Cykeltjej

Bergstur med gas – Mallorca dag 3

Igår kväll kände jag mig lite kaxig och bestämde mig för att skriva upp mig på listan för en lite snabbare grupp – Con Gas gruppen, alltså gruppen med gas! Eftersom det är så tidigt på säsongen och jag knappt har cyklat alls på landsvägscykel i år så var jag lite nervös för hur cykelformen skulle kännas när det blev lite högre tempo. Dessutom var planerna en runda med en hel del klättring i bergen vilket inte är min starka sida.  10 mil och 1324 höjdmeter var planerat. Men man måste ju våga utmana sig själv ibland och guiden Björn lovade att ingen skulle bli lämnad efter.

Vi cyklade först längs strandpromenaden till Mallorcas huvudstad Palma. Där cyklade vi förbi den berömda katedralen La Seu från 1300-talet, mäktigt!

OLYMPUS DIGITAL CAMERASnart var vi framme vid dagens första utmaning, 5 km klättring uppför “militärbacken”. Jag bestämde mig för att starta lugnt och försöka att inte få så mycket mjölksyra i benen. Det visade sig vara en vinnande taktik för efterhand så trampade jag förbi den ena efter den andra som hade gått ut lite hårt och inte orkat hålla tempot hela vägen. Väl uppe på krönet så pustade vi ut en stund innan det var dags att dra på armvärmare och vindväst inför utförskörningen.

En välförtjänt paus efter 5 km uppförsbacke!

Fördelen med att köra så mycket uppförsbacke är ju såklart att det blir lika mycket nerförsbacke på andra sidan! Du kan vara lugn mamma, jag tog det försiktigt ner! 🙂 Inte minst för att hinna njuta av de fantastiska vyerna med branta klippväggar och grönskande dalar med apelsinträd. Hur fint som helst!

Guiden Björn ger tips om hur man ska köra nerför på ett bra sätt.
Guiden Björn ger tips om hur man ska köra nerför på ett säkert sätt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter ytterligare en klättring på 4 km var det äntligen dags för fikapaus i Puigpynyent. En typisk cykelfika på Mallorca är baguette med ost/skinka, coca cola och kaffe.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter en riktigt lång och skön fikapaus cyklade vi vidare mot dagens sista klättring, es Grau. Konstigt nog kändes benen nästan starkare för varje klättring. Jag har en känsla av att dom inte kommer kännas lika pigga imorgon!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPå hemvägen fick vi riktigt bra medvind så det gick verkligen som tåget. Det är en härlig känsla att kunna cykla i 40 km/h och det känns hur lätt som helst! Väl tillbaka på hotellet så blev det såklart lite after bike i solen. Dagens tur var verkligen toppenkul och jag fick faktiskt lite mersmak för att cykla i bergen! Jag vet att det planeras en riktig monstertur med 3000 höjdmeter på lördag, vi får se om jag vågar hänga med på den…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Caisa Sindt
Välkomna till Cykeltjej! Jag som skriver här heter Caisa, en 30-årig småländska som numera är bosatt på landet utanför Uppsala där jag pluggar till sjuksköterska. Upptäckte tjusningen med cykling för några år sedan när jag, som så många andra fick idén att trampa dom där 30 milen runt den där sjön... Trots fyra plusgrader och ösregn i 13 timmar så fastnade jag för cykling och sedan dess har jag spenderat en hel del tid på cykelsadeln både i skogen och längs landsvägarna. Jag cyklar först och främst av den enkla anledningen att det är så fantastiskt roligt - kombinationen av naturupplevelser och att träffa massa trevliga människor kryddat med lite mjölksyra och adrenalin är ganska svårslagen! Förutom allt från fikarundor till långlopp så skriver jag om diverse andra roliga grejer jag hittar på. Då och då händer det också att jag arrangerar gruppcykelrundor och annat kul, häng på nån gång vet jag!