VILL HA: Wilier Zero.7 Lätt mästare i en mängd versioner

Prylar 12 Nov 2016

Pris: från 69 980 kr › Italienska Wilier-Triestina har mer än hundra års erfarenhet av cykel­byggande i sin kunskapsbank. I vintras fick märket lite oönskad uppmärksamhet när en ung, belgisk cyklist valde att experimentera (och bli påkommen) med en dold motor i sin cyclocross, men Wilier tillverkar några riktigt vassa tävlingscyklar och Zero.7 är inte något undantag med sin extremlätta ram som väger in under 800 gram.

Test-Wilier-Zero-7

När Wiliers designers satte sig vid ritbordet tog man med sig den interna vajerdragningen, integrerade gaffeln och den förbättrade aerodynamiken som man tidigare utvecklat till Cento. Men den här gången minskade man diametern på kolfiberrören och ­därmed vikten på ramen. Detta har man kunnat genomföra utan att förlora styrka genom att man använt sig av ”ett speciellt termoplastiskt material” under tillverkningsprocessen. Det gör att det skapas ”ett tryck längs de inre kolfiberväggarna på ramen”, vilket Wilier påstår kombinerar tillräcklig styvhet i de känsliga delarna i den nedre delen av ramen med låg vikt.

Den här styvheten förbättras ytterligare av ett överdimensionerat BB386Evo-vevparti, en standard som Wilier har utvecklat tillsammans med FSA. En annan designfiness är det nedsänkta diagonalröret som ansluter till ett förlängt styrhuvud (som påstås vara 14 procent styvare) som i sin tur övergår till gaffeln på ett sätt som minskar luftmotståndet.

Extrem styvhet förknippas ofta med att cykeln blir obekväm och stötig men Wilier har utvecklat en film som de kallar för SEI (Special Elastic Infiltrated) för att förhindra detta. En viscoelastisk film placeras mellan kolfiberlagren och påstås öka materialets motståndskraft mot stötar och dess möjlighet att böja sig utan att spricka, samtidigt som det inte ska påverka risken för att lagren ska separera.

Den enklaste versionen av cykeln som säljs i Sverige är utrustad med Shimano Dura Ace rakt igenom och Mavic Ksyrium SLR-hjul, medan cykeln på bilden är utrustad med Campagnolos Record-grupp och Shamal Mille-hjul. I Sverige går cykeln att få med lite olika komponenter upp till en speciallackad Dura Ace Di2-bestyckad modell som är det enda exemplaret som existerar i världen.

Känner du att du har en konstnärlig ådra och verkligen vill få en unik och egen cykel erbjuder Wilier dig att själv designa lackeringen på din cykel. Men räkna med flera månaders leveranstid och en prislapp upp emot sex siffror.

Specifikation
Vikt: 6,7 kg (L)
Ram: Kolfiber med SEI-film
Gaffel: HM Kolfiber
Hjul: Campagnolo Shamal Mille
Växlar: Campagnolo Record
Bromsar: Campagnolo Record
Övrig utrustning: FSA Energy styre och styrstam, Ritchey WCS Carbon sadelstolpe, Selle Italia SLR sadel

Läs mer VILL HA: Sensa Giula G2 Project Paint

Artikeln publicerades ursprungligen i Svenska Cycling Plus 3-2016

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.