Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Cykligare

Det här med hjälmar

Det är inte alltid helt lätt att hitta hjälmar som sitter som de skall. Jag kan inte för mitt liv förstå hur de cyklister som är sponsrade bär sig åt? De får använda de märken och modeller som tillhandahålls har jag förstått. Uppenbarligen har jag ett huvud som avvikande. Att det är lite avigt på insidan är jag bekant med men även utsidan tycks vara en smula felskapt och inte följa normen.

På “längden” är det aldrig några problem där passar de flesta märken jag provat men när det sen kommer till bredden är det kört. De flesta hjälmar som är lagom långa skvalpar hej vilt i sidled. Ingen bra passform alls trots alla moderna system och spännremmar.

Därför blev jag mycket glad när jag för ett par år sedan hittade min Giro “Atmos” som satt som en smäck. Följaktligen blev det ytterligare en sådan när den första rök i en vurpa.

Efter “the big bang” för några veckor sen var jag därför på jakt efter ytterligare en hjälm av den modellen. Men där gick jag bet. Det visade sig att den utgått och ersatts av “Atmos II”. Enkelt val kan tyckas, ta den istället. Verkligheten är dock inte så okomplicerad. Efterföljaren skall ha några små uppgraderingar vad gäller såväl säkerhet som fastsättningssystem enligt tillverkaren. Vad de inte säger är att de även ändrat innermåtten något. Även om det inte är några enorma skillnader det rör sig om passar den inte alls mitt huvud lika bra längre! Tilläggas kan att jag ligger mitt emellan storlekar. På gränsen till “large” men inte riktigt enligt deras storlekar. Något förbryllande har Giro även ett flertal modeller i liknande prisklass och med liknande utseende. Deras tidigare toppmodell “Ionos” som låg över Atmos har fått sällskap av Aeon och Atmos II har i sin klass sällskap av Aspect, Savant och Monza. Därutöver finns aerohjälmar som “Air Attack” och de nya toppmodellerna verkar vara Aspect och Synthe. Hjälp vilken snårskog!

Eftersom jag bara kan köpa hjälmar jag provat blir goda råd en aning dyrare, både bokstavligt och bildligt och jag har testat runt ska ni veta. Till slut hittade jag en som satt som en smäck och som därtill hade några sympatiska finesser. En Spiuk Dharma!

Den här blev det. Spiuk Dharma
Den här blev det. Spiuk Dharma

Naturligtvis var det en relativt dyr hjälm. Andra något billigare Spiukhjälmar passade förstås inte alls lika väl.

Annons

Enda abret är väl att den nordiska generalagenturen tycks befinna sig i Norge. Geografiskt inte så långt men skall det skickas prylar över gränsen är avståndet eoner uppenbarligen.

En finess är att hjälmen kommer med ett "aeroskal" -  förutom att det måhända är bra vid tempokörning skyddar det mot regn
En finess är att hjälmen kommer med ett “aeroskal” – förutom att det måhända är bra vid tempokörning skyddar det mot regn

Som tur var är Växjö Cykelservice mycket serviceinriktade och jag fick en hjälm till låns vilket gjorde att jag kunde köra Uppvidingetrampet. Hjälmen var för övrigt en “Dharma” även den. Så nu vet jag hur den känns. Mycket bekväm! Och hel kanske jag kan tillägga eftersom inga incidenter inträffade. Den blev dock mycket blöt. Undrar om den krymper av det?

/ J – utan hål i huvudet

#cykligare #knivesandbikes

John Wikström
Bloggen som lämnar spår såväl i skogen som på vägen och möjligen i själen. Jag är en entusiastisk cykelmotionär med smak för det mesta inom cykel. Humlan som inte kan cykla men gör det ändå. Huvudsakligen trampas stig och nöts asfalt i Småland. Detta kryddas med motionslopp med jämna mellanrum samt någon enstaka tävling. Även pendlings- och transportcykling bedrivs frekvent och det händer också att jag engagerar mig i trafikfrågor. Sen bjuds understundom på texter om övrig träning samt funderingar kring livet, universum och allting. Välkommen!
Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.