Med fokus på hårdvara

Erol
Orhun

Veckans gravelhoj Chumba Terlingua

10 Dec

Chumba är en amerikansk firma med säte i Anaheim, Kalifornien som tillverkat lite av varje sedan de såg dagens ljus 1993. Downhill, freeride och kralliga hardtails har varit och är stapelvaror för Chumba, men nu har de alltså lanserat en trevlig Road Plus-ram – alltså en ram ämnad för såväl 700c- som 650b-hjul.

Terlingua-CX-Force

Terlingua heter modellen – fint namn förresten – och ramen säljs för 1450 dollar. Se nedan för en snabb genomgång av de tekniska finesserna:

Terlingua-tech-specs

En trevlig överraskning är det gängade vevlagerhylsan. Inga i-pressade vevlager som knakar och jämrar sig för varje tramptag. Notera också däckutrymme för upp till 50 millimeter breda 700c – bekvämt! Genomgående axel bak – naturligtvis i dimension 142×12.

Terlingua-geo-numbers

Och avslutningsvis en liten videosnutt från folket på Chumba…

Chumba är en amerikansk firma med säte i Anaheim, Kalifornien som tillverkat lite av varje sedan de såg dagens ljus 1993. Downhill, freeride och kralliga hardtails har varit och är stapelvaror för Chumba, men nu har de alltså lanserat en trevlig Road Plus-ram – alltså en ram ämnad för såväl 700c- som 650b-hjul.

Terlingua-CX-Force

Terlingua heter modellen – fint namn förresten – och ramen säljs för 1450 dollar. Se nedan för en snabb genomgång av de tekniska finesserna:

Terlingua-tech-specs

En trevlig överraskning är det gängade vevlagerhylsan. Inga i-pressade vevlager som knakar och jämrar sig för varje tramptag. Notera också däckutrymme för upp till 50 millimeter breda 700c – bekvämt! Genomgående axel bak – naturligtvis i dimension 142×12.

Terlingua-geo-numbers

Och avslutningsvis en liten videosnutt från folket på Chumba…

Seven lättar titanram Customveteran erbjuder plusmeny för minusvikt

9 Dec

Rob Vandermark på Seven är en av de gamla i spelet. Han började en gång i tiden på legendariska Merlin för att sedan sätta upp sin egna firma runt 1997. Sju stycken anställda var de från början i Seven och därför heter företaget som det gör. Seven:s customramar tillverkade av titan är utsökta, med ramrör som nästan ter sig sydda ihop med varandra. Så nätta är svetsarna. Man arbetar också med kolfiber. Seven:s modell Odonata till exempel. Det var en syndigt superskarp syntes mellan titan och kolfiber. Numera heter den 622SLX:

Skärmavbild 2017-12-09 kl. 14.14.17

Men en utmaning som kommit alltmer i fokus under de senaste åren, är hur man undviker att lägga på mer och mer vikt i takt med att de moderna nyfundigheterna införenas. Några exempel är bredare däck, genomgående axlar och skivbromsar. Teknik som de flesta skulle säga är vettiga och tydliga framsteg. Dessvärre kommer de med ett straff i form av högre vikt. Därför har Vandermark sjösatt en uppgradering som finns tillgängligt för alla Seven:s modeller med genomgående axlar, skivbromsar och modellerna SL och SLX. ”Plusmenyn” kallas XX och består av 11 ändringar som tillsammans kan få ned vikten på en ram mellan 15 till 20 procent.

Hur noggranna har de varit? Så pass att de borrar upp luftningshålen för att pressa grammen. Andra förändringar är asymmetriska bakgaffeländar och kedjestag, en mer utfräst vevlagerhylsa, annan lösning för fastdragning av sadelstolpen, omarbetat fäste för Flat Mount-bromsoket och mer sofistikerad bearbetning av rörens väggtjocklek. En av punkterna på 11-listan ringar ruskigt rätt in hur detaljfokuserade Seven är: genom att låta toppröret luta två (2) grader mer, vinner man en styvare och 18 gram lättare ram…

evergreen-xx xx-brake-mount xx-chainstays xx-seat-clamp

Läs mer på Seven:s hemsida.

