilig och enligt uppgift en knepig lackering att få till snyggt och produktionseffektivt.

 

Real Fire. Flames är alltid flames
Real Fire. Flames är alltid flames

John Degenkolb är en kille som tävlar för Trek-Segafredo. Han har också en vurm för motorcyklar och nedanstående lackering är skapad och uppkallad efter ´Deges´caferacer-hoj:

Cafe Racer. Prispåslag? 19200 kronor.
Cafe Racer. Prispåslag? 19200 kronor.

 

 

Läs mer på Treks hemsida

Dags för mässa för customcyklar Handgjort, handtillverkat, handmålat

15 Feb

North American Handmade Bicycle Show – NAHBS – är inne på sitt 14:e år redan. Mässan arrangerades för första gången 2005 av custombyggaren Don Walker och har sedan dess tagit plats som en naturlig mötesplats för tillverkare, ramknåpare, rambyggare, rampysslare, prylmakare, cykelintresserade och alla andra som är det minsta intresserade av vår sport på mer än ett flyktigt sätt.

Skärmavbild 2018-02-16 kl. 12.20.29

Och nu är det alltså dags igen. På fredag öppnar mässan upp och i år går den av stapeln i Hartford i Connecticut som är den tredje minsta delstaten sett till ytan i USA. Förbered dig på att se det allra mest vackra, utmanande, intrikata och cutting edge på två hjul under de närmsta tre dagarna som showen löper över. Själv kommer jag kika efter landsvägscyklar med aptit på o-asfalterade underlag…

Nedan en kort film från förra årets mässa:


<p><a href=”https://vimeo.com/195351486″>North American Handmade Bicycle Show (NAHBS)</a> from <a href=”https://vimeo.com/nahbs”>NAHBS</a> on <a href=”https://vimeo.com”>Vimeo</a>.</p>

Och förra årets Best In Show från Peacock Groove:

Skärmavbild 2018-02-16 kl. 12.44.18

Läs mer om NAHBS här

North American Handmade Bicycle Show – NAHBS – är inne på sitt 14:e år redan. Mässan arrangerades för första gången 2005 av custombyggaren Don Walker och har sedan dess tagit plats som en naturlig mötesplats för tillverkare, ramknåpare, rambyggare, rampysslare, prylmakare, cykelintresserade och alla andra som är det minsta intresserade av vår sport på mer än ett flyktigt sätt.

Skärmavbild 2018-02-16 kl. 12.20.29

Och nu är det alltså dags igen. På fredag öppnar mässan upp och i år går den av stapeln i Hartford i Connecticut som är den tredje minsta delstaten sett till ytan i USA. Förbered dig på att se det allra mest vackra, utmanande, intrikata och cutting edge på två hjul under de närmsta tre dagarna som showen löper över. Själv kommer jag kika efter landsvägscyklar med aptit på o-asfalterade underlag…

Nedan en kort film från förra årets mässa:


<p><a href=”https://vimeo.com/195351486″>North American Handmade Bicycle Show (NAHBS)</a> from <a href=”https://vimeo.com/nahbs”>NAHBS</a> on <a href=”https://vimeo.com”>Vimeo</a>.</p>

Och förra årets Best In Show från Peacock Groove:

Skärmavbild 2018-02-16 kl. 12.44.18

Läs mer om NAHBS här

Intressanta fynd på eBay Två gamla par Sidi-skor

14 Feb

En period satt Prylbloggen och sökte på precis allt inom cykel på eBay. Detta var kanske 10 år sedan ungefär. Mången sen natt matades det in sökord på sökord för att kanske-kanske få träff på någon cykeldel eller trivial parafernalia som PB just då hade fått dille på.

Scott Drop In-styren var ett riktigt Sisyfos-arbete. Eftersom Greg himself hade haft ett sådant styre, så skulle banne mig jag också ha ett sådant. Se nedan:

LuzArdiden-620x394

Foto från Touren -90. Den sista gången som LeMond knep slutsegern. Året efter inleddes eran då mannen därbakom i bild – Miguel Indurain – inledde sin dominerande era. Men det är en annan historia.

