Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Nyheter

Vill ha: FDJs nya LAPIERRE AIRCODE

Aircode

Lapierre har under många år stöttat det franska laget FDJ, där vår ende svenske World Tour-åkare Tobias Ludvigsson som bekant huserar. Tobias som nu också kan titulera sig svensk mästare i tempo, och med all sannolikhet kommer ses fara runt på en ny Aircode senare under säsongen.      

 

mini1
Lapierre kör vanliga direct mount-bromsar, och man vill inte kompromissa med sådant som bromsförmåga eller vikt för att vinna ännu fler aerofördelar.

 

Alla goda ting är tre
Redan tidigare kunde cyklisterna i FDJ välja mellan klättrarhojen Xelius, komfortracern Pulsium, samt aeroracern Aircode, då i sin gamla skepnad. Dock märkte man att lagets åkare gärna valde Xeliusen, dels av vana men också för att den kändes både bättre och mer välbekant. Lagets sprurtare Arnaud Demare sade bland annat att styrningen kändes lite vassare på Xelius, så trots att han skulle vinna på att bli lite mer aerodynamisk förlorade han lite på att inte kunna gå lika hårt genom de sista svängarna in mot upploppet. Därför satte sig Lapierre vid ritbordet inför säsongen, med målsättningen att ge sina cyklister i FDJ ännu bättre möjlighet att kunna välja cykel helt beroende på loppets karaktär. Xeliusen var deras mästerverk ditintills vad gäller köregenskaperna, så den var givetvis utgångspunkten när man skulle uppdatera Aircode (och Pulsium).

 

mini2
Aerostolpen har en infälld elastomer för att absorbera lite vibrationer.

Inte bara hal
Den nya Aircode skulle ha samma sublima känsla i styrningen och i accelerationen som klättrarhojen Xelius, samtidigt som den skulle vara mer aerodynamisk än sin föregångare, utan att vara mer komplicerad. Lapierre ville nämligen gå i en annan riktning än många andra tillverkare gjort de senaste åren, och cykeln skulle inte kompromissa med bromsförmåga eller vikt för att vinna sina aerodynamiska fördelar. Därför är Aircode inte lika hyperintegrerad som en del andra cyklar i proffscirkusen, och det är inte heller avsikten. Den ska vara en etapploppsracer som presterar i alla situationer, fast med en aerodynamisk edge helt enkelt. Serpentiner nedför regnvåta bergssidor ska inte göra inbromsningarna till en livsfara, och klättrarna ska kunna använda cykeln om det finns chans att klättringen kommer följas av en allas kamp mot alla, solo på platten in mot mållinjen. Lätt, rapp, trygg OCH aerodynamisk helt enkelt.

Annons

 

mini3
Sadelröret följer bakdäcket för att förbättra luftflödet.

Det sitter i rörprofilerna
Den viktigaste förändringen av nya Aircode är dock att rörprofilerna är mer aerodynamiska, och då använder man sig både av droppformade aeroprofiler enligt NACA-standarden, samt så kallade Kamm-Tailprofiler som är mera trubbiga baktill. Det sistnämnda är för att få effekten av en väldigt lång vingform, men utan att överträda UCIss reglemente. Som exempel övergår diagonalröret från en NACA-profil till en Kamm-Tail-profil ner mot vevlagret, för att kunna ge maximal styvhet nere kring vevpartiet men ändå skära vinden bra. Den visuellt mest slående skillnaden mot tidigare är nog däremot hur sadelröret nu följer bakdäcket ända upp till sadelstagen, samt sadelstolpens nya aerodynamiska form. Den senare har också fått en liten elastomer infälld i sig, för att ta udden av vibrationerna i aktern.

 

”Den nya Aircode skulle ha samma sublima känsla i styrningen och i accelerationen som klättrarhojen Xelius, samtidigt som den skulle vara mer aerodynamisk än sin föregångare”

 

Teamhoj
Cykeln på den stora bilden är inte till salu i just detta utförandet, eftersom det är en teamhoj från FDJ med komponenter som huvudsakligen kommer från Shimano och dess komponenttillverkare Pro (plus en Fizik-sadel). Den har givetvis också den finaste layupen med den finaste kolfiberkvalitén, vilket gäller för alla modellerna som bär epitetet Ultimate. Man kan dock köpa samma ram, förslagsvis i den obeskrivligt vackra FDJ-lacken där det blåa är kromat, som ses på de mindre bilderna. Den lacken väger en aning mer, men efter att ha sett den i verkligheten kan vi lova att det är värt det. Utan ens ett uns av tvivel. Stil och elegans måste ju också ge bra med fart, även om vi inte har några vindtunnelsiffror för att backa upp ett sådant påstående.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.