Svenska Cycling Plus
Annons
Annons

vill ha: WILIER CENTO 10 AIR RAMATO

Cento10AIR-ramato-su-bianco

 

Cykelsporten handlar mycket om färger, det vet vi alla. Ledartröjor i olika färger, regnbågsfärgerna, oskrivna regler om vilken färg det ska vara på strumpor, ja listan kan göras lång. Därför är det kanske inte så konstigt att det finns en del cyklar vars lack liksom blivit något betydligt mer än bara lack, och något mer ikoniskt än ett sätt att skydda ramen. Vi tänker på gamla Saronni-röda Colnagos, orangea Eddy Merckx, Look i Mondrian-färger, eller för oss svenskar kanske en ljusblå Monark likt den som kördes av Giro-vinnaren Gösta Fåglum Petterson och en orange Crescent Pepita.    

 

mini1
Växelvajrar/sladdar går genom styret och ner genom styrlagret, medan själva kopplingsdosan för Di2-gruppen sitter i en fördjupning under styret.

Men vinnaren är…
Till denna skara cyklar måste man också foga en lack som vi personligen nästan håller som den allra snyggaste, och under årets Giro d’Italia har denna lackering återuppstått på en toppmodern och avancerad aerohoj. Vi talar om Ramato, den kopparfärgade chromovelaton på en klassisk Wilier, vilken nu pryder Fillippo Pozzatos Wilier Cento 10 Air. Inför 2018 blir denna klassiska lack också tillgänglig för vanliga konsumenter, om än utan #MAESTRO-loggorna.

Själva cykeln lanserades förra sommaren när Wilier firade 110-årsjubileum (cento betyder hundra), och den fullkomligt dryper av prestanda under sitt blanka yttre. Varenda rör på ramen är en aerodynamisk kapad

NACA-aeroform, vilken först separerar och sedan  släpper luftflödet med minimal turbulens som om det vore en mycket längre och spetsigare vingprofil. Dessutom är ramvikten ändå under kilot, och man får ett vrålsnyggt integrerat aerostyre som gömmer eventuella växelvajrar och sladdar.

mini2
En positiv bieffekt av att man gjort det luftigt mellan gaffelben och hjul är att man får dit breda och komfortabla däck om man så önskar.

Snabbare och bättre
Ovan nämnda egenskaper gör att cykeln är både klart lättare och mer aerodynamisk än sin föregångare, trots att den faktiskt har en större frontalyta kring styrhuvudet och gaffeln. Men det man kommit fram till i sina CFD-analyser (en metod för att simulera luftflöden) är att det ibland faktiskt kan vara fördelaktigt att låta cykeln breda ut sig i sidled, hur konstigt det än kan låta. Genom att exempelvis öka avståndet mellan gaffelbenen och sadelstagen minskas turbulensen som uppkommer för att hjulen sitter nära desamma, och detta har man tagit fasta på i designen. Det handlar inte om göra allt så slimmat som möjligt och trycka ihop det, för att därigenom få det att se aero ut, utan att helheten ska interagera med luften på rätt sätt.

Annons

”Det handlar inte om göra allt så slimmat som möjligt för att därigenom få det att se aero ut, utan att helheten ska interagera med luften på rätt sätt”

 

Integrerat, med synergieffekter
I denna helhet ingår ju också vajrar, och ett säkert sätt att lura vinden är att stoppa undan dessa där de inte syns. Därför har Wilier alltså precis som flera andra tillverkare utvecklat ett eget styre där växelvajrarna kan dras internt, ner genom styrstammen och in i ramen. Det är snabbt, och inte minst är det rent och snyggt. Själva styret har givetvis också samma typ av aeroprofil som resten av ramen, vilket har den positiva sidoeffekten att det ser ganska skönt ut att vila armarna på. Den smala profilen bör rimligen också tillåta lite stötupptagning, och kanske är det en av förklaringarna till att våra brittiska kollegor upplevde Cento 10 Air som en ovanligt komfortabel aeroracer när de testade den vid lanseringen.

mini3
Detta ger en bild av hur det kunde se ut när Wilier bröt ny mark inom ytbehandlingstekniken.

Specialutrustad
Cykeln har en full Dura Ace Di2-grupp precis som man kan få på en vanlig Cento 10 Air, men just cykeln på bilden är alltså den italienska publik­favoriten Filippo Pozzatos, vilket syns på några andra punkter. Hjulen och sadeln pryds exempelvis av extra­loggan #MAESTRO vilket syftar på Pozzato, som för övrigt är inne på sin sista proffssäsong. Kanske kan han vara vänlig och skicka hojen till oss när han fäller upp benen på soffbordet för gott, om det skulle vara så han tänker sig livet efter proffscyklingen. Vi lovar att ta väl hand om den, om vi inte blir sittande i garaget och bara låter tankarna falla djupare och djupare ned i den förföriska lacken.

 

CYPLU-1704-A-008-A-1

Detta är en teamhoj som inte går att köpa, men priset är 34 399 kr för ram, gaffel, styre och sadelstolpe, och sedan 8 800 kr extra för Ramato-lack.

Tags : wilier

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.