Med fokus på hårdvara

Erol
Orhun

Intervju med Chris Froome Den fyrfaldige Tour-vinnaren om klättring, mental inställning och vinna

27 Jul

Den kenya-födde britten Chris Froome tog nyligen sin fjärde slutseger i den mest prestigeladdade Grand Tour-loppet av de alla: Le Grand Boucle. Under Touren så måste bäraren av den gula ledartröjan möta pressen efter varje etapp. Under denna upplaga så fick den samlade presskåren bara ställa ett fåtal frågor till GC-ledaren och de frågor som ställdes snuddar bara vid ytan. Därför är det så intressant att få ta del av Froomes tankar och hans sätt att fungera i ett format där han får tid och plats att breda ut sina svar.

chris-froome-riding-the-tour-de-france-2015-1466505692990-2f80yj7w77mr-630-80

På BBC finns en längre intervju med Chris Froome där han bland mycket annat går in på sitt speciella och vägvinnande sätt att klättra, varför han tittar ner på styrstammen så ofta (hans Garmin berättar om hur många watt han matar bakhjulet med), psykologin bakom det hela. Och fans som blir lite för till sig när de äntligen ser sin idol komma farande.

Intervjun med Froome finns att lyssna på i 27 dagar till, så klicka er över och ta del av hemligheterna bakom alla framgångar i Touren. På Team Sky:s hemsida finns mycket mer information att ta del av om både Froome och de andra cyklisterna.

Den kenya-födde britten Chris Froome tog nyligen sin fjärde slutseger i den mest prestigeladdade Grand Tour-loppet av de alla: Le Grand Boucle. Under Touren så måste bäraren av den gula ledartröjan möta pressen efter varje etapp. Under denna upplaga så fick den samlade presskåren bara ställa ett fåtal frågor till GC-ledaren och de frågor som ställdes snuddar bara vid ytan. Därför är det så intressant att få ta del av Froomes tankar och hans sätt att fungera i ett format där han får tid och plats att breda ut sina svar.

chris-froome-riding-the-tour-de-france-2015-1466505692990-2f80yj7w77mr-630-80

På BBC finns en längre intervju med Chris Froome där han bland mycket annat går in på sitt speciella och vägvinnande sätt att klättra, varför han tittar ner på styrstammen så ofta (hans Garmin berättar om hur många watt han matar bakhjulet med), psykologin bakom det hela. Och fans som blir lite för till sig när de äntligen ser sin idol komma farande.

Intervjun med Froome finns att lyssna på i 27 dagar till, så klicka er över och ta del av hemligheterna bakom alla framgångar i Touren. På Team Sky:s hemsida finns mycket mer information att ta del av om både Froome och de andra cyklisterna.

Cannondale fetar till sitt SE-sortiment En andra New Road gör den första sällskap

7 Jul

För några veckor sedan dök den upp på Cannondale:s hemsida. SuperX Force 1 SE. Med breda WTB-fälgar och däck och kittad med 1x från SRAM modell Force och en kassett full av lätta växlar, så är den ett utmärkt verktyg för att upptäcka såväl asfaltsbelagda som grustäckta vägar.

cannondale-superx-se

 

Nu har CAADX 105 SE gjort sin orangea storebror sällskap. Cykeln är baserad på en aluminiumram till skillnad från SuperX som har ett chassi av kolfiber. Andra skillnader är en komponentgrupp från Shimano och vad som ser ut att vara mekaniska skivbromsar. Cykeln fanns upplagd på Cannondales hemsida i morse, men verkar nu ha tagits ned. Ett misstag eller en variant som enbart kommer att finnas till salu på den amerikanska marknaden? Stay tuned…

Screenshot_20170707-072707_zpszyetgetl

För några veckor sedan dök den upp på Cannondale:s hemsida. SuperX Force 1 SE. Med breda WTB-fälgar och däck och kittad med 1x från SRAM modell Force och en kassett full av lätta växlar, så är den ett utmärkt verktyg för att upptäcka såväl asfaltsbelagda som grustäckta vägar.

cannondale-superx-se

 

Nu har CAADX 105 SE gjort sin orangea storebror sällskap. Cykeln är baserad på en aluminiumram till skillnad från SuperX som har ett chassi av kolfiber. Andra skillnader är en komponentgrupp från Shimano och vad som ser ut att vara mekaniska skivbromsar. Cykeln fanns upplagd på Cannondales hemsida i morse, men verkar nu ha tagits ned. Ett misstag eller en variant som enbart kommer att finnas till salu på den amerikanska marknaden? Stay tuned…

