Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Cykelpassion by Shorty

RR etapp 1,2 Protective BikeFourPeaks 2014

Tänkte försöka summera ihop dom fyra dagarna som avverkades nere i Österrike och Tirol.
Vi var fyra som åkte ner varav tre skulle cykla loppet och den fjärde skötte bilkörningen
Loppet började på onsdagen men vi började resan på Söndagen för att stanna till nere vid Kinekulle för att bli guidade av lite Evalds MTB folk..
I kanon väder och på jättefina stigar avverkade vi 40km propaganda cykling, kan varmt rekommendera att åka dit för er som inte cyklat där..

Satte oss i bilen för att fortsätta färden ner till Trelleborg och färjan till Travemünde som gick på kvällen.
På morgonen Måndag blev det att fortsätta med bilfärden hela vägen till vårat första boende i Leogang, där bodde vi två nätter.

Tisdagen och dagen innan start så var vi nere på Raceoffice och hämtade startbevis och nummerlappar sen så fixade vi det sista på cyklarna och gav oss ut på en liten väcka benen runda..
Eftersom vi var i Alperna kom det såklart värsta molnen på himlen och på några minuter blev solen till spöregn och vi fick ta skydd under några lummiga träd.
Vi vände hemåt och började ladda för raceday!

Första etappen startade kl :10.00 och det skulle cyklas från Leogang till Lofer. 76,6km / 2281 hm med totalt 3 stigningar.
Det var fyra startgrupper och det seedades efter startnummer på första etappen så jag fick stå i fålla B
och fick in cykeln ca timmen innan start långt fram i fållan..

Starten gick och det började på lite cykelvägar upp mot bergen som sedan blev grusväg, försökte hålla ett lagom tempo för att inte gå ut för hårt första dagen som bjöd på uppehåll och sol.

Väl uppe på första toppen började Hangmatrail en riktigt cool byggd trail med bra vallar och grusat underlag.
Lite blött och lerigt på några ställen men det gick fort ändå!
Tyvärr blev det lite kö då långsammare åkare framför hade svårt att hålla åt sidan men jag plockade säkert 25 man på den utförsåkningen varade i ca 20 minuter..
Nu väntade en plattkörning på 25 km innan nästa stigning där vi skulle klättra upp till 1200hm, det rullade på fint och jag hade hittat mitt tempo för dagen, näst sista uförskörningen var på grusväg som det gick riktigt fort på, återigen passerade jag folk som fegade i backarna..
In i sista backen började det kännas lite i benen när det brantade på och fick gå på lättaste växeln 36×42 som visade sig vara lite för tung för det här loppet..
Väl uppe kändes en lättnad och det var blandat med asfalt och grusväg utför, sista biten innan mål så började det krampa i en låret och jag fick släppa den lilla grupp jag åkte med och körde i mål solo på  3.43.47 och en 123:e plats i klassen.

Jättebra organiserat vid målet där det var uppdukat med smörgåsar, kakor, dricka, korv mm.
Gick bort till cykeltvätten och köade en liten stund, när det var min tur så gick den en huvudsäkring och alla högtryckstvättar dog….  Jag gav upp och rullade bort till bilen som Tomas hade kommit med och vi väntade in Peter och Jussi innan vi åkte till hotellet och checkade in..
Tvättade klart cyklarna med hotellets trädgårdsslang, han vila en stund på rummet innan det var dags för det dagliga pastapartyt som började kl 18.00 varje kväll och ingick i startavgiften..
21.00 och sovdags innan klockan ringde 06:30 nästa morgon och start kl 09.00 som var rutinen dom tre sista dagarna..

Dag två från Lofer till Kirchberg 75,5km / 2511hm och två stigningar där den sista var att frukta uppför legendariska Hahnenkamm, en klättring på 8km upp till 1800hm.
Vädret var kanon igen, lite regn hade kommit under natten och det fruktades vid den sista nedförskörningen som gick på ökända Fleckalmtrail…
Dagen började med en lättare stigning på grusväg för att sprida ut deltagarna lite, hamnade runt samma personer från föregående dag som man började känna igen och prata lite med.
Plattkörning i några mil till sista klättringen som sållade agnarna från vetet där jag hade bra tryck under större delar av klättringen som gick på grusväg, tappade lite strax innan toppen då jag blev passerad av några starkare cyklister.. Klättringen tog dryga timmen!

Nedförskörningen var en riktigt tuff en, regnet hade gjort underlaget riktigt halt och spårigt och att det sedan kom mycket rötter och stenar visade sig vara för svårt för många som föll som käglor runt om kring mig..
Jag lyckades ta mig ner utan större problem, endast en vurpa och rullade i mål på 4.18.14
och en 127:e plats i klassen.
Totalt placering 123:a

Annons

Under en dag så gjorde jag av med 4-5 packet EnergyGels och 1-2 energibars samt 1,5liter sportdricka från SQUEEZY NUTRITION
Drickat  hade jag med mig i min USWE F3-PRO som fungerade kanon!

Min ROSE Thrill Hill 27,5″ fungerade klanderfritt under alla etapper, super cykel att köra både uppför och nedför..

Etapp 3 & 4 kommer inom kort 🙂

Mikael Kippilä
Jag är en cykeltokig småbarnsförälder med ett gediget teknikintresse. Följ mig på resan genom livet på en cykelsadel, inga vägar är för krokiga eller för branta för att besegras. Ett ständigt pussel i vardagen att få ihop det med träning och familj satsar jag mot nya mål på Mountainbike och Cykelcross. Helt enkelt min passion för cyklingen. Häng med!

2 kommentarer

  1. Härligt! Verkar ha varit blötare än man tror? Kanske inte hunnit torka ordentligt på bergen i maj/juni?

    Vilken karaktär hade etapperna? Hur tekniskt var det på sina ställen?

  2. Det hade regnat ganska mycket veckorna innan och vädret är alltid lite osäkert i början på Juni..
    Tycker dock att det var riktigt torrt i skogen förutom andra dagen, men då hade det regnat på natten…
    Klättringarna var till 80% på grusväg, 20% asfalt, mycket uppför med klättringar på över timmen varje dag.
    Nedför så var det två av etapperna som hade riktigt svåra tekniska trails.. Många hade problem och fick gå på flera ställen!
    Sen var det lite blandat med byggda fina trails, grusväg och lite asfalt..

Comments are closed.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.