TESTAT: Scott Speedster 20 Disc
Scott levererar den cykel som med marginal lämnar minst hål i plånboken av de testade cyklarna. Priset du får betala istället består av extra svett eftersom den väger ett kilo mer än testets näst tyngsta. Men ingen skugga ska falla över denna Speedster bara för att den ger ett större utslag på vågen, den har nämligen en rad finfina egenskaper. Och trots sin i sällskapet blygsamma prislapp är utrustningslistan verkligen inget att skämmas för.
Som enda cykel i testet kom Scotten utrustad med Shimanos RS685-reglage, som förvisso har ett år på nacken men som får ses som en nivå högre än de RS505 som sitter på samtliga av de andra cyklarna. Det krävs utan tvekan mer kraft för att växla med RS685, men bromskänslan är mycket bra och vi gillar helt klart de gamla, mindre hoodsen bättre än de nya, biffiga, även om man vänjer sig.
Drivlinan är i övrigt från Shimano 105 eller motsvarande nivå och fungerar klanderfritt. Utväxlingen 50/34 fram och 11-32 bak gör att du kan ta dig fram överallt där du kan tänkas använda cykeln. Styre, styrstam, sadel, sadelstolpe och fälgar är alla från Scotts eget komponentmärke Syncros. Sadeln är värd några extra ord, den har nämligen en beläggning på ovansidan som ökar friktionen mellan byxan och sadeln och gör att du inte riskerar att glida framåt eller bakåt när du tar i.
Den robusta ramen har testets kortaste hjulbas och även de kortaste kedjestagen, vilket borgar för en kvick och responsiv cykel. I igångdragen lider den lite av att det är förhållandevis mycket roterande massa som ska accelereras men med ett par lättare hjul än de som nu sitter på kan man ha mycket roligt när det är kurvigt eller i en spurt.
Ramens enorma styvhet är simultant Speedsterns största fördel och nackdel. Nackdel därför att den med all önskvärd tydlighet och lite extra därtill vidarebefordrar underlagets vibrationer upp till kroppens kontaktpunkter, något som aluminiumgaffeln och sadelstolpen med 31,6 mm i diameter inte bidrar till att förhindra. Fördel därför att du får en direkt känsla, styrningen är precis och du vet var du har cykeln.
Vi rekommenderar Scotten till den som oftast inte har tid att cykla så länge, där merparten av rundorna är mellan en och två timmar. På den tiden hinner nämligen inte en renodlad komfortracer komma till sin rätt, och vibrationerna hinner inte trötta ut dig. Med Scotten blir cyklingen mer aktiv och livfull.
“Med Speedster blir cyklingen livfull och aktiv”
Ett annat potentiellt användningsområde är att förgylla sin pendlingssträcka med denna hoj. Du kommer att vara snabb i igångdragen efter trafikljusen, ha superb bromskraft för oväntade hinder, Schwalbe Lugano-däcken tar med glädje sig an de flesta underlag (vill du smälla på ännu bredare däck finns det plats för det), och dessutom finns det ordentliga fästen för skärmar.
En annan sak som är trevlig om man tänkt använda Scotten som vardagshoj är att vajerdragningen förvisso är intern, men med hela höljen samt stora in- och utgångar som borde underlätta eventuellt hemmamekande. Det gängade GXP-vevlagret är också en slitdel som är enklare att byta själv än ett pressat dito.
I samma test finns även följande cyklar
Cannondale Synapse Carbon Disc 105
Sammanfattningen av hela testet hittar du här.