 

Rob Vandermark på Seven är en av de gamla i spelet. Han började en gång i tiden på legendariska Merlin för att sedan sätta upp sin egna firma runt 1997. Sju stycken anställda var de från början i Seven och därför heter företaget som det gör. Seven:s customramar tillverkade av titan är utsökta, med ramrör som nästan ter sig sydda ihop med varandra. Så nätta är svetsarna. Man arbetar också med kolfiber. Seven:s modell Odonata till exempel. Det var en syndigt superskarp syntes mellan titan och kolfiber. Numera heter den 622SLX:

Skärmavbild 2017-12-09 kl. 14.14.17

Men en utmaning som kommit alltmer i fokus under de senaste åren, är hur man undviker att lägga på mer och mer vikt i takt med att de moderna nyfundigheterna införenas. Några exempel är bredare däck, genomgående axlar och skivbromsar. Teknik som de flesta skulle säga är vettiga och tydliga framsteg. Dessvärre kommer de med ett straff i form av högre vikt. Därför har Vandermark sjösatt en uppgradering som finns tillgängligt för alla Seven:s modeller med genomgående axlar, skivbromsar och modellerna SL och SLX. ”Plusmenyn” kallas XX och består av 11 ändringar som tillsammans kan få ned vikten på en ram mellan 15 till 20 procent.

Hur noggranna har de varit? Så pass att de borrar upp luftningshålen för att pressa grammen. Andra förändringar är asymmetriska bakgaffeländar och kedjestag, en mer utfräst vevlagerhylsa, annan lösning för fastdragning av sadelstolpen, omarbetat fäste för Flat Mount-bromsoket och mer sofistikerad bearbetning av rörens väggtjocklek. En av punkterna på 11-listan ringar ruskigt rätt in hur detaljfokuserade Seven är: genom att låta toppröret luta två (2) grader mer, vinner man en styvare och 18 gram lättare ram…

evergreen-xx xx-brake-mount xx-chainstays xx-seat-clamp

Läs mer på Seven:s hemsida.

 

OPEN + Yeti = turkost Signaturlack på gravelram

6 Dec

OPEN och Yeti är två cykelmärken som är kända för rätt olika produkter. Den första för UP och UPPER och den sistnämnda kanske mest för sina mountainbikes med omättlig stighunger. Men det vore att sälja dem lite kort. Gräver man lite på ytan så hittar man mycket intressant information, t.ex. är folket bakom OPEN de som tidigare var nyckelfigurer på Cervélo och BMC. Yeti är ett kapitel särskilt för sig själv. För den som vill fördjupa sig i historien bakom Yeti, kan knappa in John Parker, ARC, ARC-AS, Kamikaze Downhill, Jimmy Deaton eller John Tomac i Google och göra en ordentlig deepdive i MTB-lore. Prylbloggen var faktisk på vippen att köpa en sällsynt Yeti-racer en gång i tiden från cykelaffären Cycling i Birkastan i Stockholm. Är ni i krokarna ska ni kila in och hälsa på, ett unikt etablissemang så långt från dagens mega-kedjor.

OPEN:s UP är en äventyrscykel som tar både 650b- och 700c-hjul i bredder från smalt till mountainbike-brett. En cykel som är ett paradigmskifte för landsvägsbranschen. Se bara till exempel på hur många andra tillverkare som har lanserat gravel-hojar med det karakteristiska droppade, högra kedjestaget. Vad är det man säger? ”Imitation är den sannaste formen av smicker”? Gerard Vroomen är nog stolt på sin kammare.

Så. Yeti gillar det som OPEN har gjort, så pass mycket att de föreslog ett samarbete. Yeti:s klassiska, blekt mint-turkosa lack har därför draperats över en UP och resultatet ser oförskämt bra ut. Särskilt om man jämför med de bägge fabriksfärger som den senaste varianten av UP – New UP – levereras i: ödlegrön och himmelsblå. Colabben görs bara i femti ex, så snabba ryck är ett måste om du vill ha en OPEN alá Yeti…

 

 

OPEN och Yeti är två cykelmärken som är kända för rätt olika produkter. Den första för UP och UPPER och den sistnämnda kanske mest för sina mountainbikes med omättlig stighunger. Men det vore att sälja dem lite kort. Gräver man lite på ytan så hittar man mycket intressant information, t.ex. är folket bakom OPEN de som tidigare var nyckelfigurer på Cervélo och BMC. Yeti är ett kapitel särskilt för sig själv. För den som vill fördjupa sig i historien bakom Yeti, kan knappa in John Parker, ARC, ARC-AS, Kamikaze Downhill, Jimmy Deaton eller John Tomac i Google och göra en ordentlig deepdive i MTB-lore. Prylbloggen var faktisk på vippen att köpa en sällsynt Yeti-racer en gång i tiden från cykelaffären Cycling i Birkastan i Stockholm. Är ni i krokarna ska ni kila in och hälsa på, ett unikt etablissemang så långt från dagens mega-kedjor.

