Vill ha! Rolo
Pris: Oftast mellan 15-16 000 Euro
Rolo, vilka startade verksamheten i Sverige för en handfull år sedan, är inget vanligt cykelmärke. Det finns andra som erbjuder cyklar med de ädlaste materialen, och det finns också andra som bygger ramar efter kundens önskemål. Men det som är verkligt unikt med Rolo är att man har en hypermodern monocoque-tillverkning med de ädlaste materialen, och dessutom individanpassar ramens egenskaper. Detta gör man genom att ändra layupen av kolfibrerna, så att varje individ får en ram efter sina behov. En spurtare kan exempelvis få extra styvhet, och en lättviktig klättrare en extra lätt ram, trots att cyklarna är i samma storlek. Redan de styvaste ramarna har dock en imponerande vikt, eftersom tillverkningsprocessen i övrigt är både kompromisslös och hyperavancerad.
Inga kopior
Själva tillverkningen sker i Tyskland, men sedan åker ramarna till Falun där de täcks i en läcker custom-lack efter dialog med kunden, för att sedan monteras i Stockholm. Hittills finns det inte två Rolos på denna jord som har en likadan ram, trots att den förutbestämda geometrin är en av sakerna man är mest stolta över. På just detta ämne finns det en halv avhandling att läsa på Rolos hemsida för den vetgirige, men i korthet handlar geometrin om att placera cyklisten i förarsätet, istället för att cykeln själv ska välja en dålig linje genom kurvorna. Det här säger man sig åstadkomma genom en förhållandevis liten trail i fronten (ganska brant vinkel och ganska mycket offset på gaffeln), samt lite så kallat ”wheel flop”. Rolo hävdar att deras geometri ger den bästa kombinationen av manövrerbarhet och stabilitet i fart, och man kombinerar också fronten med ett lite lägre vevlager och lite längre kedjestag än genomsnittet av tävlingscyklar, för stabiliteten.
Konsekvent mellan storlekarna
En annan sak man lyfter fram med geometrin är att cyklarna har samma förhållande mellan längd och höjd (stack och reach), oavsett storleken. Det här förhållandet är strax över 1,5:1, vilket Rolo menar är idealet för en väldigt stor del av populationen. Även dimensioner på rör och nämnda styrning är anpassade för att man ska få rätt egenskaper oavsett storlek, vilket är en sak som många andra tillverkare brister i enligt Rolo.
”Geometrin handlar om att placera cyklisten i förarsätet”
Ädel utrustning
Ni förstår säkert att det kostar en del att tillverka ramar på Rolos vis, och då är det såklart ingen poäng att snåla med utrustningen. När det gäller cykeln på bilden har man heller inte gjort det, och först och främst har den Dura Ace Di2, vilket är det som Rolo själva uppmuntrar när inte kunden har ett annat önskemål. När det gäller hjul använder man gärna Lightweight eller franska custom-hjulbyggaren RAR, och övriga prylar är också av ädel valör. I de flesta fall innebär detta att man hamnar ganska rejält under UCI-gränsen på 6,8 kilo, och just den här Rolon är inget undantag. Men smakar det så kostar det naturligtvis, och priset för en såpass unik och hyperavancerad skapelse är nog ganska avskräckande för många. Som tur var är det fortfarande gratis att drömma, och det gör vi mer än gärna. För det är ingen tvekan om att det är något synnerligen speciellt som man erbjuder, även innanför den förföriska lacken och den lyxiga utrustningen.