Styret då? Jo. Jag fick hem den från United States of Amerikas förenta stater. Och la den sedan i ett hörn i källaren. Och glömde bort den. Kanske var det mer jakten som lockade än att nå mål för jakten? Nåväl.

Prylbloggen fick ett infall häromkvällen. Slog in ebay.co.uk för att fönstershoppa lite. Vem vet. Någon kanske säljer ett par NOS Sidi Tecno i storlek 44 för en spottstyver?

Men jag trillade över en massa andra intressanta dojor från Dino Signoris firma med de så karakteristiskt konfettifärgade cykelskorna:

s-l1600

https://www.ebay.co.uk/itm/NOS-Vintage-Sidi-Boots-winter-Cycling-shoes-new-size-42-8-5US-7-5UK-Italian-rare/192454125501?hash=item2ccf28e7bd:g:dvUAAOSwyYZZ4RQ-

Eller den här underbara 80-talsikonen:

s-l1600-1 s-l1600-2

Om minnet vill minnas rätt, så är de här tidiga cykelskorna för mountainbike från Sidi utan någon som helst form av klickfäste-möjlighet under sulan. Enbart för cyklar med klips på pedalerna!

Någon av er därute får köpa dem och garnera sin nostalgihylla med dem…

 

En period satt Prylbloggen och sökte på precis allt inom cykel på eBay. Detta var kanske 10 år sedan ungefär. Mången sen natt matades det in sökord på sökord för att kanske-kanske få träff på någon cykeldel eller trivial parafernalia som PB just då hade fått dille på.

Scott Drop In-styren var ett riktigt Sisyfos-arbete. Eftersom Greg himself hade haft ett sådant styre, så skulle banne mig jag också ha ett sådant. Se nedan:

LuzArdiden-620x394

Foto från Touren -90. Den sista gången som LeMond knep slutsegern. Året efter inleddes eran då mannen därbakom i bild – Miguel Indurain – inledde sin dominerande era. Men det är en annan historia.

Styret då? Jo. Jag fick hem den från United States of Amerikas förenta stater. Och la den sedan i ett hörn i källaren. Och glömde bort den. Kanske var det mer jakten som lockade än att nå mål för jakten? Nåväl.

Prylbloggen fick ett infall häromkvällen. Slog in ebay.co.uk för att fönstershoppa lite. Vem vet. Någon kanske säljer ett par NOS Sidi Tecno i storlek 44 för en spottstyver?

Men jag trillade över en massa andra intressanta dojor från Dino Signoris firma med de så karakteristiskt konfettifärgade cykelskorna:

s-l1600

https://www.ebay.co.uk/itm/NOS-Vintage-Sidi-Boots-winter-Cycling-shoes-new-size-42-8-5US-7-5UK-Italian-rare/192454125501?hash=item2ccf28e7bd:g:dvUAAOSwyYZZ4RQ-

Eller den här underbara 80-talsikonen:

s-l1600-1 s-l1600-2

Om minnet vill minnas rätt, så är de här tidiga cykelskorna för mountainbike från Sidi utan någon som helst form av klickfäste-möjlighet under sulan. Enbart för cyklar med klips på pedalerna!

Någon av er därute får köpa dem och garnera sin nostalgihylla med dem…

 

Den ballaste BMX-mountainbiken jag sett SE Racing levererar

13 Feb

Scot Enterprises står det för. ”SE” i SE Racing. Scot Breipthaupt var en sann innovatör och entreprenör. Tisdagens ballaste hoj är en koncis sammanfattning av Scots ideér kring hojar i allmänhet och cyklar som ska hålla för att cyklas på platser där man egentligen inte ska cykla.

SE Racing OM-Duro 27.5 Plus bygger på SEs pålitliga Flyer, men har blandats upp med ingredienser från MTB-sidan. Monsterdäcken till exempel. De mäter tre tum breda och har en diameter på 27.5. 650b alltså. Skivbromsar reglerar de bägge hjulens hastighet, oneby-´lina från SRAM modell GX och är till och med förberedd för en sänkstolpe. Extra bonuspoäng för de fina tanwall-däcken.

