Testat: Specialized Diverge Expert Pris: 39 998 kr

Cykeltester 30 Jan 2016
En cykel som vi gärna gasar ordentlig med, och som har en väldigt rolig och livfull styrning.
En cykel som vi gärna gasar ordentlig med, och som har en väldigt rolig och livfull styrning.

Först ut har vi en av de mer kända cyklarna inom detta segment, nämligen Specialized Diverge.
Om man ska sortera in allt som någonsin benämnts som gravel någonstans mellan motpolerna lugna upptäcktsfärder utanför kartan och frustande sprättande på varierande vägunderlag, hamnar Diverge lite mer åt det senare som vi upplever den. Den är en snabb, sportig, och mycket underhållande grusracer, som är ganska kompromisslös när det gäller att inte vara vare sig racer, cross eller något annat traditionellt. När man stampar på pedalerna genom kurvor, ömsom på asfalt, ömsom på grus, trivs den verkligen som fisken i vattnet, och det gör vi också! Mycket av detta handlar om en intressant geometri och en oerhört direkt känsla, vilken kommer av en lätt och styv kolfiberram tillsammans med saker som exempelvis genomgående axlar fram och bak.

Just geometrin påminner ganska mycket om komfortracern Specialized Roubaix, men med ett lägre vevparti (vilket dock neutraliseras av däckshöjden) och ännu lite mer offset på gaffeln (51 mm). Det låga vevpartiet känns verkligen när man hoppar på cykeln från en cyclocross, och man känner sig mer ”planterad”, i brist på ett bättre ord. Eller som om cykeln blir en del av en när man trampar på ett lite bättre sätt.

När ni hör att geometrin är lik racern Roubaix förstår ni säkert också att den kan vara mycket mer än en soffa att glida omkring i. Istället är det en cykel som vi gärna gasar ordentligt med, och som har en väldigt rolig och livfull styrning. Den är dock inte särskilt aggressiv i sittställningen, utan om något så kommer vissa cyklister som gillar monstruösa drop mellan sadel och styre finna det svårt att få till just detta med det höga styrhuvudet. För oss känns det dock bra, och med tanke på hur ovilliga många av oss fåfänga cyklister är att använda en trave spacers under styrstammen när det egentligen skulle behövas är det en bra design för den breda massan. Man har också en lite mer avancerad styrstam för att laborera med styrhöjden, där den har en insert som man kan vrida för att ändra styrstammens vinkel.

 

Det tar en stund att vänja sig vid utseendet, men det råder ingen tvekan om att det pågår komforthöjande aktiviteter i det här området.
Det tar en stund att vänja sig vid utseendet, men det råder ingen tvekan om att det pågår komforthöjande aktiviteter i det här området.

Specialized har bemödat sig om att inkludera spektakulära komfortlösningar i Diverge. Dels har vi de så kallade Zertz-inläggen i gaffel och sadelstag, tjock styrlinda, samt den estetiskt mycket uppseendeväckande Cobble Gobbler-sadelstolpen (CG-R). Lägg sedan till detta att man faktiskt rullar på däck som mäter 31 millimeter på de extrabreda fälgarna så förstår ni att man kan tala om flerlagers­principen applicerad på komfort.

I bak är också komforten den bästa i hela testet, medan den fram är relativt bra. Man kan dock fråga sig hur mycket Zertz-inläggen i gaffeln tillför med breda däck monterade, eftersom deras uppdrag som vi förstår det är att ta bort mikrovibrationer, precis som ett par breda däck gör ganska effektivt. Skulle man montera ett par smala racerdäck hamnar saken i ett annat läge, även om Zertz-inläggen såklart inte skadar i nuläget heller. Det ska också upprepas att komforten fram fortfarande tillhör de bättre i testet.

När det gäller komponentvalen är de genomtänkta rakt igenom, med nämnda komfortsadelstolpe, Shimanos ypperliga hydrauliska skivbromsar, samt ett par hjul som känns som gjutna för uppgiften genom de 26 mm breda fälgarna. Hjulen är dock långt ifrån någon lyxprodukt, även om de har en bra vikt. Det finns dock en viktig sak med hjul och hjulinfästning som vi känner oss lite tveksamma inför. Axelstandarden är nämligen inte den konventionella, utan använder sig av en viss förskjutning av kassetten för att optimera för kortare kedjestag kombinerat med bredare nav än traditionell landsvägsbredd. Detta gör att det ännu så länge huvudsakligen verkar vara hjul tillverkade av Specialized eller Roval som fungerar direkt ur lådan. Vid köp får man dock med ett annat växelöra om man vill köra hjul med traditionell snabbkoppling istället, och givet Specialized marknadsandelar är det ju inte omöjligt att SCS-standarden kommer växa sig stor.

 

Överröret som övergår i sadelstagen har en massiv bredd, och en form som tilltalar åtminstone våra ögon.
Överröret som övergår i sadelstagen har en massiv bredd, och en form som tilltalar åtminstone våra ögon.

Gruppen består på denna modellen av Diverge till stor del av Ultegrakomponenter. Det känns helt rätt på en cykel som denna, vilken har en väldigt hög nivå men sannolikt ändå inte primärt kommer tävlas på. Vid just vevpartiet har man valt att gå på FSA:s SL-K Light i BB30 standard, eftersom Shimano inte har sådana i sortimentet. Det blir inte bara styvt, utan smalt och fint med gott om utrymme för spretande hälar. Sadel, styre, styrstam och däck är precis som nämnda hjul och sadelstolpe från Specialized eget sortiment, och där har man bland annat valt den ganska mtb-orienterade Phenom-sadeln. Det är faktiskt Expert-modellen med titanrails, så de ska ha heder av att man inte sparat på krutet på en detalj som många säkert skulle missat.
I övrigt konstaterar vi att däcksutrymmet verkar räcka för däck på ungefär 35 mm, att ramen är förberedd för elektroniska växlar, samt att de befintliga däcken med sitt fiskfjällsmönster är perfekta för en blandning av grus och asfalt.

Övriga cyklar som ingick i testen

Inledning och sammanfattning

Specialized Diverge Expert

Argon 18 Krypton Xroad

Rose Team DX Cross 3000 AR

GT Grade Carbon 105

Trek 720 Disc

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.