OPEN:s UP är en äventyrscykel som tar både 650b- och 700c-hjul i bredder från smalt till mountainbike-brett. En cykel som är ett paradigmskifte för landsvägsbranschen. Se bara till exempel på hur många andra tillverkare som har lanserat gravel-hojar med det karakteristiska droppade, högra kedjestaget. Vad är det man säger? ”Imitation är den sannaste formen av smicker”? Gerard Vroomen är nog stolt på sin kammare.

Så. Yeti gillar det som OPEN har gjort, så pass mycket att de föreslog ett samarbete. Yeti:s klassiska, blekt mint-turkosa lack har därför draperats över en UP och resultatet ser oförskämt bra ut. Särskilt om man jämför med de bägge fabriksfärger som den senaste varianten av UP – New UP – levereras i: ödlegrön och himmelsblå. Colabben görs bara i femti ex, så snabba ryck är ett måste om du vill ha en OPEN alá Yeti…

 

 

Veckans gravelhoj Rose Xeon Cross Gravel

3 Dec

Tyska online-jätten Rose har ett gigantiskt program med cyklar på sin hemsida. Utbudet är faktiskt så djupt, brett och omfattande att det är en smula utmanande att sätta sig in i alla olika modeller, serier och utrustningsalternativ. Och det är lite synd då cyklarna håller hög kvalitet, är utrustade med fin-fina komponenter och har en mycket konkurrenskraftig prislapp. Men Rose verkar vara medvetna om detta, då det enligt rykten ska se över modellbeteckningarna för att förenkla och strömlinjeforma det en aning. En vettig utveckling.

Föremålet för veckans gravelhoj är Rose:s Xeon Cross Gravel. Höjdpunkter är en ram i T30/40-kolfiber, med en rak framgaffel tillverkad av samma syntetmaterial, ihopknuten med en 15 millimeters genomgående axel och matchad bak med en axel av 12 millimeters diameter. Just denna modell är kittad med Shimano:s senaste generation av Ultegra-gruppen – R8070 – med elektriska växlar och hydrauliska skivbromsar. Prylbloggen har tidigare tyckt att ramar med det här karakteristiska och traditionella utseendet med snudd på horisontellt topprör, har varit lite för, ja, traditionella, men vi börjar svänga lite i den uppfattningen. XXL:s White CX, Cannondale:s SuperX och Rose:s Xeon Cross ser oförskämt bra ut med en tidlös double diamond-ram.

Skärmavbild 2017-12-03 kl. 11.27.33

Läs mer på Rose:s svenska hemsida och besök gärna deras moderna showroom i Barkarby.

Tyska online-jätten Rose har ett gigantiskt program med cyklar på sin hemsida. Utbudet är faktiskt så djupt, brett och omfattande att det är en smula utmanande att sätta sig in i alla olika modeller, serier och utrustningsalternativ. Och det är lite synd då cyklarna håller hög kvalitet, är utrustade med fin-fina komponenter och har en mycket konkurrenskraftig prislapp. Men Rose verkar vara medvetna om detta, då det enligt rykten ska se över modellbeteckningarna för att förenkla och strömlinjeforma det en aning. En vettig utveckling.

Föremålet för veckans gravelhoj är Rose:s Xeon Cross Gravel. Höjdpunkter är en ram i T30/40-kolfiber, med en rak framgaffel tillverkad av samma syntetmaterial, ihopknuten med en 15 millimeters genomgående axel och matchad bak med en axel av 12 millimeters diameter. Just denna modell är kittad med Shimano:s senaste generation av Ultegra-gruppen – R8070 – med elektriska växlar och hydrauliska skivbromsar. Prylbloggen har tidigare tyckt att ramar med det här karakteristiska och traditionella utseendet med snudd på horisontellt topprör, har varit lite för, ja, traditionella, men vi börjar svänga lite i den uppfattningen. XXL:s White CX, Cannondale:s SuperX och Rose:s Xeon Cross ser oförskämt bra ut med en tidlös double diamond-ram.