2018_SE_OM-DURO_XL_275_BLUESPARKLE_SIDE

2018_SE_OM-DURO_275_BLUESPARKLE_FRONT_ZOOMED_1 2018_SE_OM-DURO_275_BLUESPARKLE_FRONT_ZOOMED_2 2018_SE_OM-DURO_275_BLUESPARKLE_SIDE_ZOOMED_1

Läs mer på SE Racings hemsida. SE har en svensk distributör som heter Jämtlands Cykelfabrik med säte i Östersund: maila dem här.

 

Scot Enterprises står det för. ”SE” i SE Racing. Scot Breipthaupt var en sann innovatör och entreprenör. Tisdagens ballaste hoj är en koncis sammanfattning av Scots ideér kring hojar i allmänhet och cyklar som ska hålla för att cyklas på platser där man egentligen inte ska cykla.

SE Racing OM-Duro 27.5 Plus bygger på SEs pålitliga Flyer, men har blandats upp med ingredienser från MTB-sidan. Monsterdäcken till exempel. De mäter tre tum breda och har en diameter på 27.5. 650b alltså. Skivbromsar reglerar de bägge hjulens hastighet, oneby-´lina från SRAM modell GX och är till och med förberedd för en sänkstolpe. Extra bonuspoäng för de fina tanwall-däcken.

2018_SE_OM-DURO_XL_275_BLUESPARKLE_SIDE

2018_SE_OM-DURO_275_BLUESPARKLE_FRONT_ZOOMED_1 2018_SE_OM-DURO_275_BLUESPARKLE_FRONT_ZOOMED_2 2018_SE_OM-DURO_275_BLUESPARKLE_SIDE_ZOOMED_1

Läs mer på SE Racings hemsida. SE har en svensk distributör som heter Jämtlands Cykelfabrik med säte i Östersund: maila dem här.

 

Giro på MoMA Banbrytande hjälm på världskänt konstmuseum

11 Feb

Hjälmtillverkaren Giro grundades 1985 av Jim Gentes. Gentes hade dessförinnan arbetat som designer på Blackburn och hade blivit lite sned på den tidens cykelhjälmar. Varför måste de se så knasiga ut? Gentes satte igång och att handkarva fram en prototyp till en cykelhjälm som skulle och fortfarande ger svallvågor i industrin. Hjälmen? Giro ProLight.

Jim Gentes vid konstruktionsbordet
Jim Gentes vid konstruktionsbordet

Traditionella cykelhjälmar från 80-talet:

Skärmavbild 2018-02-14 kl. 13.00.34

Giros första hjälm, ProLight med det karakteristiska överdraget i lycra:

Skärmavbild 2018-02-14 kl. 12.59.56

En annan tidig hjälm från Giro var AirAttack. En logisk vidareutveckling med ett skal av hårdplast och en mer distinkt aerodynamisk form. Inte undra på att den tidens superstjärna Greg LeMond – som alltid hade tentaklerna ute efter nästa pryl som kunde ge honom en fördel – snabbt la en order för sig och alla sina stallkollegor på Z:

Jim Gentes med Giro AirAttack i Z-lackering.
Jim Gentes med Giro AirAttack i Z-lackering.

Giro visade sig omedelbart vara en kredibel disruptor. Inom ett år arbetade Gentes flat-out för att fylla alla ordrar som flöt in till huvudkontoret i Scott Valley, Kalifornien. Idag har Giro breddat produktportföljen med kläder, handskar, skor – och hjälmar. Både för cykel- och vintersporter.

Greg LeMond ca 1989
Greg LeMond ca 1989

Sett i backspegeln är det därför inte så underligt att Giro:s tidiga produkter – som blev sådana paradigmskiften – återfinns i den permanenta utställningen på statustunga Museum of Modern Art i New York.

Hjälmtillverkaren Giro grundades 1985 av Jim Gentes. Gentes hade dessförinnan arbetat som designer på Blackburn och hade blivit lite sned på den tidens cykelhjälmar. Varför måste de se så knasiga ut? Gentes satte igång och att handkarva fram en prototyp till en cykelhjälm som skulle och fortfarande ger svallvågor i industrin. Hjälmen? Giro ProLight.

