Testad: Trek 720 Disc Pris: 16 999 kr

Cykeltester 30 Jan 2016
Perfekt om man ger sig ut på kreditkorttouring.
Perfekt om man ger sig ut på kreditkorttouring.

Från Trek kommer nu slutligen en cykel som kanske inte på samma sätt är en del av den nya vågen av gravel bikes, men som ändå fungerar bra att använda som just en sådan.
Det område som Treken framförallt inriktar sig på är snabba äventyr med lätt packning, och detta märks tydligast genom de integrerade snabbfästena för små tjusiga packväskor på gaffelbenen. Själva cykeln är dock på många sätt en gravelbike-in-disguise, med en geometri som passar utmärkt för ändamålet.

 

Oljereservoaren sitter på själva bromsen, vilken manövreras med en vajer precis som en mekanisk broms.
Oljereservoaren sitter på själva bromsen, vilken manövreras med en vajer precis som en mekanisk broms.

Körupplevelsen hos denna Trek är väldigt trevlig, och när underlaget är lite finare känner vi oss som hemma direkt. Karaktärsdragen är dem av en lite stabilare racercykel, vilket hänger ihop med att man förlängt kedjestagen till cyclocrosslängd och slappat till styrningen en liten aning på samma sätt. Däremot har man tvärtemot en cross ett lägre vevparti än merparten av racers, men med de lite tjockare däcken hamnar det ändå på ungefär samma höjd. Sammantaget ger detta en fin körupplevelse på vägar av skiftande underlag, med en liten betoning åt det lugnare hållet jämfört med till exempel Specialized i detta test. Det känns som ett uppträdande som passar perfekt om man ger sig ut på kreditkortstouring, och vill köra snabbt och lättpackat men ändå räknar med långa dagar i sadeln.

 

Det är inte varje dag man ser hydroformade koniska styrhuvuden som är försedda med pumphållare.
Det är inte varje dag man ser hydroformade koniska styrhuvuden som är försedda med pumphållare.

När det gäller att hantera grusvägar är ovan nämnda geometri bra, men direkt ur lådan kommer Treken med däck som passar bäst för finare grusvägar snarare än tjälskjutna och stökiga sådana. De mäter 28 mm, och för att få en bra känsla på lösare grus tvingas man då släppa ut lite mer luft ur däcken än man skulle önska när grusvägen sedan övergår i asfalt. Om underlaget huvudsakligen består av asfalt, och med inslag av grus, fungerar det dock utmärkt.
Hjärtat i denna cykeln är en modern hydroformad aluminiumram med kolfibergaffel, och båda två är översållade med fästen av olika slag som kan vara användbara när man ska ta sig till utkanten av kartan. Utöver fästen för skärmar och pakethållare märks också fästena för pump, flaska nertill under diagonalröret, Duotrap S (för att montera en Ant+ eller Bluetooth-sensor), samt Blendr-kompatibilitet (för att montera en lampa eller cykeldator på ett snyggt och bra sätt). Höjdpunkten när det gäller detta område är ju dock de medföljande packpåsarna, i vilka man kan trycka ned 3 kilo i vardera och sedan snabbt och lätt fästa dem på framgaffeln. Många oinvigda cyklister ställer sig frågande till att man skulle vilja ha packningen just på framgaffeln, men vi kan försäkra att detta är det klart bästa stället att ha packning om man ska cykla på väg. Förutsatt då att man har en cykel som är byggd för det. En låg tyngdpunkt och liten negativ påverkan på cykelns uppträdande är ledorden i denna ekvation.
Om vi fortsätter att titta på ram och gaffel, så är ju dessa med nödvändighet en aning mera solida än de kunde varit utan krav på att kunna agera som packåsnor. Därför är komforten inte i samma klass som de bästa cyklarna i testet, men vi måste också komma ihåg att Treken är en långt billigare cykel att köpa. När det gäller ramens standarder så hamnar man också i ett lite annat läge när det handlar om en cykel för ävertyrscykling. I dessa tider av manisk integration av vajrar i ramen, är här alla vajrar utanpåliggande. Detta gillar vi på en cykel som denna, eftersom det både är mera lättmekat när man gör det i en månskensbelyst obygd och är lättare att ta isär om man måste göra en massiv demontering vid resa. Vi anser dock att genomgående axlar kunde varit en bra lösning i fram på just en cykel där man ska ha packning på framgaffeln, även om vi inte får glömma att vanlig snabbkoppling faktiskt fungerar utmärkt för de allra flesta.

 

Tre kilo packning får man trycka ner i de här vattentäta, lätta och minst sagt synliga påsarna.
Tre kilo packning får man trycka ner i de här vattentäta, lätta och minst sagt synliga påsarna.

När det gäller utrustningen på cykeln är det första man lägger märke till de semihydrauliska bromsarna, vilka vi varit mycket nyfikna på att prova. De lanserades ju i ett bromslandskap där det bara fanns hydrauliska bromsar för landsväg på den absoluta toppnivån, och därför var de ett smart sätt att få fördelarna med hydraulik utan att behöva lägga en förmögenhet på reglagen. Nämnda fördelar handlar ju framförallt om att de till skillnad från mekaniska skivbromsar är självjusterande, och vi måste säga att de är fungerar mycket bra. De når inte upp till samma höjder som de dyrare bromskonkurrenterna i testet, men vi är ändå glada att man satsat lite krut på just dessa semihydrauliska istället för ett par mekaniska skivbromsar på en cykel som denna.
I övrigt vad gäller komponenter är de välfungerande och pålitliga, men inte särskilt lätta, vilket bidrar till att Treken har en högre vikt än sina konkurrenter i testet. Hjulen från Trekägda Bontrager är också av lite enklare modell, men vi måste ha det lägre priset än de flesta av konkurrenterna i åtanke. Den komponent där man körmässigt märker en viss skillnad gentemot de övriga är vevpartiet, vilket har den äldre Shimanostandarden och kan skapa lite kedjeskrap när man sprintar iväg.
Sammanfattningsvis kan man säga att det finns cyklar som överglänser Treken om högsta prioritet är att gasa så att gruset yr på risiga grusvägar. Men det är en oerhört trevlig cykel för snabb äventyrscykling på finare grusvägar och asfalt med lätt packning. Man packar ner kreditkortet, ett ombyte, och tar sikte på nästa kartblad.

Övriga cyklar som ingick i testen

Inledning och sammanfattning

Specialized Diverge Expert

Argon 18 Krypton Xroad

Rose Team DX Cross 3000 AR

GT Grade Carbon 105

Trek 720 Disc

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.