Skärmavbild 2017-12-03 kl. 11.27.33

Läs mer på Rose:s svenska hemsida och besök gärna deras moderna showroom i Barkarby.

Ny jacka från Mavic Din smartphone gör dig synlig

29 Nov

Franska Mavic har lanserat en intressant höst- och vinterjacka med en finess vi inte sett tidigare. Förutom ett batteri med reflexer, stadig vattenpelare och resistans mot elementen, har Cosmic Pro Vision H2O Jacket en genomskinlig ficka placerad vid ländryggen. I den förvarar man sin smartphone med skärmen riktad utåt och med en speciell app som Mavic tagit fram. Syftet är att köra appen samtidigt som man cyklar för att förbättra sin synlighet vid mörk väderlek. Konceptet är intressant. De allra flesta har sin telefon med sig när man cyklar – Strava någon? – så att använda den som ett redskap och verktyg för att bättra på sina odds i trafiken är en progressiv idé. Hur väl den fungerar i verkligheten och vad det innebär för telefonens batteri ser vi framemot att undersöka.

Mavic Cosmic Pro H2O Vision
Mavic Cosmic Pro H2O Vision

Skärmavbild 2017-11-29 kl. 11.21.12

Skärmavbild 2017-11-29 kl. 11.31.40

Läs mer på Mavic:s hemsida.

Franska Mavic har lanserat en intressant höst- och vinterjacka med en finess vi inte sett tidigare. Förutom ett batteri med reflexer, stadig vattenpelare och resistans mot elementen, har Cosmic Pro Vision H2O Jacket en genomskinlig ficka placerad vid ländryggen. I den förvarar man sin smartphone med skärmen riktad utåt och med en speciell app som Mavic tagit fram. Syftet är att köra appen samtidigt som man cyklar för att förbättra sin synlighet vid mörk väderlek. Konceptet är intressant. De allra flesta har sin telefon med sig när man cyklar – Strava någon? – så att använda den som ett redskap och verktyg för att bättra på sina odds i trafiken är en progressiv idé. Hur väl den fungerar i verkligheten och vad det innebär för telefonens batteri ser vi framemot att undersöka.

Mavic Cosmic Pro H2O Vision
Mavic Cosmic Pro H2O Vision

Skärmavbild 2017-11-29 kl. 11.21.12

Skärmavbild 2017-11-29 kl. 11.31.40

Läs mer på Mavic:s hemsida.

Veckans gravelhoj Pivot Vault

26 Nov

Pivot är ett cykelmärke som är lite okänt här i Sverige. Grundaren Chris Cocalis låg tidigare bakom den kända manufakturen Titus, som kanske ringer en klocka för er som var med under 90-talet.

Grundaren av Pivot, Chris Cocalis
Grundaren av Pivot, Chris Cocalis

Pivot har en lång rad med respekterade modeller på programmet, många med det kända prefixet Mach. En annan, Switchblade. Totalt 17 olika cyklar. Noterbart är att de faktiskt fortfarande saluför en modell med 26-tumshjul: en 4X/slalom-hoj vid namn M4X:

Pivot M4X
Pivot M4X

I andra änden av hjulspektrumet finner vi Pivot Vault med 700c-hjul. En landsvägscykel med ett öga på oasfalterade grusvägar, CX-varv och upptäcktsfärder in i kartans vita fläckar. Pivot beskriver de tekniska finesserna som följande:

Vault Features

  • New 1.5” tapered steerer carbon fork with 12mm thru axle, increased tire clearance and Shimano’s flat disk mount.
  • Oversized fork crown optimizes stiffness, increases steering precision and eliminates brake chatter on rough surfaces.
  • Thru-axle, disc brake frame design rivals the best road racing bikes for sprinting and climbing efficiency.
  • Next-generation cross/gravel/road geometry – works for any road surface.
  • Full carbon frame featuring proprietary hollow core internal molding technology for ideal weight, strength and stiffness.
  • Optimized layup structure with ideal top tube and stay shaping for comfort and power output on long rides, rough roads and epic adventures.
  • Internal cable routing is compatible with both Di2 and traditional, mechanical shifting systems.
  • BB386EVO bottom bracket substantially increases torsional rigidity, strength and power transfer, while providing increased rear tire clearance.
  • Disc brake compatible with 140-160mm rotors
  • 2 bottle cage mounts
  • Available as a complete bike or as a frame/fork/headset
  • Sizes XS, S, M, L for riders between 5’3″ and 6’3″
  • New Gloss Blue with matte carbon.

