Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterMTB

TESTAT: SPECIALIZED EPIC COMP CARBON

För ett litet tag sedan testade vi fem stycken heldämpade XC-hojar, för den som vill tävla i långlopp och XC, eller bara vill köra riktigt fort i den typen av terräng. Den första av de fem är en klassiker i ny förpackning: Specialized Epic, just här i form av modellen som heter Comp Carbon. Här har du våra intryck!

1spesh

När ett företag med Specialized historia av innovationer lanserar ett nytt XC-flaggskepp är naturligtvis förväntningarna högt uppskruvade. Den modellen vi har testat är den enklaste av dem som är i kolfiber, så då får vi bara den unika och uppdaterade Brain-teknologin i bakänden, medan ­finare modeller har det både bak och fram.  

Det som vi var allra mest nyfikna på när vi skulle rulla iväg på cykeln för första gången var dock den nya geometrin, där Specialized använt ett oväntat grepp för att nå målet att göra cykeln mer stabil på svåra och tekniskt krävande världscup-banor. Som förväntat är den längre och flackare än den gamla modellen, men det som sticker ut är gaffeln, som till skillnad från många andra tillverkare har en mindre offset istället för en större än tidigare. Det vi märkte var att detta gav cykeln ett väldigt stort lugn och en väldigt påtaglig spårstabilitet när man matade på genom stöket eller släppte iväg cykeln utför en knölig utförslöpa. Den första kurvan tog vi sedan lite brett, men så fort vi kalibrerat om oss märkte vi att det inte var alls dumt med den här stabiliteten, och att det går att köra oerhört fort utan att darra på manchetten med en sådan design. Med en styrstam på 90 mm är cykeln kanske inte lekfull på samma sätt som vissa mer AM-inspirerade XC-hojar, men ingen kan säga att den inte är snabb och effektiv! Specialized har alltså utmanat våra föreställningar om saker och ting, och gjort det med framgång.

 

”Specialized har alltså utmanat våra föreställningar om saker och ting, och gjort det med framgång.”

 

Hjärnan då?
Den andra riktigt häftiga grejen med den här cykeln är såklart Brain-enheten, vilken nu sitter vid bakaxeln för att man märkte att den inte reagerade på riktigt alla stötar med sin förra placering. Nu var det ett tag sedan vi körde en cykel med gamla Brain så en jämförelse blir svår, men vi gillar i alla fall den nya skarpt! Systemet bygger på en ventil som öppnas av stötar, medan dämparen är stängd i övrigt, åtminstone om man har den inställd på ”Firm”. Det finns fem lägen, och på ”Soft” känner man rent upplevelsemässigt inte så mycket av att det är en Brain-cykel, utan då känns det bara som en allmänt trampeffektiv XC-hoj, som ändå rör sig lite grann när man står upp och köttar. Med hårdaste inställningen känner man mer påtagligt det klassiska lilla ”knycket” när dämparen öppnar sig, men man glömmer det snabbt när tävlingsdjävulen kommer fram. Det känns heller inte vid varje kompression, utan kör man över en rotmatta håller sig dämparen öppen. I det hårdaste läget är det rent trampmässigt som att köra hardtail när underlaget är slätt, och även om inte alla kommer älska känslan med Brain så tycker vi att den är klockren för att tävla och köra fort. När det är effektivitet snarare än komfort som har högsta prioritet, och man bara vill ha så mycket komfort som krävs för att man ska kunna köra fort som en rasande orkan.

Adjö FSR
Ramen på denna Comp Carbon är hela 5 hekto lättare än sin föregångare, vilket delvis beror på att man tagit bort en länk i sitt patenterade länkage och förlitar sig på flexet i kolfiberstagen istället. Nu är cykeln ändå som helhet lite tyngre än vissa konkurrenter i samma prisklass i detta test (11,7 mot 11,0 för exempelvis Head), men den känns definitivt inte tung, vilket troligen beror på den fina trampeffektiviteten.

På en cykel av det här slaget så är ju ramen och dämpningssystemet den stora stjärnan, och de kostar en hel del pengar. Därmed har cykeln inte så imponerande ­specifikation i jämförelse med de främsta konkurrenterna, men cykeln har ändå en ganska ändamålsenlig och smart komponent­mix som vi ser det. Man har bland annat sina allra finaste Fast Trak ­Gripton-däck, vilka är helt suveräna, och 11-delade SRAM GX-växlar. Dessa känns ­såklart inte lika heta de 12-delade Eagle-­grupperna, men de flesta tävlingscyklister klarar sig nog faktiskt med 420 procent växelomfång, och funktion och vikt är det verkligen inget fel på. Hjulen är väl den del som andas lite insteg, med oreducerade ekrar och en vikt på över 1 900 gram, så om man vill göra sin Comp Carbon ännu mer tävlingmässig är det nog inte fel att satsa i den regionen.

Annons

Gaffeln är en RockShox Reba, och den tycker vi sköter sitt jobb fint men utan att glänsa. Det är lite synd att den måste låsas på gaffelbenet, och det kan kännas som en ganska välvuxen morot för att gå upp på Expert-modellen av Epic. Då får man inte bara Brain fram, utan också en magisk lack och kolfiberhjul. Vår Comp Carbon funkar dock fortfarande riktigt fint, och den är en imponerande tävlingsracer som är en värdig efterträdare till den succé som gamla Epic måste sägas ha varit.

1spesh1
Den nya placeringen av Brain-­enheten är inte bara mer elegant och bättre skyddad, utan framförallt ger den bättre känslighet.

 

1spesh2
Oljan flödar nu genom dämparbenet och ner i slangen mot Brain-enheten. Den här dämparplaceringen gör också att Epic är enda cykeln som får dit dubbla flaskställ, vilket är en enormt stor bonus!

 

1spesh3
Detta är ingen vanlig 29-tums Reba-gaffel, utan gaffelkronan som har 42 mm offset är lik den man ofta hittar på 27,5-tumsgafflarna. 46 eller 51 mm är det vanliga på 29-tums Rebor annars.

 

PLUS
Brain-dämparen funkar suveränt för snabbåka eller tävling, och den nya geometrin ger fin stabilitet när man blåser på genom terrängen. Dubbla flaskställ är också en massiv fördel för långloppsåkare utan langning.

MINUS
Specifikationen är mindre ädel än de flesta konkurrenter i samma prisklass, och ibland saknar vi Brain eller lockout-reglage till framgaffeln.

KÖP OM
Det du vill ha är en snabb och effektiv XC-racer för att köra så att granarna blåser omkull, och du har provat Brain och insett att det passar din aggressiva körstil, där fart är viktigare än komfort.

Pris: ca 42 999 kr

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.