Jim Gentes vid konstruktionsbordet
Jim Gentes vid konstruktionsbordet

Traditionella cykelhjälmar från 80-talet:

Skärmavbild 2018-02-14 kl. 13.00.34

Giros första hjälm, ProLight med det karakteristiska överdraget i lycra:

Skärmavbild 2018-02-14 kl. 12.59.56

En annan tidig hjälm från Giro var AirAttack. En logisk vidareutveckling med ett skal av hårdplast och en mer distinkt aerodynamisk form. Inte undra på att den tidens superstjärna Greg LeMond – som alltid hade tentaklerna ute efter nästa pryl som kunde ge honom en fördel – snabbt la en order för sig och alla sina stallkollegor på Z:

Jim Gentes med Giro AirAttack i Z-lackering.
Jim Gentes med Giro AirAttack i Z-lackering.

Giro visade sig omedelbart vara en kredibel disruptor. Inom ett år arbetade Gentes flat-out för att fylla alla ordrar som flöt in till huvudkontoret i Scott Valley, Kalifornien. Idag har Giro breddat produktportföljen med kläder, handskar, skor – och hjälmar. Både för cykel- och vintersporter.

Greg LeMond ca 1989
Greg LeMond ca 1989

Sett i backspegeln är det därför inte så underligt att Giro:s tidiga produkter – som blev sådana paradigmskiften – återfinns i den permanenta utställningen på statustunga Museum of Modern Art i New York.

Veckans gravelhoj Crescent Zepto Pro

11 Feb

Söndagens cykel för varje-väg med underbart eller uschligt underlag kommer från inhemska Crescent – mer specifikt deras Zepto Pro. Crescent som brukade införliva lite pepitarutor varstans på sina cyklar, är numera renrakade från dem. Tacksamt skulle en del säga. Men de orangea fälten signalerar ändå tydligt att det är cykel från en av Sveriges äldsta tillverkare som kommer rullande.

Crescent Zepto Pro
Crescent Zepto Pro

Studerar man geometrin så visar den på stack/reach som ligger till grund för en vägvinnande sittställning. Stacken är ett par centimeter lägre än för en traditionell komfortracer och det är gott så. Crescent har kompenserat med en styrstam med positiv vinkel – och en stack spacers – för att få upp styret en aning. Detta är en god fördel med en traditionell styrstam och ett separat styre: för en liten slant går det enkelt att laborera med längd, bredd och form på stam och styre för att nå just din bästa sittställning. Trenden mot integrerade styrstammar och styren i ett sammanbakat kolfiberpaket minimerar vikt och luftmotstånd. Men priset för detta är – bortsett från den rent plånboksmässiga smärtan – att man inte längre kan experimentera med olika dimensioner av cockpit-komponenter. Prylbloggen har till exempel ett 46 centimeter brett styre på sin personliga landsvägsracer av storlek Medium. Och PB skulle gladeligen testa ännu bredare styren. Traditionellt monteras styren mellan 42 till 44 centimeter på en LVG av denna storlek…

YNC6C1__01_zepto-pro_orange_front-1

Vilka andra detaljer på Zepto är intressanta? Växelvajer och bromsslangar är dragna internt i ramen. Rent! Både för utseendet och driften. Drivlinan är en så kallad Oneby, 1x etc från SRAM modell Rival. Transmissionen består alltså av ett främre kedjehjul i samarbete med en kassett som sträcker sig över 11-42. Skivbromsarna är hydrauliska – tack – och kniper om bromsskivor som mäter 160 millimeter. Ram och gaffel då? Tillverkad av kolfiber. Sadel, sadelstolpe, styre, styrstam? TEC. Hjul? Däck? TEC. Trettiotre millimeter. Vikt? 9.5 kilo. Låt oss spekulera – inte alltför vilt – att det med lätta metoder går att dämpa den siffran… Genomgående axlar? Vi vet inte. Crescent nämner inget om det i produkttexten, men efter att ha studerat fotona på Crescents hemsida, gissar vi att framgaffeln är av sådan typ. Bakhjulet? Oklart. Vad som är klart är att Zepto är en rejäl hoj till ett skonsamt pris med mycket goda förutsättningar för att uppgraderas snabbare, roligare och ballare. Prylbloggen skulle börja med att befria hjulen från innerslangar…

