Testad: Rose Team DX Cross 3000 AR Pris: 22 234 kr

Cykeltester 30 Jan 2016
Ett bra köp för den som prioriterar ett brett användningsområde.
Ett bra köp för den som prioriterar ett brett användningsområde.

Från Rose kommer sedan en extremt mångsidig cykel, vilken bygger på den av deras tre cyclocrossramar som är mest av en allroundcykel snarare än tävlingsvapen.
Det som gör att just vår modell kan sorteras under begreppet gravel är framförallt däcken, vilka är 32 mm landsvägsdäck som funkar bra även när man lämnar asfalten och ger sig in på gruset. Att den bygger på en allt-i-allo-ram märks delvis genom de utmärkta fästena för skärmar och lowriders, men framförallt genom att det finns ett fäste för att montera cykelstöd(!). Vi ska dock inte dra felaktiga slutsatser utifrån en sådan sak, vilken normalt får oss att tro att det handlar om en cykel för att ta sig till COOP och tillbaka. Här har vi nämligen en ganska lätt och avancerad aluminiumram med gaffel helt i kolfiber, samt många moderna lösningar för att skapa prestanda. Som exempel har den genomgående axlar fram och bak, den nya flat mount-standarden för montering av de hydrauliska skivbromsarna, oerhört snygg intern dragning av samtliga vajrar och slangar, samt ganska högkvalitativa hjul med lite högre profil för att ge aerodynamiken en skjuts i rätt riktning.

 

Även Rose erbjuder ett snyggt system för att förlänga styrhuvudet. Höjden väljer du redan när du beställer cykeln på hemsidan.
Även Rose erbjuder ett snyggt system för att förlänga styrhuvudet. Höjden väljer du redan när du beställer cykeln på hemsidan.

När man trampar i väg på denna cykeln märker man dock att den i sin allsidighet är lite av en kompromiss som gravel bike betraktat. Att vi känner så handlar framförallt om att den på typiskt crossmaner har ett klart högre vevparti än de cyklarna i testet som har de bästa vägegenskaperna (ungefär 1,5 cm jämfört med Specialized och Argon 18). Det är inte säkert att man skulle tänka så jättemycket på det om man ägde cykeln, men när man hoppar mellan olika cyklar känner man hur man blir en aning mindre integrerad med cykeln, framförallt när man ställer sig upp eller försöker bemästra luriga gruskurvor. Däremot ska vi ju inte sticka under stol med att det finns många arenor där Rosen skulle glänsa som en diamant i jämförelse med flera av våra andra cyklar, då det trots allt är en cykel som man kan tävla framgångsrikt i cyclocross på. En av de saker som detta grundar sig på är ett enormt utrymme för feta däck täckta i lera. Den är också tillsammans med GT den cykel i testet som är mest stabil och lugn i styrningen, vilket handlar om vinklar och mått hos gaffeln samt den längsta hjulbasen i testet. Detta ger den fina offroad-egenskaper.
I övrigt vad gäller känslan är den solid och styv, och materialet inger väldigt mycket förtroende. En intressant parantes angående hur det är att cykla på den är att man nästan skulle kunna tala om begreppet resonans, eftersom ett härligt metalliskt ljud nästan verkar fortplanta sig i hela cykeln när man tjongar i en tyngre växel. Det finns också en anständig mängd komfort i bak, tack vare en 27,2 mm komfortstolpe i kolfiber från Rose själva. Kedjestagen har dessutom en intressant form vilket skulle kunna bidra till komfort, men det är svårt att peka på exakt vilken del som gör vad i sådana sammanhang.

 

Tjusig och rejäl infästning av sadelstagen.
Tjusig och rejäl infästning av sadelstagen.

Vid det här laget har vi kommit att uppskatta stort hur Rose alltid har en genomgående högkvalitativ utrustning på sina cyklar, och att man inte kompromissar med komponentnivån på ställen där ouppmärksamma kunder inte märker det. Som exempel har man hög nivå på saker som däck (Schwalbe Durano) och styre/styrstam (Ritchey WCS). Man satsar också en mer betydande del av budgeten på hjulen än många konkurrenter, vilket är positivt för körupplevelsen. I detta fall handlar det om de semi-aerodynamiska DT Swiss R32 Spline, vilka känns högkvalitativa och högpresterande men ändå är ett litet frågetecken. Aluminiumhjul med lite högre profil har ju generellt en tendens att påverka komfort negativt, så om det hade varit upp till oss hade vi hellre sett hjul med sämre aerodynamik och potentiellt ännu bättre vikt och komfort, när det ändå handlar om en cykel vars stora styrka är mångsidigheten snarare än landsvägskompetensen. Turligt nog så är det ju i stor utsträckning just upp till oss att bestämma komponentvalen, eftersom man vid köp kan ändra ganska mycket när man beställer en cykel från Rose.

 

Man måste älska att den kanske mest moderna skivbromsen i världen här sitter bredvid ett fäste för cykelstöd.
Man måste älska att den kanske mest moderna skivbromsen i världen här sitter bredvid ett fäste för cykelstöd.

I övrigt vad gäller komponenter så hittar vi en komplett Ultegragrupp med de nya hydrauliska flat mount-bromsarna. Shimanos hydrauliska landsvägsbromsar har ju verkligen satt standarden skyhögt, och det är svårt att föreställa sig den kund som inte skulle tycka att de kommit till himmelriket vad gäller bromsprestanda. Som vi förstår det är den största fördelen med flat mount i jämförelse med traditionell bromsmontering är att man kan ha en mycket enkel och lätt bakre dropout med raka rör och ändå montera bromsen mellan kedje- och sadelstag. Möjligen kan man tycka att Rose skulle kunna ha utnyttjat denna möjlighet mer, även om vi måste säga att den befintliga lösningen är tjusig.
Sammanfattningsvis så är detta en extremt prisvärd och kompetent cykel som är ett bra köp för den som prioriterar ett brett användningsområde, i synnerhet om detta involverar cyclocross. Som grusvägsracer står den geometrimässigt dock lite i skuggan av specialisterna på området i vårt test, även om den såklart är mycket bättre än en vanlig racer på gruset.

Övriga cyklar som ingick i testen

Inledning och sammanfattning

Specialized Diverge Expert

Argon 18 Krypton Xroad

Rose Team DX Cross 3000 AR

GT Grade Carbon 105

Trek 720 Disc

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.