Svenska Cycling Plus
Annons
Annons

Förutom att få sig en kopp kaffe till livs så misstänker jag att det fanns ytterligare en avsikt med besöket. Det brukar förhålla sig så med oss cykelintresserade. Nya familjemedlemmear måste förevisas. Det är ju halva nöjet!

I det här fallet var det en tämligen exotisk frukt från brittiska Mango, “Black series single speed”, som stolt visades upp. Den här versionen utrustad med Bullhornstyre. Den kan annars erhållas med andra kombinationer och utrustningsalternativ. Fästen för såväl stänkskärmar som pakethållare finns för den som önskar dylika attiraljer på sin velociped.

Mango singlespeed i mattsvart med bullhornstyre. Vinkeln på styret är numera justerad
Mango singlespeed i mattsvart med bullhornstyre. Vinkeln på styret är numera justerad

Det roliga i kråksången är att jag var förbi och hälsade på herr P för att förevisa min egen tämligen nya Bianchi häromdagen. Då delgav jag även planerna på att eventuellt bygga om den till en singelspeed och utrusta den med bullhornstyre och kanske en Brooks-sadel. P höll god min i elakt spel då det visade sig att den här skönheten redan var beställd och på väg från England. Lika goda kålsupare båda två.

Det är en ytterst trendriktig frukt – Mango Singlespeed/fixie. Sen kan väl invändas att sådana helst skall byggas själv om de skall vara helt “korrekta”. Men om man vill ha en dylik cykel utan att lägga ned massa tid så verkar de här vara riktigt bra. Modellerna kan varieras tämligen friskt på deras hemsida och de har vunnit en hel del priser för sina cyklar. Och apropå pris så kostar de inte skjortan heller!

Cykeln är på modernt manér utrustad med vändbart bakhjul för att kunna agera singlespeed eller fixie beroende på humör.

Annons
Snygg lädersadel får man på köpet
Snygg lädersadel får man på köpet

Jag har ingen exakt vikt på Mangon men den kändes acceptabelt lätt med tanke på prisklass och att det är en stålram utrustad med högprofilhjul det rör sig om. Just den här versionen är utrustad med bromsar. Om det kan den renlärige ha åsikter men jag menar nog att det kan vara en god idé i stadsmiljö. Åtminstone till man lärt sig skidda ordentligt. Om inte annat sparar det däck.

Lite "fusk" men bromsar är faktiskt inte så dumt ändå
Lite “fusk” men bromsar är faktiskt inte så dumt ändå

Jag är rätt sugen själv på den här typen av cykel som kortpendlare och vardagscykel. Tanken på mindre underhåll och längre livslängd känns lockande. Exakt kedjelinje parat med bredare och kraftigare kedja samt ståldrev bak gör det troligt att drivlinan håller nästan hur länge som helst. Och märket verkar riktigt intressant.

För många cyklar kan man inte ha så den som lever får se.

/ J – funderar på fruktsallad

John Wikström
Bloggen som lämnar spår såväl i skogen som på vägen och möjligen i själen. Jag är en entusiastisk cykelmotionär med smak för det mesta inom cykel. Humlan som inte kan cykla men gör det ändå. Huvudsakligen trampas stig och nöts asfalt i Småland. Detta kryddas med motionslopp med jämna mellanrum samt någon enstaka tävling. Även pendlings- och transportcykling bedrivs frekvent och det händer också att jag engagerar mig i trafikfrågor. Sen bjuds understundom på texter om övrig träning samt funderingar kring livet, universum och allting. Välkommen!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.