VILL HA: Scott Foil Premium

Prylar 29 Okt 2016

Pris: 119 995 kr › Med tanke på att Scotts Foil har över 130 proffssegrar på meritlistan sedan lanseringen 2010, inklusive etappsegrar på Touren och ett antal vårklassiker, skulle man kunna tro att den håller måttet ganska bra. 

Scott-Foil

Men det tyckte inte Scott själva och de har därför gjort om sin toppcykel från grunden, med de gamla vanliga målen att ”göra cykeln lättare, mer aerodynamisk, öka integreringen av komponenterna och toppa det med att dessutom göra den lite mer komfortabel”. ’Speed Update!’ på Scotts ingenjörsspråk.

Den första modellen av Foil var en pionjär i sin genre och kombinerade aerodynamik med låg vikt och bra åkegenskaper. Vid en snabb blick är 2016 års modell tämligen lik sin föregångare, men synar man den närmare ser man att de nya sadelstagen (1) är tunnare och har sänkts ner (2), dessutom har bakbromsen flyttats till bakom vevhuset.

Syftet med ändringarna är att luften inte ska fastna lika lätt utan få ett smidigare flöde förbi cykeln, men det är inte den enda modifikationen på ramen. Ett PF86-vevlager möjliggör en bättre koppling mellan sadelröret och det kantiga diagonalröret, och ska på köpet ge 13 procent extra styvhet. Det koniska styrhuvudet har ökat dimension till 1 ¼” – 1 ½”, vilket även det ska öka styvheten i överröret med 13,5 procent enligt Scott. Ramen och gaffeln är nu också designad för att klara bredare däck.

Enligt Scotts tester är den nya Foil 27 sekunder snabbare över 4 mil jämfört med den gamla

En gömd och välkommen nyhet är att sadelstolpen har dubbelt så stor kontaktyta med klämman än innan vilket innebär att man inte måste ta i så att multiverktyget går sönder bara för att få sadeln att sitta på rätt höjd under hela turen. Di2-batteriet får smidigt plats i sadelröret och går därmed lätt att komma åt, samtidigt som alla kablar (oavsett om de är elektroniska eller mekaniska) går in i ovandelen av diagonalröret. Enligt Scott är det ett mer aerodynamiskt alternativ än vajrar som går in på sidan, och kräver mindre förstärkning i ramen.

Även gaffelkronan är designad för att lura luftmotståndet genom att på ett mer följsamt sätt möta ramen, och Syncros nya styrkombo (3) fortsätter i samma spår. Den nya fronten ska spara 6 watt vilket enligt Scotts egna vindtunneltester motsvarar 27 sekunder på 4 mil jämfört med den gamla Foil.

Den bästa förbättringen får vi nog ändå säga är komforten, vilket inte var den föregående modellens starka sida (även fast den blev något bättre efter Mark Cavendishs kommentarer till produktutvecklarna efter Touren 2010). Scott påstår att den vertikala följsamheten i sadelstagen har ökat med hela 86 procent tack vare att de blivit smalare och flyttats ner. Även gaffeln ska vara 11 procent mer följsam.

Självklart har även vikten varit en avgörande faktor i utvecklingsfasen. I storlek small väger ramen 945 g och gaffeln 335 g. Även om siffror säger en hel del tycker vi ändå att IAM Cyclings Matthias Brändle beskriver cykeln bäst: ”Den ser ut att vara byggd för att cykla snabbt på.”

Den här artikeln publicerades ursprungligen i Svenska Cycling Plus 1-2016.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.