Screenshot_20170707-072707_zpszyetgetl

Ford och Team Sky 345 hästar och Pinarello i helig allians

4 Jul

Cyklar är kul. Bilar är också kul. Blandar man två och fyra hjul så blir det ännu roligare. Specialized släppte häromdagen en ode till bil och hoj med världsmästaren Peter Sagan bakom ratten.

drift-1499090919457-akflzfbi3gbf-630-80

rightside-1499091215388-1lhl95qornq2c-630-80

Men dagens hooligan-klipp är signerat Ford och Team Sky. Det brittiska laget är sponsrat av Ford. Och The Blue Oval har en mega-vässad Focus RS på programmet med trehundraförtifem häst under huven och Pinarellos finaste på taket. I klippet nedan bränns det rejält med gummi och vi gissar att bilens Drift Mode var aktiverat…

interior-1499091053010-1houco4qkp1oa-630-354

rear-1499090989704-6bu14rbpufi6-630-354

Cyklar är kul. Bilar är också kul. Blandar man två och fyra hjul så blir det ännu roligare. Specialized släppte häromdagen en ode till bil och hoj med världsmästaren Peter Sagan bakom ratten.

drift-1499090919457-akflzfbi3gbf-630-80

rightside-1499091215388-1lhl95qornq2c-630-80

Men dagens hooligan-klipp är signerat Ford och Team Sky. Det brittiska laget är sponsrat av Ford. Och The Blue Oval har en mega-vässad Focus RS på programmet med trehundraförtifem häst under huven och Pinarellos finaste på taket. I klippet nedan bränns det rejält med gummi och vi gissar att bilens Drift Mode var aktiverat…

interior-1499091053010-1houco4qkp1oa-630-354

rear-1499090989704-6bu14rbpufi6-630-354

1x för landsvägen Wolftooth Components plus Shimano 105-vev ger en enklare, lättare cykel (?)

3 Jul

Det kan inte ha undgått någon cykelintresserad att drivline-trenden som kallas 1x eller one-by just nu rasar för fullt. Förenklat består ideén av att just förenkla cykelns drivlina från flera främre kedjehjul till ett enda. Tillsammans med en kassett som sträcker sig från 10 eller 11 upp till 40 och mer, så täcker man in de allra flesta utväxlingar som man praktiskt använder. Vidare kan man plocka av framväxel, vajer, hölje och växelreglage vilket betyder en lättare cykel. Den här modenycken(?) grasserar vilt bland mountainbike, CX och liknande cyklar, men är inte lika förekommande i landsvägsvärlden. Ännu.

Men ideén retar har länge intresserat mig. Så därför.

Amerikanska Wolftooth Components med säte i Minneapolis, USA, är en av de största spelarna på 1x-marknaden och deras kedjehjul har länge funnits på min radar. Häromdagen damp det ned ett paket från WTC med ett urval av deras mest populära produkter. Planen är att eliminera framväxel med därtill hörande parafernalia och reducera vikt och komplexitet hos min cykel. Resultatet är tänkt att bli en fokuserad asfalts-motard som ska passa som handsken på det sätt som jag cyklar på.

20170701_102021_zpsdt1efvn9
Wolftooth Components: En stadig leverans från Vargtanden, däribland 1x-kedjehjulen med 40 tänder i både runt och ovalt utförande.

Hur då? Jag kan räkna på min högra hand hur många gånger jag taggat upp på den stora kakan det senaste halvåret. En pizzatallrik på 53 tänder i samarbete med kassettens elva tänders-hjul används bara så ofta av mig. Alltså. Ideén är att använda mer av den befintliga kassetten – både uppåt och neråt – tillsammans med ett aningen större kedjehjul än vad som är monterat i dagsläget. Det inre hjulet är ett 39-tänders Shimano 105. Efter att ha studerat kassetten och hur den oljiga kedjan har lämnat sina spår på den, så kan jag dra slutsatsen att det enbart är den nedre, högre, tyngre halvan av de bakre kuggarna som brukas.

20170701_210005_zpsqc1gakax
Shimano 105 5800: Ett 53 tänders hjul som används alldeles för sällan för att få vara kvarbultat på min trampotard. Framväxel, vajer och vänster STI-reglage ska också plockas av och ersättas med ett vanligt bromshandtag.

