Tips nummer 3

25 Apr 2014

3. Reservdelar och verktyg

Det finns gott om tekniska problem som kan hindra dig under ett långlopp så se till att ta med verktyg och reservdelar.

Det bästa sättet att förhindra punkteringar är att sätta upp dina hjul slanglösa.
Ett slanglöst alternativ är ganska standard i dessa dagar och med tillräckligt med tätningsmedel i däcket bör små skärsår eller punktering tätas på nolltid.
Större hål eller skärskador där tätningsmedlet inte gör susen lagas med en reservslang,.
Små däcksjärn och en co2 patron (för dem som inte vill slösa någon tid) eller en minipump är också bra att ha.

Om du kör med en sadelväska kan du även pula ner några små buntband som kan va en räddare i nöden.
Andra vanliga problem förutom punktering är en trasig kedja och växelöra.
Båda dessa problem kan åtgärdas med hjälp av ett extra kedjelås och en kedjebrytare (rekommenderar en som finns inbyggd i multiverktyget typ denna från blackburn) samt ett extra växelöra.
Ta bort den brutna länken och ersätt den med kedjelåset.
Reserv kedjelåset kan förslagsvis tejpas fast på styret.
Vid trasig bakväxel kan du korta kedjan och montera den utan bakväxeln så får du en singlepeed

När du konverterar dina hjul till slanglöst rekommenderar jag att du tränar några gånger med hjulen så att du är säker på att dom håller luften ordentligt!

2 kommentarer

Martin S. 25 Apr 2014

Jäkligt fin bloggserie 😉

Har bara TL-däck hemma men kört på slang hittils (och fått ~ 4 punkteringar på lika många veckor). Efter biken imorrn är det dags för tubeless på racinghjulen.

Kan inflika att verktyg, co2-patroner (2 st), växelöra o däckavkrängare går ner fint i en 45 ml verktygsflaska. Extra slang kan man då ha i bakfickan..

Mikael Kippilä 25 Apr 2014

Perfekt Martin, då får vi hoppas du klarar dig från punka i morgon!

Kommentarsfuntionen är avstängd.