<p><a href=”https://vimeo.com/180116878″>The New Pivot Vault</a> from <a href=”https://vimeo.com/pivotcycles”>Pivot Cycles</a> on <a href=”https://vimeo.com”>Vimeo</a>.</p>

Idel moderna tekniska lösningar som öppnar upp för Di2 eller mekaniska växlar, koniskt styrrör med gott om plats för rotunda däck, Shimano:s nätta FlatMount-standard fram och bak och naturligtvis naturligtvis matchat med genomgående axlar. Fin, snygg och ett intressant val både för de som har maxpuls i en timma (cykelcross-åkare9 som för upptäckare i Sven Hedins anda…

2017-vault-blue 2017-vault-gallery-1 2017-vault-gallery-2 2017-vault-gallery-3 2017-vault-gallery-4 2017-vault-gallery-5 2017-vault-gallery-6 2017-vault-gallery-7 2017-vault-gallery-8 2017-vault-gallery-9 2017-vault-gallery-10 2017-vault-gallery-11

Pivot är ett cykelmärke som är lite okänt här i Sverige. Grundaren Chris Cocalis låg tidigare bakom den kända manufakturen Titus, som kanske ringer en klocka för er som var med under 90-talet.

Grundaren av Pivot, Chris Cocalis
Grundaren av Pivot, Chris Cocalis

Pivot har en lång rad med respekterade modeller på programmet, många med det kända prefixet Mach. En annan, Switchblade. Totalt 17 olika cyklar. Noterbart är att de faktiskt fortfarande saluför en modell med 26-tumshjul: en 4X/slalom-hoj vid namn M4X:

Pivot M4X
Pivot M4X

I andra änden av hjulspektrumet finner vi Pivot Vault med 700c-hjul. En landsvägscykel med ett öga på oasfalterade grusvägar, CX-varv och upptäcktsfärder in i kartans vita fläckar. Pivot beskriver de tekniska finesserna som följande:

Vault Features

  • New 1.5” tapered steerer carbon fork with 12mm thru axle, increased tire clearance and Shimano’s flat disk mount.
  • Oversized fork crown optimizes stiffness, increases steering precision and eliminates brake chatter on rough surfaces.
  • Thru-axle, disc brake frame design rivals the best road racing bikes for sprinting and climbing efficiency.
  • Next-generation cross/gravel/road geometry – works for any road surface.
  • Full carbon frame featuring proprietary hollow core internal molding technology for ideal weight, strength and stiffness.
  • Optimized layup structure with ideal top tube and stay shaping for comfort and power output on long rides, rough roads and epic adventures.
  • Internal cable routing is compatible with both Di2 and traditional, mechanical shifting systems.
  • BB386EVO bottom bracket substantially increases torsional rigidity, strength and power transfer, while providing increased rear tire clearance.
  • Disc brake compatible with 140-160mm rotors
  • 2 bottle cage mounts
  • Available as a complete bike or as a frame/fork/headset
  • Sizes XS, S, M, L for riders between 5’3″ and 6’3″
  • New Gloss Blue with matte carbon.

<p><a href=”https://vimeo.com/180116878″>The New Pivot Vault</a> from <a href=”https://vimeo.com/pivotcycles”>Pivot Cycles</a> on <a href=”https://vimeo.com”>Vimeo</a>.</p>

Idel moderna tekniska lösningar som öppnar upp för Di2 eller mekaniska växlar, koniskt styrrör med gott om plats för rotunda däck, Shimano:s nätta FlatMount-standard fram och bak och naturligtvis naturligtvis matchat med genomgående axlar. Fin, snygg och ett intressant val både för de som har maxpuls i en timma (cykelcross-åkare9 som för upptäckare i Sven Hedins anda…

