Cykeltjej

Improviserad cykeltur – Mallorca dag 2

Andra dagen här på Mallis! Dagen började som sig bör med en ordentlig frukost. Alltså ni skulle se frukost- och middagsbufféerna här på hotellet, det är heeelt galet vad mycket olika saker det finns! Bara efterrättsbuffén igår kväll bestod av flera sorters glass, strössel, kakor, tårtor, pannacotta, chokladmousse, färsk frukt och massa annat. Det är så mycket att det tar minst en kvart för mig att bestämma vad jag ska ha eftersom jag måste gå runt flera varv och kolla in allt. Det är tur att jag ska cykla en massa så jag orkar äta av allt gott som finns!

Efter frukost var det samling utanför hotellet inför dagens cykeltur. Inför varje dag finns det flera olika grupper att välja på beroende på hur lång tur och hur snabbt tempo man vill köra. På morgonen sken solen men väderprognosen hade lovat regn under dagen vilket var lite oroväckande. Tydligen är det så att asfalten på Mallorca blir superhal om det regnar, så är det för mycket regn så är det inte någon bra idé att cykla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den ursprungliga planen var en runda på 10 mil med fika på torget i Petra, men eftersom vi helst inte ville ha alltför långt hem om det började regna så reviderades planen. Det ledde till att ingen riktigt visste vilken väg vi skulle ta och vår guide Stefan sa att “nu blir det en lite improviserad runda”. Det blev en hel del stopp för att kolla på kartan, ganska många 180-graders svängar när vi hade valt fel väg och dessutom lite strul med punktering och kedjetapp. Däremellan flöt det dock på riktigt fint med bra klungkörning och när vi kom tillbaka till hotellet hade vi i allafall lyckats skrapa ihop drygt 8 mils cykling. Dessutom så kom det inte en enda regndroppe!

Många stopp blev det men vi var glada ändå!
Lunchpaus på torget i Porreres.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Caisa Sindt
Välkomna till Cykeltjej! Jag som skriver här heter Caisa, en 30-årig småländska som numera är bosatt på landet utanför Uppsala där jag pluggar till sjuksköterska. Upptäckte tjusningen med cykling för några år sedan när jag, som så många andra fick idén att trampa dom där 30 milen runt den där sjön... Trots fyra plusgrader och ösregn i 13 timmar så fastnade jag för cykling och sedan dess har jag spenderat en hel del tid på cykelsadeln både i skogen och längs landsvägarna. Jag cyklar först och främst av den enkla anledningen att det är så fantastiskt roligt - kombinationen av naturupplevelser och att träffa massa trevliga människor kryddat med lite mjölksyra och adrenalin är ganska svårslagen! Förutom allt från fikarundor till långlopp så skriver jag om diverse andra roliga grejer jag hittar på. Då och då händer det också att jag arrangerar gruppcykelrundor och annat kul, häng på nån gång vet jag!