Cykeltjej

Läderloppet i Tärnsjö – ett annorlunda och väldigt roligt triathlon!

Efter några veckor med ganska mycket jobb men framförallt en himla massa tentapluggande så skrev jag äntligen min sista tenta för terminen i torsdags, vilket betyder att SOMMARLOVET är här! Sommarlov innebär såklart tid för en massa rolig cykling och andra roliga äventyr! Denna helgen har jag till och med dubbla lopp inplanerade! Dagens utmaning var Läderloppet i Tärnsjö som jag och min sambo Micke körde tillsammans.

Läderloppet är ett sorts triathlon där man tävlar i tvåmannalag. De olika delmomenten är 13 km cykling, 2 km kanotpaddling och 12 km löpning. Loppet har arrangerats sedan 1994 och blivit mer och mer populärt. I år blev det fullbokat på bara ett par dagar när anmälan öppnades i januari. 200 lag är maxantalet. Jag blev lite sugen på att köra loppet förra veckan när jag såg en notis på Facebook, och precis som det brukar vara med de flesta lopp så fanns det folk som p.g.a. sjukdom eller andra anledningar ville sälja sina platser med kort varsel. Så jag hittade en plats till mix-klassen på “andrahandsmarknaden” och lyckades dessutom övertyga Micke om att det skulle bli jättekul att cykla, paddla och springa ihop.

Packning av cyklar...
Packning av cyklarna innan avfärd mot Tärnsjö.

Tärnsjö är en liten ort några mil nordost om Uppsala, mest känt för Tärnsjö Garveri som startade redan på 1800-talet. Därav namnet Läderloppet alltså! Det regnade hela vägen till Tärnsjö och även när vi gick för att hämta våra nummerlappar i Folkets hus. Inte jättepeppande väder att cykla och paddla i alltså. Regn under löpningen hade jag egentligen inte haft så mycket emot, så länge det inte är för varmt så spelar inte vädret så stor roll när man springer tycker jag, man håller sig så varm ändå. Men vi hade tur och en timme innan start så blev det uppehåll och vi kunde pyssla med våra nummerlappar och andra grejer i lugn och ro.

Den lilla platsgrejen på mitt vänstra ringfinger på bilderna är en “Sport Ident-pinne” som man ska “blippa” i en lite apparat vid varje växling för tidtagning på de olika delsträckorna. Så var det då dags för start. Tyvärr hade vi hamnat ganska långt bak i startfältet i startled 6 så det blev väldigt trångt i början. Jag körde med min cyclocross eftersom Micke behövde låna min MTB. Jag var lite orolig att det skulle bli för mycket terräng för cyclocross men det visade sig vara ett alldeles utmärkt val av cykel på den här banan som bestod av en blandning av asfalt, grusvägar och skogsvägar. Det enda som hände under en 13 km långa cyklingen var att jag försökte kryssa mig fram mellan alla människor och hojtade “kommer vänster!” och “håll höger!” samtidigt som Micke trampade febrilt för att ligga på rulle bakom mig. Vi lyckades i alla fall plocka en hel del placeringar under cyklingen och kom fram till växlingen efter ca 30 minuter.

Vi slängde ifrån oss cyklarna och sprang ner mot kanoterna som väntade vid strandkanten. På med varsin flytväst och så gav vi oss ut på sjön. Efter att vi rundat en udde blev det motvind och det gick inte speciellt fort framåt. Kanotpaddling är väl inte det roligaste vi vet men vi var i alla fall nöjda med att vi hade hyfsat bra paddelteknik och inte paddlade i slalom eller var nära att välta som vissa av de andra lagen 😉

Efter 30 minuters seg paddling kom vi äntligen fram till nästa växling och kunde ge oss av på löpsträckan. Löpbanan var helt fantastiskt vacker och rolig att springa! Riktigt härlig traillöpning på massor av fina skogsstigar. Benen kändes pigga och jag kunde verkligen njuta av den vackra naturen. Dessutom var det helt otroligt mycket publik längs hela banan som hejade på. Det var faktiskt helt galet mycket publik både vid cykelstarten i Tärnsjö, vid växlingarna och överallt i skogen. Folket i bygden måste verkligen gått man ur huse för att heja på deltagarna. Jag tror faktiskt aldrig jag har varit med på ett lopp med så mycket publik, till och med Vasaloppet ligger i lä i jämförelse! När vi kom fram till målgången på en liten idrottsplats i Tärnsjö så stod folk i mångdubbla led och hejade, så självklart fick vi extra krafter för att lägga på en spurt sista biten till mållinjen. Sluttiden blev precis över 2 timmar (2.00.44) vilket gav oss en 5:e plats i mixklassen av 47 lag!

Läderloppet var ett superroligt lopp! Bra arrangerat med tydlig markering av banan, smidigt med uthämtning av nummerlappar, gott om vätskekontroller på löpningen (extra plus för cola 4 km från mål!), gulliga funktionärer och som pricken över i:et en goodiebag med chips och annat gott vid målgång! Vi kommer gärna tillbaka!

Imorgon är det dags för nästa roliga grej! Då ska jag och två andra tjejer från Knivsta CK köra MTB-loppet Lida Loop i ett stafettlag! Det ska bli superkul!

Caisa Sindt
Välkomna till Cykeltjej! Jag som skriver här heter Caisa, en 30-årig småländska som numera är bosatt på landet utanför Uppsala där jag pluggar till sjuksköterska. Upptäckte tjusningen med cykling för några år sedan när jag, som så många andra fick idén att trampa dom där 30 milen runt den där sjön... Trots fyra plusgrader och ösregn i 13 timmar så fastnade jag för cykling och sedan dess har jag spenderat en hel del tid på cykelsadeln både i skogen och längs landsvägarna. Jag cyklar först och främst av den enkla anledningen att det är så fantastiskt roligt - kombinationen av naturupplevelser och att träffa massa trevliga människor kryddat med lite mjölksyra och adrenalin är ganska svårslagen! Förutom allt från fikarundor till långlopp så skriver jag om diverse andra roliga grejer jag hittar på. Då och då händer det också att jag arrangerar gruppcykelrundor och annat kul, häng på nån gång vet jag!