The plan. Planen är att gå upp en tand till ett 40-hjul och 1x:a drivlinan med den befintliga kassetten och se hur det känns. I dagsläget går min asfaltscykel mest som en hoj för kortare turer i Stockholm. Pass på en timme eller så där jag väver in uppförsbackar, broar och motlut för att ge kropp och knopp lagom med motion. Den aningen större klingan borde ge mig lite längre växlar på toppen och samtidigt ”tvinga” mig att börja använda de större kugghjulen där bak. Och få en cleanare, lättare och mer ändamålsenlig cykel på kuppen. Vidare ska cykeln förses med lite fetare däck och en spacer eller två flyttas upp ovanför styrstammen. Och ja just det, blankpolera den högra vevarmen. Den vänstra gjordes förra sommaren Borde ta en kvart eller så med en dubbel espresso som dryckesjom…

Stay tuned´ folks…

Det kan inte ha undgått någon cykelintresserad att drivline-trenden som kallas 1x eller one-by just nu rasar för fullt. Förenklat består ideén av att just förenkla cykelns drivlina från flera främre kedjehjul till ett enda. Tillsammans med en kassett som sträcker sig från 10 eller 11 upp till 40 och mer, så täcker man in de allra flesta utväxlingar som man praktiskt använder. Vidare kan man plocka av framväxel, vajer, hölje och växelreglage vilket betyder en lättare cykel. Den här modenycken(?) grasserar vilt bland mountainbike, CX och liknande cyklar, men är inte lika förekommande i landsvägsvärlden. Ännu.

Men ideén retar har länge intresserat mig. Så därför.

Amerikanska Wolftooth Components med säte i Minneapolis, USA, är en av de största spelarna på 1x-marknaden och deras kedjehjul har länge funnits på min radar. Häromdagen damp det ned ett paket från WTC med ett urval av deras mest populära produkter. Planen är att eliminera framväxel med därtill hörande parafernalia och reducera vikt och komplexitet hos min cykel. Resultatet är tänkt att bli en fokuserad asfalts-motard som ska passa som handsken på det sätt som jag cyklar på.

20170701_102021_zpsdt1efvn9
Wolftooth Components: En stadig leverans från Vargtanden, däribland 1x-kedjehjulen med 40 tänder i både runt och ovalt utförande.

Hur då? Jag kan räkna på min högra hand hur många gånger jag taggat upp på den stora kakan det senaste halvåret. En pizzatallrik på 53 tänder i samarbete med kassettens elva tänders-hjul används bara så ofta av mig. Alltså. Ideén är att använda mer av den befintliga kassetten – både uppåt och neråt – tillsammans med ett aningen större kedjehjul än vad som är monterat i dagsläget. Det inre hjulet är ett 39-tänders Shimano 105. Efter att ha studerat kassetten och hur den oljiga kedjan har lämnat sina spår på den, så kan jag dra slutsatsen att det enbart är den nedre, högre, tyngre halvan av de bakre kuggarna som brukas.

20170701_210005_zpsqc1gakax
Shimano 105 5800: Ett 53 tänders hjul som används alldeles för sällan för att få vara kvarbultat på min trampotard. Framväxel, vajer och vänster STI-reglage ska också plockas av och ersättas med ett vanligt bromshandtag.

The plan. Planen är att gå upp en tand till ett 40-hjul och 1x:a drivlinan med den befintliga kassetten och se hur det känns. I dagsläget går min asfaltscykel mest som en hoj för kortare turer i Stockholm. Pass på en timme eller så där jag väver in uppförsbackar, broar och motlut för att ge kropp och knopp lagom med motion. Den aningen större klingan borde ge mig lite längre växlar på toppen och samtidigt ”tvinga” mig att börja använda de större kugghjulen där bak. Och få en cleanare, lättare och mer ändamålsenlig cykel på kuppen. Vidare ska cykeln förses med lite fetare däck och en spacer eller två flyttas upp ovanför styrstammen. Och ja just det, blankpolera den högra vevarmen. Den vänstra gjordes förra sommaren Borde ta en kvart eller så med en dubbel espresso som dryckesjom…

Stay tuned´ folks…

Lance Armstrong gör Touren "It´s guys checking guys out" och andra guldkorn

1 Jul

Så blev det juli. Ergo, det är dags för Tre Veckor i Frankrike igen. I linje med årets största cykelhändelse (förutom att P. Sagan ska bli pappa)- så har branschjätten Specialized lanserat en ny version av Tarmac, iteration sex – SL6. Branschkollegan Trek ger igen med att sänka vikten på den redan lätt-lätta Emonda till ynka 650 gram. Branschgiganten (pun intended…) Giant har en färsk version av sin aeroracer Propel på plats för Le Tour, nu utrustad med skivbromsar.