2017-vault-blue 2017-vault-gallery-1 2017-vault-gallery-2 2017-vault-gallery-3 2017-vault-gallery-4 2017-vault-gallery-5 2017-vault-gallery-6 2017-vault-gallery-7 2017-vault-gallery-8 2017-vault-gallery-9 2017-vault-gallery-10 2017-vault-gallery-11

Trek-katalog för 2018 En trevlig bekantskap

25 Nov

Riktiga, fysiska papperskataloger som man kan bläddra i med något att dricka i en fåtölj verkar vara en alltmer sällsynt företeelse. En del cykeltillverkare hänvisar numera till sina hemsidor för den som är nyfiken på en cykel. Det är förståeligt ur många synvinklar, inte minst att informationen är uppdaterad och aktuell.

Men det finns något evigt och trevligt med en tryckt bok på papper. Det blir en resa nästan, in i ett annat land, in i ett land som lovar nya upplevelser, möjligheter och äventyr. Därför var det en glad överraskning att se Treks senaste modellprogram i ett tryckt häfte hos Prylbloggens lokala cykelhandlare.

Trek-katalog för 2018
Trek-katalog för 2018

På omslaget Fabian ”Spartacus” Cancelara med sällskap av Alberto Contador. John Degenkolb gissar vi också på.

20171125_113922_zpsukmee2eb

Intressant: Treks fatbike Farley.

20171125_114256_zpsjfw5uzpk

Treks komfortracer med udd, Domane, nedan i topputförande med Shimanos senaste Dura Ace-grupp 9170 med elektriska Di2-växlar och hydrauliska skivbromsar:

Skärmavbild 2017-11-25 kl. 11.51.40

Men det vi fastnade för var reportaget från det kaos-/kul-/krasch-stinna världsmästerskapen i singlespeed-cykelcross, förkortat SSCXWC. Treks sponsrade superatlet Sven Nys deltog under artistnamnet Stan Nice och undvek elegant att bli gaddad (tatuerad) genom att ”låta” Adam Craig vinna. Därigenom fick han ännu en tatuering då den som skär målsnöret först i dessa inofficiella mästerskap får äran/blir tvungen att emot ta en tatuering.

20171125_114406_zps27hlamsi

Apropå alternativa cykellopp: Prylbloggens kollaboratör TJ anordnade världsmästerskapen i singlespeed (för mountainbike) runt tio år sedan i Stockholm. Loppet attraherade åkare från hela världen och var en upplevelse som kan rekommenderas för alla och envar med minsta intresse för cykel utöver de supersanktionerade event som UCI ställer sig bakom… Har ni möjlighet att besöka eller delta i en gräsrotstävling ska ni ta den. Pronto. #trek

 

 

Riktiga, fysiska papperskataloger som man kan bläddra i med något att dricka i en fåtölj verkar vara en alltmer sällsynt företeelse. En del cykeltillverkare hänvisar numera till sina hemsidor för den som är nyfiken på en cykel. Det är förståeligt ur många synvinklar, inte minst att informationen är uppdaterad och aktuell.

Men det finns något evigt och trevligt med en tryckt bok på papper. Det blir en resa nästan, in i ett annat land, in i ett land som lovar nya upplevelser, möjligheter och äventyr. Därför var det en glad överraskning att se Treks senaste modellprogram i ett tryckt häfte hos Prylbloggens lokala cykelhandlare.

Trek-katalog för 2018
Trek-katalog för 2018

På omslaget Fabian ”Spartacus” Cancelara med sällskap av Alberto Contador. John Degenkolb gissar vi också på.

20171125_113922_zpsukmee2eb

Intressant: Treks fatbike Farley.

20171125_114256_zpsjfw5uzpk

Treks komfortracer med udd, Domane, nedan i topputförande med Shimanos senaste Dura Ace-grupp 9170 med elektriska Di2-växlar och hydrauliska skivbromsar:

Skärmavbild 2017-11-25 kl. 11.51.40

Men det vi fastnade för var reportaget från det kaos-/kul-/krasch-stinna världsmästerskapen i singlespeed-cykelcross, förkortat SSCXWC. Treks sponsrade superatlet Sven Nys deltog under artistnamnet Stan Nice och undvek elegant att bli gaddad (tatuerad) genom att ”låta” Adam Craig vinna. Därigenom fick han ännu en tatuering då den som skär målsnöret först i dessa inofficiella mästerskap får äran/blir tvungen att emot ta en tatuering.

