Redaktionsbloggen

Nytt pers och premiär på måndagsturen = vårtecken

Igår var det första dagen som jag tog cykeln till jobbet igen efter en lång vinter. Bor så att jag måste köra en större väg i 7 km, i alla fall om jag väljer LVG-cykel, och den vägen är inte någon höjdare att köra när det ligger snövallar utmed kanterna, det behövs utrymme att kasta sig ut i diket ibland när öststatslastbilarna (som är på väg till eller ifrån Karlskrona och färjan) dundrar förbi. Dagens val av cykel blev BH Prisman från söndagens testrunda. Valet föll på den dels därför att jag gillade den, men det som blev avgörande var att det var den enda som hade pedaler monterade och tiden började bli knapp. Men det var ett bra val och med hjälp av lite fartvind klockade faktiskt in ett nytt pers på pendlingssträckan in till jobbet, om det var medvinden, cykeln eller bra vinterträning som var orsaken låter jag vara osagt. Derek på MS Sport som är distributör av Prismacykeln hade i alla fall sin teori klar.

På kvällen var det dags för Måndagsturen här i Växjö, en typ av arrangemang som ordnas på allt fler platser i vårt land, namnet varierar dock beroende på veckodag.

I Växjö var vi igår ett 80 tal taggade cyklister som gav oss iväg i olika fartgrupper för ett par timmars “feel good”-cykling. Och vilken härlig kväll vi fick. För egen del gick jag med 32-gruppen som öppnade ganska lugnt men fick upp farten efterhand och totalsnittet hamnade nog några tiondelar över det planerade 32 km/h.

Även här fick alltså BH Prisma cykeln hänga med och jag blir faktiskt bara mer och mer imponerad av den. En utförligare testartikel om den kommer senare i veckan. Rundan var härlig och efterhand som vi i gruppen på cirka 15-16 personer blev allt mer intrimmade i klungkörningen (lite ringrostigt var det allt i början) fick vi upp tempot och den belgiska kedjan snurrade som en nysmord Dura Ace-kedja. Fick tyvärr på slutet vika av hemåt för att hinna hem innan det blivit allt för mörk och sista milen blev till att pumpa på själv för att hålla tempot uppe. Två dagar med totalt över 15 mils cykling känns som en bra start på våren, nu gäller det bara att hålla i detta också…

Förväntansfulla cyklister väntar på att årets första Måndagstur skall starta. I förgrunden syns några gula tröjor från Team Rynkebys Växjö.