Print

En annan Tour-(ö)kändis är han som vann sju gånger på raken, men numera är persona non grata. Vi pratar naturligtvis om Lance Armstrong. LA är ständigt aktuell av många olika skäl. På senaste tid har han dragit igång ett podcast-projekt där han intervjuar om samtidigheter. Men i alla fall. Nu när Touren har startat med en prolog i Düsseldorf så kommer Armstrong kommentera varje etapp i en show kallad Stages. Tillsammans med JB Hager kommer de diskutera dagens etapp, sett från Lance Armstrongs synvinkel och kryddad med hans erfarenhet kring Tourens fina och fula sidor…

Skärmavbild 2017-07-01 kl. 20.00.58

Så blev det juli. Ergo, det är dags för Tre Veckor i Frankrike igen. I linje med årets största cykelhändelse (förutom att P. Sagan ska bli pappa)- så har branschjätten Specialized lanserat en ny version av Tarmac, iteration sex – SL6. Branschkollegan Trek ger igen med att sänka vikten på den redan lätt-lätta Emonda till ynka 650 gram. Branschgiganten (pun intended…) Giant har en färsk version av sin aeroracer Propel på plats för Le Tour, nu utrustad med skivbromsar.

Print

En annan Tour-(ö)kändis är han som vann sju gånger på raken, men numera är persona non grata. Vi pratar naturligtvis om Lance Armstrong. LA är ständigt aktuell av många olika skäl. På senaste tid har han dragit igång ett podcast-projekt där han intervjuar om samtidigheter. Men i alla fall. Nu när Touren har startat med en prolog i Düsseldorf så kommer Armstrong kommentera varje etapp i en show kallad Stages. Tillsammans med JB Hager kommer de diskutera dagens etapp, sett från Lance Armstrongs synvinkel och kryddad med hans erfarenhet kring Tourens fina och fula sidor…

Skärmavbild 2017-07-01 kl. 20.00.58

Söndagens supersimpla SS… som inte säljs längre

25 Jun

Transition är en av dessa mindre cykeltillverkare som med flin, flärd och en lagom dos fxxx you, tillverkar hojar för högt och lågt. På programmet har de rejäla downhillslädar, nättare trailhojar med 29-tumshjul och stadiga dirtjumpers. För några år sedan hade de en fin retro-klunker i lineupen, men den verkar inte längre finnas till salu från Transition. Kanske går att hitta begagnad från Craigslist i Staterna?

Specs:

  • 1 size fits all
  • Chromoly 3 piece BMX style crankset
  • Kenda Nevegal 2.35 DH tires
  • Transition Park n Ride Jump Saddle
  • Motorcycle Handlebar (800mm wide)  YEEES!
  • Slack 67 Degree Head Angle
  • Coaster Brake
  • PRICE: $549 USD När det begav sig…
Transition-2014-Tonka-Truck-Yellow-Klunker-Outside-600x412
Keepin´it real: Transition Klunker

Det går att rippa trails på en hoj tillverkad av några vattenrör och lite gummi…

Airing-Transition-Klunker-397x600


<p><a href=”https://vimeo.com/51119615″>Klunking 2</a> from <a href=”https://vimeo.com/user4108505″>Transition Bikes</a> on <a href=”https://vimeo.com”>Vimeo</a>.</p>

En annan tillverkare som också haft en trevlig soulbike på programmet är sverige-kändisen Kona. Dessvärre verkar det som de också har förpassat sin Humu till de sälla jaktmarkerna. För -17 så lyser deras klunker med sin frånvaro. 2016 var tydligen det sista året för Humuhumunukunuku apu´a som den hette. Det intressanta var att Kona då hade uppdaterat Humu-chassiet för att fungera med 29-tumshjul och skivbromsar. En aptitretande mashup mellan då och nu.

humuhumu

 

CX/Gravel/New Road/Groad-trenden sveper över bransch och glob just nu. En cykel som jag fastnade för på Transitions hemsida är 700c-hojen Rapture. En cykel som verkar redo att ta sig an lite all möjlig terräng. Dessutom med växelöra ifall knän, huvud eller lungor inte rimmar med singlespeed.

