Lägg pengarna på säkra cykelvägar istället för att betala cyklisterna

22 Dec 2015
Det spelar ingen roll om jag får betalt. Jag är inte intresserad av att riskera livet för att cykla på farliga cykelbanor. Bilden lånad från www.cyklistbloggen.se
Det spelar ingen roll om jag får betalt. Jag är inte intresserad av att riskera livet för att cykla på farliga cykelbanor. Bilden lånad från www.cyklistbloggen.se
Det spelar ingen roll om jag får betalt. Jag är inte intresserad av att riskera livet för att cykla på farliga cykelbanor. Bilden lånad från www.cyklistbloggen.se

De senaste dagarna har vi kunnat läsa om ett förslag där pendlare i Stockholm som tar cykeln istället för bilen ska få betalt i något som liknas vid en omvänd trängselskatt. Att få betalt för att cykla (även om det inte handlar om pengar utan poäng som kan används till cykelservice) låter ju som en strålande idé, men om vi i cykelkollektivet varit illa sedda för så är garanterat ännu en subvention något som sticker i ögonen på plåtvagnskollektivet.

Något som är betydligt mer intressant i forskarnas förslag (där den omvända trängselskatten var en del) är att se över den fysiska infrastrukturen för cyklister. Något som vi knappast behöver påpeka är minst sagt nödvändigt.

Bland skisserna finns bland annat tvåfiliga cykelbanor med en fil för ”snabbcyklister” och en annan för de som tycker om att ta det lite lugnare.

Ett tredje förslag bygger på att det ska bli tillåtet att ta med cykeln i kollektivtrafiken, precis som man får göra i Skåne (i mån av plats, vilket förvisso skapar en minst sagt stor andel osäkerhet i ditt pendlande).

Det är lite trist att media i allmänhet inte lägger större fokus på det verkliga problemet – att se till att det faktiskt går att cykla säkert genom en stad. Att ge bonus i form av pengar (eller subventionerade tjänster) är en bra signal att man är på väg på rätt håll, men det spelar ingen roll om jag så skulle få 500 kronor om dagen för att cykla till jobbet ifall jag inte kan göra det på ett säkert sätt och veta att chansen är större att jag kommer hem till familjen på kvällen än att de ska få hälsa på mig på sjukhuset. Med omarkerade betongsuggor, arbetsfordon, skyltar mm på cykelbanor som plötsligt slutar och går rakt ut i gatan (eller i rondeller som här i Växjö) skapas inte de förutsättningar som krävs.

Jag hoppas att ansvariga politiker och trafikplanerar tänker lite annorlunda mot de medier som har valt att lyfta fram trängselbonusen istället för infrastrukturen som det viktigaste i en annars mycket bra forskningsrapport.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.