Test av Corratec inside link 27,5″

23 Nov 2013

Som utlovat ska ja skriva lite om dagens provkörning av en 27,5″ fullgung. Har en Corratec Inside link med Sram xx1 hemma lite tillfälligt och var ute på förmiddagen och satte den på prov. 

Det här är ett långt inlägg, varning;)

Var först ut och snurra två varv på Trollstigen, min mest tekniska testbana, den har en viss xc karaktär men ja skulle säga att den är långsammare och svårare. Körde sedan ner till hälsbobanan(delar av yoshibanan)som verkligen har xc stuket. Lite stök och en del backar. Två varv där och slutligen två varv på klockbackebanan som även den är en xc bana, upp och ner nästan hela tiden och en del halvtrixiga partier.
Det här är ingen vetenskaplig analys utan mina intryck. Ja är inte Julien Absalon men har ändå cyklat ett par timmar och testat olika hjulstorlekar och dämparlösningar. 
27,5″
Den här mellanstorleken känns verkligen rätt för mig, ju mer ja är ute och ju fler situationer ja stöter på desto mer känner ja mig hemma med dimensionen. Den tar sig fram otroligt bra utan att upplevas stor. 29:an kändes i vissa riktigt stökiga partier en aning otymplig, inte så att man stör sig på det men när man kan jämföra med 27,5 så märks det rätt tydligt.

FS 
Som ja skrev tidigare idag var det ett tag sedan ja körde en high-end full suspension. Hade en enklare med aluram och tredelat vevparti under förra vintern och våren. Men innan dess var det 2009-2010 då ja körde en trek top fuel. Det är en viss teknik med fs eller snarare så är det en viss teknik med hard tail som inte krävs på en fs. Det är bara fläska på, i början körde ja som med en ht men snart kom ja in i det mer och köttade på. 
Genom de tekniskt svåra och långsamma partierna var den väldigt förlåtande, den sväljer en hel del små misstag och en del av banans partier kändes betydligt enklare! Ja körde ”stupet” utan att fundera mycket över det och utför min rockgarden åkte ja snabbare än vad ja gjort tidigare! Vidare på xc varianten av yoshibanan kändes den bra, den har en en liten klättring upp för en pulkabacke och här hade ja velat ha en mindre klinga.  38 som sitter på hade ja nog bytt till en 36:a eller en 34:a om det vore race. Över ett stenigt parti på baksidan av pulkabacken var det bara att sitta och trampa, ett parti som kräver lite trixande på ht. Slutligen var ja till klockbackebanan som i stort sett är antingen uppför eller nedför, med viss cykling på platt såklart… Här är ja snabbare med en ht. De tekniska partierna på denna bana är lätta att ta sig förbi och man har mer nytta av den låga vikten på en ht.
Så…
Nu har ja inte klockat varven men upplevelserna är att ja nog skulle köra snabbare på banorna med mycket tekniska partier och stök på den heldämpade än med hard tail:en. Låter kanske självklart men det är det inte. Det var ju typiskt att ja skulle få testa en så här fin cykel…nu måste ja ju ha en sån också;)