Läs mer på Crescents hemsida

Söndagens cykel för varje-väg med underbart eller uschligt underlag kommer från inhemska Crescent – mer specifikt deras Zepto Pro. Crescent som brukade införliva lite pepitarutor varstans på sina cyklar, är numera renrakade från dem. Tacksamt skulle en del säga. Men de orangea fälten signalerar ändå tydligt att det är cykel från en av Sveriges äldsta tillverkare som kommer rullande.

Crescent Zepto Pro
Crescent Zepto Pro

Studerar man geometrin så visar den på stack/reach som ligger till grund för en vägvinnande sittställning. Stacken är ett par centimeter lägre än för en traditionell komfortracer och det är gott så. Crescent har kompenserat med en styrstam med positiv vinkel – och en stack spacers – för att få upp styret en aning. Detta är en god fördel med en traditionell styrstam och ett separat styre: för en liten slant går det enkelt att laborera med längd, bredd och form på stam och styre för att nå just din bästa sittställning. Trenden mot integrerade styrstammar och styren i ett sammanbakat kolfiberpaket minimerar vikt och luftmotstånd. Men priset för detta är – bortsett från den rent plånboksmässiga smärtan – att man inte längre kan experimentera med olika dimensioner av cockpit-komponenter. Prylbloggen har till exempel ett 46 centimeter brett styre på sin personliga landsvägsracer av storlek Medium. Och PB skulle gladeligen testa ännu bredare styren. Traditionellt monteras styren mellan 42 till 44 centimeter på en LVG av denna storlek…

YNC6C1__01_zepto-pro_orange_front-1

Vilka andra detaljer på Zepto är intressanta? Växelvajer och bromsslangar är dragna internt i ramen. Rent! Både för utseendet och driften. Drivlinan är en så kallad Oneby, 1x etc från SRAM modell Rival. Transmissionen består alltså av ett främre kedjehjul i samarbete med en kassett som sträcker sig över 11-42. Skivbromsarna är hydrauliska – tack – och kniper om bromsskivor som mäter 160 millimeter. Ram och gaffel då? Tillverkad av kolfiber. Sadel, sadelstolpe, styre, styrstam? TEC. Hjul? Däck? TEC. Trettiotre millimeter. Vikt? 9.5 kilo. Låt oss spekulera – inte alltför vilt – att det med lätta metoder går att dämpa den siffran… Genomgående axlar? Vi vet inte. Crescent nämner inget om det i produkttexten, men efter att ha studerat fotona på Crescents hemsida, gissar vi att framgaffeln är av sådan typ. Bakhjulet? Oklart. Vad som är klart är att Zepto är en rejäl hoj till ett skonsamt pris med mycket goda förutsättningar för att uppgraderas snabbare, roligare och ballare. Prylbloggen skulle börja med att befria hjulen från innerslangar…

Läs mer på Crescents hemsida

Ny sko från Specialized S-Works 7 - nu mer styv, lättare, mer bekväm

8 Feb

Ja, nu är Specialized uppe i generation sju av sin standardsättande landsvägssko. S-Works 7 heter den och är resultatet av en evolution snarare än revolution från den förra generationen. Sexan var inte på något sätt o-styv. Tvärtom. Sällan har vi planterat våra fötter i ett par skor som mer känts som en utväxt från cykelns pedaler som sedan omsvept fötterna i ett icke-flexande täcke av kolfiber och syntetmaterial. Men S säger att generation sju ligger på 15 gentemot 13 för generation sex på styvhetsskalan. Well… om ni säger så Specialized. S-works 6 var och är en fantastisk landsvägssko som fortfarande slår Prylbloggen med häpnad i hur lätta och rigida de är varje gång PB tar på sig dem. Men ni vet vad de säger i Formel 1: fortsätter man inte utvecklas så blir man omsprungen. Och det är gott om något.

