Cykeltjej

Testkörning av banan inför Pearl Izumi MTB – Skandisloppet

Helgen 9-10 maj är det UNT Bike Weekend vid Uppsala slott med cykellopp på landsväg för både proffs & motionärer, barndag med Pelle Svanslös, cykelmässa på borggården och för första gången finns det dessutom ett MTB-lopp! Banan har tagits fram tillsammans med duktiga MTB-cyklister från cykelklubben CK Uni, och igår var det dags för mig att hänga med på en testkörning.

Vi var ett ganska stort gäng som samlades mellan slottet och Botaniska trädgården där starten kommer vara.Trots en väderprognos som lovat grått & mulet hela dagen så kikade faktiskt solen fram en hel del, härligt!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag var lite orolig för hur jag skulle klara banan eftersom jag visste att de andra är riktigt grymma MTB-tjejer & killar som skulle kunna dra ifrån mig i sömnen.  Men dom försäkrade mig om att vi skulle ta det lugnt och dessutom så skulle vi ju bara köra ett varv av två som det kommer vara på det riktiga loppet.

Banan börjar inne i Uppsala med att man kör upp för backen till slottets borggård. När vi kom dit brände det redan ordentligt i mina lår, och då hade vi kanske cyklat i fem minuter… Ni kan ju gissa hur det kändes resten av rundan. Jag kan avslöja att trots att Uppsala sägs ligga mitt på en platt slätt så finns det ganska många backar i skogen! Men samtidigt som det var tokjobbigt så var det också riktigt roligt. Banan är väldigt omväxlande, snabb och tuff! Som väntat hade jag inte en chans mot CK Uni – gänget, men dom var snälla och stannade och väntade in mig när jag kom flåsandes upp för backarna. När det blev nerförsbackar så fick jag uppmuntrande tillrop om att “Det är bara att släppa på!” och “Ingen minns en fegis!” 😉 Ska dock erkänna att jag ändå fegade ur ett par gånger och ledde cykeln nerför…

Eftersom jag hade fullt sjå med att trampa så blev det bara en bild från själva cyklingen.
Här är vi på väg ner mot platsen för depån vid Sunnersta friluftsområde.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag tror att Pearl Izumi MTB Skandisloppet kommer bli ett riktigt roligt lopp för både tävlingscyklister och motionärer. Är du riktigt snabb så har du dessutom chansen att kamma hem en hel del pengar då prispotten i tävlingsklassen ligger på hela 53 000 kr!
Eller så kan man ju göra som jag, bara satsa på att överleva. Det går bra det också.

Caisa Sindt
Välkomna till Cykeltjej! Jag som skriver här heter Caisa, en 30-årig småländska som numera är bosatt på landet utanför Uppsala där jag pluggar till sjuksköterska. Upptäckte tjusningen med cykling för några år sedan när jag, som så många andra fick idén att trampa dom där 30 milen runt den där sjön... Trots fyra plusgrader och ösregn i 13 timmar så fastnade jag för cykling och sedan dess har jag spenderat en hel del tid på cykelsadeln både i skogen och längs landsvägarna. Jag cyklar först och främst av den enkla anledningen att det är så fantastiskt roligt - kombinationen av naturupplevelser och att träffa massa trevliga människor kryddat med lite mjölksyra och adrenalin är ganska svårslagen! Förutom allt från fikarundor till långlopp så skriver jag om diverse andra roliga grejer jag hittar på. Då och då händer det också att jag arrangerar gruppcykelrundor och annat kul, häng på nån gång vet jag!