Fyror i Grand Canyon

8 Feb 2016
Vädret var rent ut sagt så pissigt att den obligatoriska bilden på hojen fick vänta tills den stod inpackad på kontoret igen.
Vädret var rent ut sagt så pissigt att den obligatoriska bilden på hojen fick vänta tills den stod inpackad på kontoret igen.

I dagarna har vi börjat testa cyklarna för nästa nummer av Allt om MTB, där vi kommer att försöka hitta den bästa cykeln för Cykelvasan och andra långlopp. Vi letar alltså efter riktiga grusvägs- och stigraketer. Först in av deltagarna till redaktionen var en Canyon Grand Canyon CF SL som kom med budbilen sent i fredags eftermiddag och självklart var vi nyfikna på att se vad den gick för.

När jag skulle åka till jobbet i morse sken solen och det såg ut att bli en strålande solig vinterdag med någon plusgrad. Ner med träningskläderna i väskan, och på vägen in till jobbet bestämde jag mig för att köra riktigt snabbt på grusvägar och stigar, det skulle bli ett klassiskt pass med fyra fyror på den nya Grand Canyon-hojen.

När så det äntligen började närma sig lunch och träningsdags sprang jag med lätta steg och drog på mig träningskläderna, plockade ut cykeln och gick till dörren. Döm av min förvåning när jag inser att det regnar, är plaskblött ute och blåser. Inte alls vad jag hade sett fram emot, och jag konstaterade snabbt att jag nog inte tittat ut genom fönstret på hela dagen.

Men har man bestämt sig för att träna så kör man. Det blöta gruset sög ordentligt fast i däcken, eller om det var tvärt om, och jag fick verkligen slita mig igenom mina fyror. Men samtidigt försökte jag intala mig att ”det här ger bra effekt”.

Hur var cykeln då? Jo tack. Den levererade som väntat. Eftersom förhållandena idag inte var något vidare så ska jag inte ge mig in på några djupare analyser, men de få gånger underlaget inte drog ner däcket mot jordens inre (läs när jag körde på asfalt), så kändes den riktigt pigg och snärtig. Det ska bli riktigt intressant att jämföra den med övriga utmanare som jag hoppas ramlar in på redaktionen under de närmaste veckorna. Hela resultatet av testen kommer du att kunna läsa i nästa nummer av Allt om MTB.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.