SW7-Web-Hero-Shoe-Final-4

61018-73_SHOE_SW-7-LTD_HYP-ACDLAVA_HERO

Prylbloggen har alltid gillat snurrspännen från Boa. Och för S-Works 7 har Boa tagit fram ett unikt spänne i metall. Baserat på bilderna ser de lättrade ut och ytterst greppbara – också för de av oss med svettmarinerade korvfingrar…

Skärmavbild 2018-02-09 kl. 08.53.01

En annan förändring jämfört med sexorna är att tåboxen är aningen bredare och att överdelen är lite-lite mjukare och mer följsam. Vikt? 265 gram för 45:or. Pris? 400 dollar i Staterna. Kolla filmen nedan för lite mer insikt i tillverkningsprocessen och utvecklingsarbetet:

61018-70_SHOE_SW-7_BLK_HERO

Prylbloggens val är ett par helsvarta S-Works 7. I den kommande – gissar vi – versionen för MTB och cykelcross med mer vandringsvänlig sula…

En sista inte alltför vild gissning är att den här kända killen kommer att få ett par custommålade cykelskor från Specialized…

22 January 2017 19th Tor Down Under Stage 06 : Adelaide - Adelaide SAGAN Peter (SVK) Bora - Hansgrohe Photo : Yuzuru SUNADA

Läs mer om Peter Sagan, hans skor, cykel och den nya Evade-hjälmen på Specializeds hemsida.

Ja, nu är Specialized uppe i generation sju av sin standardsättande landsvägssko. S-Works 7 heter den och är resultatet av en evolution snarare än revolution från den förra generationen. Sexan var inte på något sätt o-styv. Tvärtom. Sällan har vi planterat våra fötter i ett par skor som mer känts som en utväxt från cykelns pedaler som sedan omsvept fötterna i ett icke-flexande täcke av kolfiber och syntetmaterial. Men S säger att generation sju ligger på 15 gentemot 13 för generation sex på styvhetsskalan. Well… om ni säger så Specialized. S-works 6 var och är en fantastisk landsvägssko som fortfarande slår Prylbloggen med häpnad i hur lätta och rigida de är varje gång PB tar på sig dem. Men ni vet vad de säger i Formel 1: fortsätter man inte utvecklas så blir man omsprungen. Och det är gott om något.

SW7-Web-Hero-Shoe-Final-4

61018-73_SHOE_SW-7-LTD_HYP-ACDLAVA_HERO

Prylbloggen har alltid gillat snurrspännen från Boa. Och för S-Works 7 har Boa tagit fram ett unikt spänne i metall. Baserat på bilderna ser de lättrade ut och ytterst greppbara – också för de av oss med svettmarinerade korvfingrar…

Skärmavbild 2018-02-09 kl. 08.53.01

En annan förändring jämfört med sexorna är att tåboxen är aningen bredare och att överdelen är lite-lite mjukare och mer följsam. Vikt? 265 gram för 45:or. Pris? 400 dollar i Staterna. Kolla filmen nedan för lite mer insikt i tillverkningsprocessen och utvecklingsarbetet:

61018-70_SHOE_SW-7_BLK_HERO

Prylbloggens val är ett par helsvarta S-Works 7. I den kommande – gissar vi – versionen för MTB och cykelcross med mer vandringsvänlig sula…

En sista inte alltför vild gissning är att den här kända killen kommer att få ett par custommålade cykelskor från Specialized…

22 January 2017 19th Tor Down Under Stage 06 : Adelaide - Adelaide SAGAN Peter (SVK) Bora - Hansgrohe Photo : Yuzuru SUNADA

Läs mer om Peter Sagan, hans skor, cykel och den nya Evade-hjälmen på Specializeds hemsida.

En världsmästares cykel med svensk färg Wout Van Aerts Felt F1X

6 Feb

Världsmästerskapen i cykelcross avgjordes i helgen i nederländska Valkenburg. Mannen som får rätten att bära den regnbågsfärgade världsmästartröjan är Wout Van Aert. Många hade gissat på att Mathieu Van der Poel rätt enkelt skulle sopa hem tävlingen, men han bgick ett misstag och kom aldrig riktigt tillbaka in i tävlingen efter det. Han slutade på en tredjeplats. VanAert knep därmed sitt tredje världsmästerskap.