Bike2016_Side_Rapture

Transition är en av dessa mindre cykeltillverkare som med flin, flärd och en lagom dos fxxx you, tillverkar hojar för högt och lågt. På programmet har de rejäla downhillslädar, nättare trailhojar med 29-tumshjul och stadiga dirtjumpers. För några år sedan hade de en fin retro-klunker i lineupen, men den verkar inte längre finnas till salu från Transition. Kanske går att hitta begagnad från Craigslist i Staterna?

Specs:

  • 1 size fits all
  • Chromoly 3 piece BMX style crankset
  • Kenda Nevegal 2.35 DH tires
  • Transition Park n Ride Jump Saddle
  • Motorcycle Handlebar (800mm wide)  YEEES!
  • Slack 67 Degree Head Angle
  • Coaster Brake
  • PRICE: $549 USD När det begav sig…
Transition-2014-Tonka-Truck-Yellow-Klunker-Outside-600x412
Keepin´it real: Transition Klunker

Det går att rippa trails på en hoj tillverkad av några vattenrör och lite gummi…

Airing-Transition-Klunker-397x600


<p><a href=”https://vimeo.com/51119615″>Klunking 2</a> from <a href=”https://vimeo.com/user4108505″>Transition Bikes</a> on <a href=”https://vimeo.com”>Vimeo</a>.</p>

En annan tillverkare som också haft en trevlig soulbike på programmet är sverige-kändisen Kona. Dessvärre verkar det som de också har förpassat sin Humu till de sälla jaktmarkerna. För -17 så lyser deras klunker med sin frånvaro. 2016 var tydligen det sista året för Humuhumunukunuku apu´a som den hette. Det intressanta var att Kona då hade uppdaterat Humu-chassiet för att fungera med 29-tumshjul och skivbromsar. En aptitretande mashup mellan då och nu.

humuhumu

 

CX/Gravel/New Road/Groad-trenden sveper över bransch och glob just nu. En cykel som jag fastnade för på Transitions hemsida är 700c-hojen Rapture. En cykel som verkar redo att ta sig an lite all möjlig terräng. Dessutom med växelöra ifall knän, huvud eller lungor inte rimmar med singlespeed.

Bike2016_Side_Rapture

Mavic UST för landsvägen Slanglöst lovar snabbare hjul

23 Jun

Franska Mavic lanserade sitt UST-system redan 1999, då för mountainbike. Nu har turen äntligen kommit till landsvägcyklar och Mavic lovar 15 procent snabbare hjul jämfört med en liknande setup med innerslang. Dessutom till 40 gram lägre vikt. Nyckeln ligger i liten tolerans mellan fälg och däck och Mavic hävdar att det går att pumpa upp däcket och sätta det mot fälgen med en vanlig golvpump. Skönt tycker vi. Kommer räser-slanglöst nu slå igenom på bred front? Det återstår att se. Att det tagit bortåt tjugo år innan Mavic lanserar en rad med UST-hjul – Comete, Ksyrium, AllRoad, Open Pro och däcket Yksion Pro UST – säger en del om den produktionstekniska huvudvärk de måste dragits med innan toleranserna ligger i rätt spann och framför allt är repeterbara på en industriell skala. Läs mer på Mavic:s hemsida

mavic-1498016416967-g7wgnjxiqi7l-630-80
Fälg och däck är tillverkade för att matcha varandra

 

mavic-info---1-1498016416972-1rv8aps2jb087-630-354
UST Tubeless förklarat

 

mavic-info---2-1498016416975-dkdsoelc06i4-630-354
De kritiska måtten

 

mavic-sealant-1498016416967-186hwppmx5lk6-630-354
Mavic Comete med tätningsgucka

Franska Mavic lanserade sitt UST-system redan 1999, då för mountainbike. Nu har turen äntligen kommit till landsvägcyklar och Mavic lovar 15 procent snabbare hjul jämfört med en liknande setup med innerslang. Dessutom till 40 gram lägre vikt. Nyckeln ligger i liten tolerans mellan fälg och däck och Mavic hävdar att det går att pumpa upp däcket och sätta det mot fälgen med en vanlig golvpump. Skönt tycker vi. Kommer räser-slanglöst nu slå igenom på bred front? Det återstår att se. Att det tagit bortåt tjugo år innan Mavic lanserar en rad med UST-hjul – Comete, Ksyrium, AllRoad, Open Pro och däcket Yksion Pro UST – säger en del om den produktionstekniska huvudvärk de måste dragits med innan toleranserna ligger i rätt spann och framför allt är repeterbara på en industriell skala. Läs mer på Mavic:s hemsida

mavic-1498016416967-g7wgnjxiqi7l-630-80
Fälg och däck är tillverkade för att matcha varandra

