Provkört lördagens SWE-cup bana

8 Okt 2015
Cx uppsala

Hej hopp! Hade den stora äran att med egen guide få provcykla lördagens cyclocrossbana vid Sunnerstagropen i Uppsala. Tänkte att jag tillsammans med en högst pedagogisk bild kunde gå igenom lite hur den ser ut.

Cx uppsalaSå här ser gps-spåret ut, tänkte att jag kortfattat kunde beskriva banan punktvis

A. Start och mål sker på grusväg, strax efter starten kommer en uppförsbacke först på grus som sedan övergår i gräs innan man gör en helvändning på gräs (längst upp till vänster på kartbilden).

B. Teknisk zon som kommer att nås från två ställen.

C. Första partiet serpentiner utför, följt av en kort backe uppför på gräs.

D. Andra partiet serpentiner utför, även dessa på gräs, något längre än de första. I kurvorna precis invid skogsbrynet är det en hel del skugga och jag tror det kommer bli lite halt här.

E. Efter serpentinerna [D] kommer man ner på ett öppet gräsfält, några 90- samt 180 graders böjar innan man kommer till E där det är en högerkurva i sand.

F. Kort springbacke på ungefär 6-8 sekunder, ej cykelbar…

G. Lite högre fart utför och skarp 90 grader vänster på något fuktigt underlag.

H. Banans andra springbacke. Här kan man antingen springa halva biten som är text av skog och sedan hoppa på och cykla sista höjdmeterna eller springa hela vägen. Vad som går snabbast beror sannolikt på hur pass löpare man är…

I. Tredje och sista partiet med serpentiner utför, något brantare än de tidigare och ett hyfsat ojämnt underlag. Efter serpentinerna gör man några svängar på platten innan man kommer in för varvning/målgång.

Varvet är i runda slängar 2.3 km långt, har ~35 höjdmeter per varv och när vi provkörde lagom snabbt körde vi på 8:30.

IMG_5248

 

På slänten i bakgrunden kommer banans tredje avsnitt [I] av serpentiner att vara.IMG_5250 IMG_5249

Här kommer varvning samt målet att vara, i mitten av bilden ser man grusbacken man kör uppför, till vänster kommer vi att köra serpentiner utför [C] och på slänten man skymtar till höger likaså[I]. Inga plankhinder. Tack Robin Vesterberg Ringhög för banvisningen!

 

1 kommentar

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.