VILL HA: BMC Roadmachine 01 Dura Ace Di2 BMCs nya landsvägsmaskin klarar allt

Prylar 3 Dec 2016

Pris: 96 500 kr › Vi cyklister lever i en tid av specialisering. Spurtarna ska ha aerodynamiska fartmonster med högprofilshjul, klättrarna vill att deras vapen ska vara lätta och styva, klassikerspecialisterna söker efter hojar som klarar att ta upp de värsta vibrationerna under en lång dag i sadeln. Men vi vanliga dödliga då, som inte har möjlighet att ha en cykel för varje tillfälle men ändå vill köra fort? För oss finns numera Roadmachine!

Foto: Philip Forstner
Foto: Philip Forstner

BMCs splitternya serie Roadmachine kommer i tre olika utföranden – 03 som har aluminiumram, 02 i lite billigare kolfiber och så 01 som har den finaste (och dyraste) kolfibern. De kommer i en mängd olika kläder, från Shimano Sora till Dura Ace Di2, och det är den senare som vi kommer att titta närmare på. Ta fram haklappen, för dregelfaktorn är hög!

Man skulle nästan kunna tro att Roadmachine är tillverkad med svenska ambitiösa motionärer i åtanke. I det avlånga landet lagom där backarna inte är så långa, där vinden för det mesta är måttlig, asfalten är grov och där vädret sällan är det bästa – där tror vi att Roadmachine trivs som bäst. Varför är det då så?

”Roadmachine är den gyllene medelvägen”

Jo, BMCs ingenjörer har koncentrerat sig på att göra cykeln styv där det behövs, nämligen i vevhuset och styrhuvudet, för att all kraft som du producerar ska omvandlas till fart. Alla vajrar och hydraulslangar är dragna invändigt, till och med genom styret och styrstammen, för minsta möjliga luftmotstånd. Även själva cockpiten har fått en ny, patenterad design för att du ska skära vinden bättre.

För att man inte ska bli begränsad av underlaget finns det möjlighet att slänga på så breda däck som 30 mm. De ger bättre komfort och ser till att du inte behöver vara rädd om asfalten plötsligt övergår i grus. För att ta komforten ytterligare ett steg är sadelstolpen D-formad för följsamhetens skull, och de låginfästa sadelstagen har fått en vinkel som ska öka vibrationsdämpningen.

LÄS MER Vill ha: Rose X-LITE Team 8800

Tack vare att alla modeller är skivbromsförsedda får man dessutom optimal bromsprestanda i alla väder. 12 mm genomgående axel både fram och bak gör att skivan alltid hamnar rätt, och FlatMount-fästena ger ett rent och fint utseende. Via adaptrar kan man välja mellan 140 och 160 mm-skivor, där vi nog skulle valt det senare alternativet om man inte är fjäderlätt.

Med en teknik som BMC kallar DualStack kan man byta ut delen under styrstammen för att ändra cykelns geometri utan att förlora styvhet i styrningen. High-versionen ger en klassiskt komfortinriktad, upprätt sittställning, medan vi är mer nyfikna på Low, som gör att man kommer i en mer tävlingsinriktad ­position, något som inte är så vanligt i den här kategorin av cyklar. Roadmachine ger alltså enorma ­valmöjligheter, i en och samma cykel!

SPECIFIKATION
Ram Roadmachine 01 – Tuned Compliance Concept
Drivlina Shimano Dura Ace Di2
Reglage Shimano ST-R785, hydrauliska
Bromsok Shimano BR-RS805
Bromsskivor Shimano SM-RT00-SS
Styre 32 Ergonova Team
Styrstam BMC Integrated Cocpit Design 01
Sadelstolpe Roadmachine 01 ”D” Premium Carbon
Sadel Fizik Aliante R5, kium
Hjul DT Swiss RC38 C Spline Carbon
Däck Continental GP400S II, 25 mm

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.