 

mavic-info---1-1498016416972-1rv8aps2jb087-630-354
UST Tubeless förklarat

 

mavic-info---2-1498016416975-dkdsoelc06i4-630-354
De kritiska måtten

 

mavic-sealant-1498016416967-186hwppmx5lk6-630-354
Mavic Comete med tätningsgucka

Cannondale grusar sin Super X Super X SE breddar användningsfönstret

22 Jun

Cannondale:s cykelcross Super X har och är ett välvässat vapen för att tackla CX-tävlingar med. För att bredda plattformen med ett öga mot gravel/grus/all-road/new road/”groad”, erbjuder man inför 2018 en SE-variant av Super X. Skillnaden gentemot CX-utgåvorna är köttigare fälgar – WTB i23 –  parade med 37-millimeter breda WTB-däck och en kassett på 11-42. Sram Force 1x drivs av Cannondale:s egna fina Hollowgram SI-vevar. En aptitretande anrättning som lovar låg vikt, hög effektivitet över många olika underlag. Härligt orange färg också. Läs mer på Cannondale:s hemsida

 

 

cannondale-superx-se

Cannondale:s cykelcross Super X har och är ett välvässat vapen för att tackla CX-tävlingar med. För att bredda plattformen med ett öga mot gravel/grus/all-road/new road/”groad”, erbjuder man inför 2018 en SE-variant av Super X. Skillnaden gentemot CX-utgåvorna är köttigare fälgar – WTB i23 –  parade med 37-millimeter breda WTB-däck och en kassett på 11-42. Sram Force 1x drivs av Cannondale:s egna fina Hollowgram SI-vevar. En aptitretande anrättning som lovar låg vikt, hög effektivitet över många olika underlag. Härligt orange färg också. Läs mer på Cannondale:s hemsida

 

 

cannondale-superx-se

Specialized strösslar med regnbågen Allez Sprint vågar vägra svart

21 Jun

De senaste årens trend har rätt resolut pekat mot monokroma, enfärgade cyklar. Flera tydliga exempel på den här mörkmatta modeströmningen i cykelvärlden kan man hitta hos en av de största tyska, onlinefirmorna som säljer premiumhojar över webben. Det var därför vi blev så barnsligt upphetsade när vi på en cykelmässa såg att den här cykelfirman helt plötsligt hade cyklar i andra färger än mattsvart på programmet. Men representanten på plats lyssnade tålmodigt på vårt glada gillande, nickade väluppfostrat och sa sen att alla säger samma sak ”vad kul med färg!”. Och sen köper alla ändå en mattsvart hoj.

Specialized har nyligen dragit skynket av nästa års Diverge, CruX och Allez. Välspecade, välgenomtänkta och väldigt fina cyklar. Men den roligaste överraskningen var den här Allez Sprint-ramen i en underbart tutti frutti-strösslig färgsättning… Två tummar upp från CYP-crew:et. Läs mer på Specialized:s hemsida Och hoppas att alla köper den och inte en mörkgrå Spec…

Skärmavbild 2017-06-21 kl. 13.46.18

 

 

De senaste årens trend har rätt resolut pekat mot monokroma, enfärgade cyklar. Flera tydliga exempel på den här mörkmatta modeströmningen i cykelvärlden kan man hitta hos en av de största tyska, onlinefirmorna som säljer premiumhojar över webben. Det var därför vi blev så barnsligt upphetsade när vi på en cykelmässa såg att den här cykelfirman helt plötsligt hade cyklar i andra färger än mattsvart på programmet. Men representanten på plats lyssnade tålmodigt på vårt glada gillande, nickade väluppfostrat och sa sen att alla säger samma sak ”vad kul med färg!”. Och sen köper alla ändå en mattsvart hoj.

Specialized har nyligen dragit skynket av nästa års Diverge, CruX och Allez. Välspecade, välgenomtänkta och väldigt fina cyklar. Men den roligaste överraskningen var den här Allez Sprint-ramen i en underbart tutti frutti-strösslig färgsättning… Två tummar upp från CYP-crew:et. Läs mer på Specialized:s hemsida Och hoppas att alla köper den och inte en mörkgrå Spec…

Skärmavbild 2017-06-21 kl. 13.46.18