Mina favorit tröskelintervaller

2 Mar 2016

För några år sen låg jag och matade tjugor på tröskel under hela vintern, inte jätteskoj direkt på monarken.. Men sen ett par år sen kör jag nästan aldrig tjugor på det sättet längre, tycker jag hittat ett bättre sätt nu. Jag kör 60/30 intervaller där jag ligger över och under tröskel, dvs 60sek något över och sen 30sek en bit under. Detta upprepar jag då så länge jag har tid för, kortare tid tar man i mer och längre tar man i mindre.. Tror mer på detta sätt att träna, för under ett lopp ligger du ju aldrig konstant på 350w och trycker i 50min… Sen går tiden lite fortare så här upplever jag, för man delar upp det i små etapper hela tiden. Om jag tar mig själv som exempel så började jag köra dessa för ungefär 2 år sen, då klarade jag 20min på 360/250w. Tänkte då att jag ville klara 40min på den effekten, fixade det och lite till under förra vintern. I år har jag bara kört på den effekten 1 gång och testat hur länge jag orkar, körde då 70min. Kör ofta detta pass mellan 30-40min långt och anpassar effekten så att jag blir ordentligt trött sista 10 min, ett bra och i mitt tycke effektivt pass. Har under vintern kört minst 2 pass i veckan på detta vis, så förhoppningsvis har jag rätt :-) När sommaren sen kommer och man kör ute på stigarna blir ju variationen i effekt mer naturlig, då är det bara att ta i så mkt man orkar hela tiden.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.