VILL HA: Cannondale SuperX Team Framtidens CX-hoj

Prylar 10 Dec 2016

Pris: 74 399 kr › Det var ingen överraskning att det skulle komma en ny SuperX från Cannondale i år, då den förra hängt med ett tag. Det var heller ingen överraskning att den då skulle få exempelvis intern vajerdragning och genomgående axlar, precis som många av konkurrenterna.

Cannondale-SupeX-recension

Vad som däremot överraskade var att man gett den en helt unik geometri bland cykelcrossar, som gör den redo att hantera de allra lurigaste tekniska svårigheterna som moderna CX-banor har att erbjuda. Lägg därtill ett antal listiga teknologiska lösningar från det övriga Cannondale-­sortimentet, så har vi en galet spännande cykel framför oss!

Det häftiga med SuperX geometri är att man nu gett den en flack gaffelvinkel ­tillsammans med en gaffel som har ovanligt mycket offset, precis som man nyligen gjort på sina XC-hojar.

”Man får en cykel som blir mycket tryggare i svårare terräng och utförsbackar”

Det gör att styrningen förblir smidig (kort trail), men framhjulet hamnar längre fram och man får en cykel som blir mycket tryggare i svårare terräng eller utförsbackar. Cannondale kallar det för Outfront Geometry, och man kan säga att det är en radikal variant av tänket bakom Gary Fishers G2-geometri.

För att underhålla publiken är det också fler och fler CX-banor som innehåller riktigt svåra passager, så Cannondale är nog inte fel ute när man gjort cykeln mer offroad-kompetent. Med ganska korta kedjestag och denna långa framända hamnar cyklistens tyngdpunkt längre bak, så den bör också vara väldigt stabil med bra driv genom sandpartier.

Fullspäckad med tekniska detaljer
Utöver en radikal geometri har SuperX en asymmetrisk baktriangel (AI – asymmetric integration), där navet och hela drivlinan flyttats ut sex millimeter åt höger, precis som XC-hojarna. Det ger gigantiskt utrymme för däck, klingor och lera, samtidigt som bakhjulet får jämnare ekerspänning och blir starkare och styvare.

Från landsvägssidan lånar man också en supersmal sadelstolpe på 25,4 mm, som förstärker en komfort som vi redan på förra modellen upplevde som ypperlig. Ramen är slank och fin, och Cannondale har faktiskt bantat ram och gaffel hela 400 gram i jämförelse med den förra modellen.

Kompromisslös spec för tävlingsbanan
Teamversionen som vi ser här är utrustad med den hydrauliska SRAM Force CX1-gruppen, som vi tidigare har väldigt fin erfarenhet ifrån. Någon tänker kanske att det borde stå Red på en hoj av den här digniteten, men i CX-sammanhang finns det nog inget med mer tävlingsprestanda och CX-specifik kompetens än just denna Force CX1. Till detta lägger vi Zipp 303 Disc tubhjul (såklart), så blir det mer eller mindre omöjligt att uppgradera cykeln, även om det skulle finnas pengar som bränner i plånboken.

SPECIFIKATION
Ram All New SuperX Disc, BallisTec Carbon, SPEED SAVE, BB30-83 Ai, 142×12 thru-axle
Framgaffel All New SuperX Disc, BallisTec Carbon, 1-1/8” till 1.5” gaffelrör, 100×12 thru-axle
Vevparti Cannondale HollowGram Si, BB30-83 Ai, OPI SpideRing 40T
Växelreglage SRAM Force CX1 HRD Hydraulic Disc
Kassett SRAM PG 1170, 11-32, 11-delad
Bakväxel SRAM Force Type 2.1 Medium Cage
Hjul Zipp 303 Tubular SRAM Maxle Stealth 12×100 thru-axle front, Syntace 12×142 thru-axle rear (Ai offset dish)
Däck Challenge Baby Limus, Team Edition, Tub, 700x33c
Bromsar SRAM Force HRD hydraulic disc, 160/140 mm
Styre Cannondale Escape Hanger, Carbon, Compact
Styrstam Cannondale C1 Ultralight, 7050 Alloy, 31,8 mm, 6 grader.
Sadel Fabric Scoop Shallow Pro
Sadelstolpe Cannondale SAVE Carbon, 25,4×350 mm

Artikeln publicerades ursprungligen i Svenska Cycling Plus 7-2016

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.