Elcyklar - en tanke om miljöaspekten

5 Jun 2016

Elcyklar pratas det en hel del om här och var. Mest på mässor, i Europa och här hemma bland branschfolk och försäljare tror jag. Fenomenet har inte riktigt slagit igenom på samma breda front här i Sverige som i en del andra länder om man får tro försäljningsstatistiken. Än får väl tilläggas, kurvorna pekar uppåt även här.

Som försäljningsargument talas det ofta om grupper som annars inte skulle cykla, om funktionshinder och gamla Agda 105 år som är i behov av lite assistans. Gott så, vilka möjligheter!

Men det hävdas även frekvent att det skulle vara ett miljövänligt alternativ. Jag vill bara påpeka att det är SKITSNACK!

Miljövänligt jämfört med vad? En tvåtons SUV ja men däremot är de inte det minsta miljövänliga jämfört med en vanlig hederlig cykel som framförs med enbart pedalkraft. Om någon har missat det så tarvar elcyklar nämligen batterier vilket förutom tillverkning även kräver laddning och inte minst tillvaratagande efter sin livstid. Den proceduren är inte det minsta snäll mot naturen.

Men det finns ändå miljövinster att göra. MEN och det är där jag vill kasta in en Brasklapp, det är ENBART om elcyklar ersätter fossilbränsledrivna fordon som bensinskotrar och bilar. Det vill säga om de verkligen får bilister att byta ut sin plåtomgärdade tillvaro på väg till jobbet från stund till annan. Min kännedom om inbitna bilister säger mig emellertid att den prognosen framstår som något dyster.

Min misstanke är att risken föreligger för att den LATE cyklisten visar sig istället. Den som redan trampar men ser en fördel i att slippa lägga ned lika mycket kraft och glida fram i tillvaron. På individnivå ingen nackdel eller skada skedd, för naturen – en stor förlust! Framtiden får utvisa vilket håll utvecklingen går åt.

Jag vill påpeka att jag innerligt hoppas att jag har fel i mina farhågor!

/ J – kastar Brasklappar om söndagen

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.