TESTAT: SPECIALIZED VENGE VIAS EXPERT DISC ULTEGRA skivbromspionjären på worldtour-podiet

Cykeltester 13 Aug

venge

Det sägs att Specialized Venge Vias tillbringade 1000 timmar i företagets egna vindtunnel innan den fick sin slutgiltiga form, och då var det inte vilken form som helst som kom ut. Den liknar inget annat med sina ovanliga designdrag och riser-styre, men det är ingen tvekan om att det är en cykel som kan åka fort.

Dels är ju fälgbromsvarianten regerande världsmästare under Peter Sagan, och dels fann den tyska tidningen Tour i ett vindtunneltest att Venge Vias tillsammans med Trek Madone var världens mest aerodynamiska cykel. Vår modell har skivbroms och saknar vajerdragning genom styrstammen, men enligt Specialized skiljer det bara ett par sekunder över 40 kilometer mellan skiv- ­och fälgbroms, vilket man med säkerhet kan tjäna in om man möts av en serie luriga kurvor. Och Venge Vias Disc var dessutom den första skivbromsade racern att vinna en WorldTour-tävling, då under den nyligen pensionerade Tornado-Tom Boonen.

 

venge3
Detta är det lägre av de två täcklocken som följer med, och det andra bygger lite mer på höjden.

Mer än bara hal
När vi trampar iväg på Venge Vias är den första känslan att det är en kvick, snabb och rolig cykel, trots att vikten inte är den lägsta. Cykeln svarar riktigt fint när man stampar till med spindelbenen, och den reagerar snabbt när man kastar sig in i en kurva. Den här tävlingsmässiga läggningen smittar av sig, och det dröjer inte länge förrän vi planterat händerna i bocken för gott, och borrar genom vinden med fullt tryck i pedalerna. Likt nämnde Sagan kör vi så fort genom kurvorna innan målrakan att konkurrenterna som är inställda på att spurta inte ens lyckas hålla rullen. Cykeln vill köra fort, och vi vill göra det när vi sitter på den. Och då har den inte ens en särskilt aggressiv sittställning, trots att vi monterat det låga av två olika täcklock på styrlagret och slammat styrstammen. Vissa skulle nog faktiskt önskat en mer aggressiv sittställning, men för det stora flertalet är det sannolikt en bra kompromiss.

 

venge2
Många aerohojar har så kallade kammtail-profiler, men Venge Vias har en hel droppform på sin tunna sadelstolpe.

Normbrytande
Venge Vias har väldigt ovanliga former, och till skillnad från aerocyklarna vi testade i förra numret av Svenska Cycling Plus jobbar man mindre med Kammtail-profiler och mer med hela droppformar (förutom kring det främre flaskstället). Vi hyser inga tvivel om att dessa rörprofiler skär vinden på ett förträffligt sätt, men sadelstolpens ganska djupa tvärsnitt är nog en av förklaringarna till att man känner vägen en hel del genom sadeln. Nu har cykeln breda däck som mäter 27 mm i effektiv bredd, vilket tar udden av många vibrationer, men detta är inte en cykel där själva ramen är optimerad för komfort som till exempel Trek Madone. Däremot har man som sagt byggt in lite av den varan med andra detaljer, som de breda däcken, en tjock styrlinda, och en väldigt speciell sadel med en del stoppning, vilken vi fann oerhört bekväm. Själva sadeln som heter Specialized Power Expert är väldigt bred, kort och platt i jämförelse med en traditionell sadel, med en kanal som löper ända längst fram, och den är suverän för att tillbringa långa stunder i attackposition.

Ramen är juvelen i kronan
Det är tydligt att Specialized har satsat ­mycket av krutet på den häftiga ramen när det gäller denna cykeln, för trots en ganska saftig prislapp känns den inte riktigt redo tävlingsbanan ännu. Detta handlar ju såklart om att cykeln har träningshjul, om än fina sådana, från DT Swiss. Detta gillar vi inte riktigt, för en aero-skivbromsracer av denna kalibern ska helt enkelt ha högprofil, och med skivbroms finns det ingen poäng att hålla på och skifta mellan tränings- och tävlingshjul. Däcken den är skodd i håller dock väldigt hög klass (S-Works Turbo 24 mm), så på den punkten är man klar för tävlingsbanan.

 

Rörformerna liknar inget annat, och färgen är enligt en medföljande lapp tillverkad för att åldras på ett tydligt och dekorativt sätt när den utsätts för solsken.

När det gäller de övriga komponenterna är naturligtvis det som sticker ut mest Aerofly-styret med 25 mm rise, vilket ska kompensera för en lägre front som i sin tur minskar luftmotståndet. På de finare modellerna av Venge Vias går vajrarna från styret och in genom stammen innan de går ner i ramen, men här är integrationen lite mer konventionell. Oavsett vad man tycker om utseendet är det ett väldigt bekvämt styre som vi ser det, och den breda, platta överdelen är perfekt för att likt Peter Sagan (vi tröttnar aldrig på att tjata om honom) lägga sig i tempoställning med underarmarna mot styret efter att ha ställt av resten av klungan i ett belgiskt ”berg”.

I övrigt får man en hydraulisk Ultegragrupp, tillsammans med ett FSA SL-K Light-vevpart i kolfiber eftersom Shimano inte har några riktiga BB30/PF30-vevpartier som är optimala för Specialized OSBB-vevlagerhus (lite special, men funkar med de flesta standardgrejer). Hydrauliska Ultegra är som vanligt helt suveränt i funktionen, men det är inte fjäderlätt, och bidrar säkert till att cykeln som helhet väger en del. Känslan är dock inte tung, och vi vet alla att aero slår vikt alla dagar i veckan, även när det går lite uppför. Så snabbt går det, det vågar vi lova.

 

Pris: 49 999 kr

 

Specifikationer

 

PlusMinus

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.