TESTAT: Trek Domane 4.3 Placeringssäker både på vägen och prispallen

Prylar 24 Mar 2016

Pris: ca 26 999 kr

Att Domane är den modell som proffslaget Trek-Segafredro med Fabian Cancellara i spetsen väljer när det är dags för de långa, tuffa vårklassikerna på kullersten skvallrar om att det här är en cykel med mycket komfort. Men de subtilt gömda skärmfästena och de kraftigare, om än slimmade, däcken tyder på att Domanes repertoar sträcker sig långt utanför tävlingsbanan.Trek-Domane-Hel

IsoSpeed-länkaget är en av höjdpunkterna
IsoSpeed-länkaget är en av höjdpunkterna
”Treken kostar ju nästan tio tusen mer än Meridan men väger ändå mer, varför ska man då köpa den?” är en berättigad tanke. Vi blev uppriktigt förvånade när vi hängde den på vågen, utslaget matchade inte vår upplevelse från vägen. Enkelt uttryckt kan man säga att det du får betala för på den här cykeln är ramen. Det är en riktigt högteknologisk skapelse med massor av finesser, med IsoSpeed som den allra mest framträdande. Det är en lösning som hängt med ett tag nu, där sadelröret enbart sitter ihop med överröret/sadelstagen via ett länkage som tillåter det förstnämnda att rotera fritt i förhållande till de senare, och som innebär att komforten förbättras avsevärt utan att effektiviteten försämras. Det bästa med den här lösningen är att den fungerar som det är tänkt! Tittar man på det feta vevhuset och de biffiga kedjestagen går associationerna direkt till styvhet och kraft som går direkt från benen till bakhjulet, men också stötar som förmedlas upp till ryggen. De sistnämnda slipper du tack vare IsoSpeed, men sprättigheten och responsen när du trycker på finns kvar. En smal sadelstolpe i kolfiber hjälper till att ytterligare förhöja komforten.

”Du får en cykel som du kan lita på till fullo”

Om vi ska plocka fram något som vi blev en aning besvikna över är det att hjulparet (inklusive däck, slang, skivor och kassett för att få ett mått på hela den roterande massan) var testets näst tyngsta, och är huvudanledningen till det stora utslaget på vågen. Hjulen är alltså, som så ofta, det första du bör uppgradera om du är ute efter att kapa vikt och få en ännu livligare cykel. Bontrager R1-däcken är 25 sköna millimeter breda men helt utan mönster, med andra ord något vi helst håller oss på de asfalterade vägarna med.

Skärmfästena är snyggt gömda i sadelstagen.
Skärmfästena är snyggt gömda i sadelstagen.

Sadlar är en högst individuell fråga och inte något vi lägger allt för stor möda på att bedöma, men det är ändå värt att nämnda att båda testpiloterna upplevde Bontrager Paradigm-sadeln som satt på cykeln som för bred i förhållande till sittbenen. Lyckligtvis finns den även i smalare varianter, så se till att kolla upp vilken som passar dig bäst innan köp.

Avslutningsvis vill vi också ta upp ytterligare två egenskaper som vi verkligen gillade hos Domane, och som delvis hänger ihop – den superba känslan i styrning och bromsning. Trek har en väldigt fin avvägning mellan styrvinkel och offset som gör deras cyklar otroligt placeringssäkra i kurvorna, och Domane är inget undantag. Den längre hjulbasen bidrar också till att få en stabilare gång. Lägg därtill testets bästa bromskänsla tack vare Shimanos IceTech-skivor och bromsbelägg med kylflänsar så får du en cykel som du kan lita fullt ut på i snabba kurvtagningar och långa, tekniska utförskörningar.

Shimanos IceTech-skivor ger otroligt pålitliga bromsar.
Shimanos IceTech-skivor ger otroligt pålitliga bromsar.

Dessa cyklar testade vi

Rose Xeon DX-2000

Scott Speedster 20 Disc

Merida Ride Disc 500

Cannondale Synapse Carbon Disc 105

Sammanfattningen av hela testet hittar du här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.