TESTAT: Trek Domane 4.3
Pris: ca 26 999 kr
Att Domane är den modell som proffslaget Trek-Segafredro med Fabian Cancellara i spetsen väljer när det är dags för de långa, tuffa vårklassikerna på kullersten skvallrar om att det här är en cykel med mycket komfort. Men de subtilt gömda skärmfästena och de kraftigare, om än slimmade, däcken tyder på att Domanes repertoar sträcker sig långt utanför tävlingsbanan.
“Du får en cykel som du kan lita på till fullo”
Om vi ska plocka fram något som vi blev en aning besvikna över är det att hjulparet (inklusive däck, slang, skivor och kassett för att få ett mått på hela den roterande massan) var testets näst tyngsta, och är huvudanledningen till det stora utslaget på vågen. Hjulen är alltså, som så ofta, det första du bör uppgradera om du är ute efter att kapa vikt och få en ännu livligare cykel. Bontrager R1-däcken är 25 sköna millimeter breda men helt utan mönster, med andra ord något vi helst håller oss på de asfalterade vägarna med.
Sadlar är en högst individuell fråga och inte något vi lägger allt för stor möda på att bedöma, men det är ändå värt att nämnda att båda testpiloterna upplevde Bontrager Paradigm-sadeln som satt på cykeln som för bred i förhållande till sittbenen. Lyckligtvis finns den även i smalare varianter, så se till att kolla upp vilken som passar dig bäst innan köp.
Avslutningsvis vill vi också ta upp ytterligare två egenskaper som vi verkligen gillade hos Domane, och som delvis hänger ihop – den superba känslan i styrning och bromsning. Trek har en väldigt fin avvägning mellan styrvinkel och offset som gör deras cyklar otroligt placeringssäkra i kurvorna, och Domane är inget undantag. Den längre hjulbasen bidrar också till att få en stabilare gång. Lägg därtill testets bästa bromskänsla tack vare Shimanos IceTech-skivor och bromsbelägg med kylflänsar så får du en cykel som du kan lita fullt ut på i snabba kurvtagningar och långa, tekniska utförskörningar.
Dessa cyklar testade vi
Cannondale Synapse Carbon Disc 105
Sammanfattningen av hela testet hittar du här.