Cykelpassion by ShortyOkategoriserade

RR etapp 3,4 Protective BikeFourPeaks 2014

Dag 3, nu började det kännas lite i kroppen efter två långa dagar i sadeln..
Dem tredje etappen var den kortaste från Kirchberg till Neukirchen, 46,26km / 2465hm
Det blev den absolut jobbigaste etappen skulle det visa sig… Med knappt någon plattkörning och fyra klättringar på rad varav den sista upp till 2100hm.

Första klättringen gick fint och benen svarade bra för min del, hittade mina nya “kompisar” och följdes åt i ett lagom tempo. Vi höll ihop till tredje stigningen där jag fick släppa, den började som en slakmota för att sedan branta på sig och vipps så cyklade jag på lägstaväxeln uppför kostigar som korsade små bäckar som rann igenom berget..
Sista biten var så brant att alla fick bära upp cyklarna dom sista 100 meterna upp till toppen där lite snö låg kvar på vissa skuggpartier.
En kort utförsskörning på grusväg avverkades innan det var dags för sista klättringen på 6km upp till 2100hm.

Nu var jag riktigt mör i mina ben och gick återigen på lättasteväxeln redan i början av klättringen… (önskade att jag hade en 34T klinga fram)
Tappade några gubbar uppför men hade bestämt mig för att inte dras med i ett för högt tempo som skulle kunna dra på mig kramp eller den beryktade hammaren..
Väl på toppen började den coolaste utförkörningen jag någonsin kört “wildkogeltrail”..
Här gick det fort mellan vassa stenar och rötter, brant och trixigt passerade jag återigen flera som jag tappat i stigningen!
Riktigt mör i armar och ben kunde jag nöjd rulla över mållinjen på 3.48.00 och en 121:a plats..
Totalt efter tre dagar ligger jag nu på en 124: plats i klassen..

Fjärde och sista etappen skulle köras från Neukirchen till Kaprun, 75,07km / 1955hm
Började med att åka på stora landsvägen där det genast var hets och trängsel om positionerna, valde medvetet att backa av lite för att inte dras med i någon onödig incident.
Väl upp i första backen kändes det att det skulle bli en lång och varm dag i sadel med temperaturer nära
30 grader..
Efter första klättringen hade jag hittat några kompisar som jag tog rygg på, efter ytterligare några små toppar vände vi ner i dalen där 25km plattcykling väntade..
Hade lite otur att tappa en grupp precis när vi kom ut ur sista stigkörningen och hade inte krafter att täppa luckan på 50 meter….
Fick cykla solo i några kilometer innan jag så att en grupp närmade sig bakifrån.
Hakade på den gruppen som bestod av ca 10 personer som turades om att ta förningar hela vägen fram till sista klättringen som startade med några hundra meter uppför en skidbacke…
Kom upp en bit men återigen satte utväxlingen stopp och jag fick gå sista biten upp till vätske kontrollen innan riktiga klättringen började.
8 km och upp till 1550 hm på grusväg med bitvis sprängsten skulle avverkas!
Hade bra krafter kvar och då denna stigning inte var lika brant som tidigare kunde jag gå på några tyngre växlar.
Väl uppe på toppen börjar det krampa lite under högerfoten (enda krampen sedan första etappen)
Nu var det ju bara en utförskörning och några kilometer på platten kvar av loppet så det var bara att bita ihop.
Hade sällskap med två andra killar under utförskörningen och vi hjälptes åt hela vägen in till mål på plattkörningen korsade mållinjen ihop nöjda att precis klarat av detta mandomsprov!
Tiden på sista etappen blev 3.45.55 och en för mig sämsta placering som 142:a i klassen.

Totalt slutade jag på en 125: plats i klassen med tiden 15.46.39..
Christoph Sauser vann totalt på 11.18.59 så det är en bra bit fram till världseliten!

Totalt alla klasser så slutade jag på en 179:e plats av 790 som kom imål!
Det fanns även en separat tävling som hette Enduro Challenge där det togs tig på en bestämd sträcka under en utförskörning varje dag..  Där lyckades jag riktigt bra och knep en 77:e plats totalt av alla deltagare!

Kommer jag köra detta igen, ja det är inte helt omöjligt!
Bra arrangemang om man kan ha en som kör bilen mellan varje by. Annars ordnar arrangören med väsktransport mellan hotellen, då kan man dock bara ha en väska med sig!
Troligtvis kommer vi nog testa något annat lopp så som Trans Schwartswald..

Mikael Kippilä
Jag är en cykeltokig småbarnsförälder med ett gediget teknikintresse. Följ mig på resan genom livet på en cykelsadel, inga vägar är för krokiga eller för branta för att besegras. Ett ständigt pussel i vardagen att få ihop det med träning och familj satsar jag mot nya mål på Mountainbike och Cykelcross. Helt enkelt min passion för cyklingen. Häng med!