20180204-152710-11.095708

Van Aert som är 189 centimeter hög använde en cykelcross-hoj i storlek 55 centimeter från amerikanska Felt, mer specifikt en F1X. Genomgående axlar fram i dimension 15×100 och bak 12×142, pressfit BB386-vevlager, SRAM Red eTap HRD med två främre kedjehjul och en kassett på 11-28 stod för drivlinan. Bromsarna reglerades på hydrauliskt vis vilket i stort sett alla tävlande använder numera. Ett tydligt paradigmskifte inom sporten från den tidigare så allenarådande cantilever-bromsen.

20180204-161349-2.095857

Hjulen kommer från amerikanska Zipp, modell 202 Firecrest med tubdäck 33 millimeter breda och handgjorda av fabrikat A Dugast. Styre? Zipp Service Course SL-70 Ergo. Likaså sadelstolpe och styrstam: Zipp SL Speed. Modellen har faktiskt en svensk koppling då Sadeln är en ProLogo Scratch 2, pedaler Time XC 12 med titanspindel och kolfiberkropp.

Felt F1X har faktiskt en svensk koppling. Kolfiber-materialet som används i konstruktionen av ramen, kommer från en svensk firma. TeXtreme kallas det och tillverkas av Oxeon i Borås. Förenklat är det platta förstyvningsremsor vars fibrer är flata istället för runda. Detta leder till ett bättre förhållande eller högre andel fibrer till en given del resin. Resultatet: högre styvhet till lägre vikt.

IMG_2282.100024

Wout Van Aerts supportrar fick se sin idol klippa målsnöret först.

20180204-163612.100231

Van Aerts hoj är en custombyggd historia. F1X på Felts hemsida ser ut såhär. Härlig mintlack!

Felt_Bicycles_F1x(1)

Världsmästerskapen i cykelcross avgjordes i helgen i nederländska Valkenburg. Mannen som får rätten att bära den regnbågsfärgade världsmästartröjan är Wout Van Aert. Många hade gissat på att Mathieu Van der Poel rätt enkelt skulle sopa hem tävlingen, men han bgick ett misstag och kom aldrig riktigt tillbaka in i tävlingen efter det. Han slutade på en tredjeplats. VanAert knep därmed sitt tredje världsmästerskap.

20180204-152710-11.095708

Van Aert som är 189 centimeter hög använde en cykelcross-hoj i storlek 55 centimeter från amerikanska Felt, mer specifikt en F1X. Genomgående axlar fram i dimension 15×100 och bak 12×142, pressfit BB386-vevlager, SRAM Red eTap HRD med två främre kedjehjul och en kassett på 11-28 stod för drivlinan. Bromsarna reglerades på hydrauliskt vis vilket i stort sett alla tävlande använder numera. Ett tydligt paradigmskifte inom sporten från den tidigare så allenarådande cantilever-bromsen.

20180204-161349-2.095857

Hjulen kommer från amerikanska Zipp, modell 202 Firecrest med tubdäck 33 millimeter breda och handgjorda av fabrikat A Dugast. Styre? Zipp Service Course SL-70 Ergo. Likaså sadelstolpe och styrstam: Zipp SL Speed. Modellen har faktiskt en svensk koppling då Sadeln är en ProLogo Scratch 2, pedaler Time XC 12 med titanspindel och kolfiberkropp.

Felt F1X har faktiskt en svensk koppling. Kolfiber-materialet som används i konstruktionen av ramen, kommer från en svensk firma. TeXtreme kallas det och tillverkas av Oxeon i Borås. Förenklat är det platta förstyvningsremsor vars fibrer är flata istället för runda. Detta leder till ett bättre förhållande eller högre andel fibrer till en given del resin. Resultatet: högre styvhet till lägre vikt.

IMG_2282.100024

Wout Van Aerts supportrar fick se sin idol klippa målsnöret först.

20180204-163612.100231

Van Aerts hoj är en custombyggd historia. F1X på Felts hemsida ser ut såhär. Härlig mintlack!

Felt_Bicycles_F1x(1)