20171125_114406_zps27hlamsi

Apropå alternativa cykellopp: Prylbloggens kollaboratör TJ anordnade världsmästerskapen i singlespeed (för mountainbike) runt tio år sedan i Stockholm. Loppet attraherade åkare från hela världen och var en upplevelse som kan rekommenderas för alla och envar med minsta intresse för cykel utöver de supersanktionerade event som UCI ställer sig bakom… Har ni möjlighet att besöka eller delta i en gräsrotstävling ska ni ta den. Pronto. #trek

 

 

Paul tillverkar Boostat-nav Video på CNC-fräsningen

21 Nov

Paul med säte i Chico, Kalifornien är en av de där garagefirmorna i USA som på något magiskt sätt klamrat sig kvar i aktualitet, relevans och kanske mest förvånande ekonomiskt. Trots att Shimano då de släppte sin första V-broms/pryl X effektivt tog kål på en rad med entreprenöriella gentlehen med ett garage, en CNC-maskin och drömmar.

Men Paul är kvar och mår bättre än någonsin. Det hela tog sin början för en herrans massa år sedan, då Paul Price – efter att ha arbetat som ingenjör i 18 månader – sa upp sig och startade sin egna firma med eget namn. Dess första produkt var en snabbkoppling. En bakväxel med PAUL stiligt fräst är då och nu en graal för mången samlare av cykeldelar.

Skärmavbild 2017-11-21 kl. 22.25.23

De tar en klump 6061, stoppar in den i en maskin och ur andra änden kommer det en spegelpolerad, skinande blankt baknav till en singlespeed. Sedan nyss tillverkar Paul deras ikoniska nav baknav WORD (Wacky One Speed Rear Device) i den aningens bredare O L D-standarden 148 millimeter. Kommer i svart, aluminium eller blankt utav bara den. En intressant fotnot är att navet är tillverkat för att köras med frihjul modell BMX och inte är av gängse kassett-typ.

Vilken färg vi skulle välja? Ett svart för 182 dollar eller ett som man kan spegla sig i? För ynka sex dollar till? Take one wild guess…

<p><a href=”https://vimeo.com/243064380″>Boost Start to Finish</a> from <a href=”https://vimeo.com/user40728628″>Paul Component Engineering</a> on <a href=”https://vimeo.com”>Vimeo</a>.</p>

Paul med säte i Chico, Kalifornien är en av de där garagefirmorna i USA som på något magiskt sätt klamrat sig kvar i aktualitet, relevans och kanske mest förvånande ekonomiskt. Trots att Shimano då de släppte sin första V-broms/pryl X effektivt tog kål på en rad med entreprenöriella gentlehen med ett garage, en CNC-maskin och drömmar.

Men Paul är kvar och mår bättre än någonsin. Det hela tog sin början för en herrans massa år sedan, då Paul Price – efter att ha arbetat som ingenjör i 18 månader – sa upp sig och startade sin egna firma med eget namn. Dess första produkt var en snabbkoppling. En bakväxel med PAUL stiligt fräst är då och nu en graal för mången samlare av cykeldelar.

Skärmavbild 2017-11-21 kl. 22.25.23

De tar en klump 6061, stoppar in den i en maskin och ur andra änden kommer det en spegelpolerad, skinande blankt baknav till en singlespeed. Sedan nyss tillverkar Paul deras ikoniska nav baknav WORD (Wacky One Speed Rear Device) i den aningens bredare O L D-standarden 148 millimeter. Kommer i svart, aluminium eller blankt utav bara den. En intressant fotnot är att navet är tillverkat för att köras med frihjul modell BMX och inte är av gängse kassett-typ.

Vilken färg vi skulle välja? Ett svart för 182 dollar eller ett som man kan spegla sig i? För ynka sex dollar till? Take one wild guess…

<p><a href=”https://vimeo.com/243064380″>Boost Start to Finish</a> from <a href=”https://vimeo.com/user40728628″>Paul Component Engineering</a> on <a href=”https://vimeo.com”>Vimeo</a>.</p>

Årets julklapp är… en elcykel

21 Nov

Varje år när det börjar vankas jul och doften av pepparkakor och lussebullar ligger tung, väljer Handelns Utredningsinstitut HUI, vilken produkt de tror kommer bli säsongens julklapp. Den första Årets Julklapp som de utsåg 1988 var bakmaskinen. Andra exempel är wokpannan 1990, mobiltelefonen 1994, internetpaket 1996, kokboken 2002, plattteven 2004 och den färdigpackade matkassen 2011…

Och i år är alltså elcykeln den produkt som man baserat på köptrenden under den senaste tiden, tror på kommer köpas i parti och minut. Kan mycket väl vara så. Prylbloggen besökte eCar i förra veckan och även om sektionen med elcyklar inte var jättestor, så fanns alla viktiga spelare på plats. Förutom folket som ställde ut elektrifierade tvåhjulingar som såg ut som en Hayabusa, så gillade vi framförallt elcyklarna från Rose och svenska Hillkiller. Två stabila val om du letar elektrifierad transport på två hjul.

ROSE-XTRA-WATT-3-DAMEN-KOMFORT-CARBON-DRIVE_01

Varje år när det börjar vankas jul och doften av pepparkakor och lussebullar ligger tung, väljer Handelns Utredningsinstitut HUI, vilken produkt de tror kommer bli säsongens julklapp. Den första Årets Julklapp som de utsåg 1988 var bakmaskinen. Andra exempel är wokpannan 1990, mobiltelefonen 1994, internetpaket 1996, kokboken 2002, plattteven 2004 och den färdigpackade matkassen 2011…

Och i år är alltså elcykeln den produkt som man baserat på köptrenden under den senaste tiden, tror på kommer köpas i parti och minut. Kan mycket väl vara så. Prylbloggen besökte eCar i förra veckan och även om sektionen med elcyklar inte var jättestor, så fanns alla viktiga spelare på plats. Förutom folket som ställde ut elektrifierade tvåhjulingar som såg ut som en Hayabusa, så gillade vi framförallt elcyklarna från Rose och svenska Hillkiller. Två stabila val om du letar elektrifierad transport på två hjul.

ROSE-XTRA-WATT-3-DAMEN-KOMFORT-CARBON-DRIVE_01

Veckans gravelhoj Trek Domane SL5 Gravel

19 Nov

Trek:s Domane-serie är rättmätigt populär. Med IsoSpeed-teknik vid styr- och sadelrör är Domane väldigt bekväm bekantskap. Matcha det med Trek:s OCLV-kolfiber (Optimum Compaction – Low Void) för styrka och lätthet, moderna hydrauliska skivbromsar och drivlina modell Two-by från solida branschjätten Shimano och deras stadiga grupp 105 och resultatet blir Domane SL5 Gravel. Cykeln har fästen för skärmar vilket är en vettig försäkring för rena byxor. Det är en bra finess som vi gillar. En del tillverkare rationaliserar bort fästena – så icke Trek. Cykeln är skodd med Schwalbe:s multidäck G-One i 35 millimeters bredd.

Skärmavbild 2017-11-19 kl. 23.41.37

Skärmavbild 2017-11-19 kl. 23.49.43

Läs mer på Trek:s hemsida

Själv fastnade Prylbloggen för CX-modellen Trek Boone 7 Disc 2018…

Skärmavbild 2017-11-19 kl. 23.51.26

Trek:s Domane-serie är rättmätigt populär. Med IsoSpeed-teknik vid styr- och sadelrör är Domane väldigt bekväm bekantskap. Matcha det med Trek:s OCLV-kolfiber (Optimum Compaction – Low Void) för styrka och lätthet, moderna hydrauliska skivbromsar och drivlina modell Two-by från solida branschjätten Shimano och deras stadiga grupp 105 och resultatet blir Domane SL5 Gravel. Cykeln har fästen för skärmar vilket är en vettig försäkring för rena byxor. Det är en bra finess som vi gillar. En del tillverkare rationaliserar bort fästena – så icke Trek. Cykeln är skodd med Schwalbe:s multidäck G-One i 35 millimeters bredd.

Skärmavbild 2017-11-19 kl. 23.41.37

Skärmavbild 2017-11-19 kl. 23.49.43

Läs mer på Trek:s hemsida

Själv fastnade Prylbloggen för CX-modellen Trek Boone 7 Disc 2018…

Skärmavbild 2017-11-19 kl. 23.51.26