Test: Trek Stache 7 22 999 kr > Monumental-hjuling med otippat mycket bus i sig

Prylar 23 Apr

Med 29+ istället för det mer vanliga 27,5+ är denna Trek en ganska ovanlig cykel, och det är ännu mer ovanligt hur listigt man har lyckats integrera de enorma hjulen utan att behöva kompromissa med geometrin.

Test-Trek-Stache

Plus Suveränt flyt över stök med de maffiga hjulen, och en geometri som ger en ganska lekfull karaktär, med tanke på däckens traktorutseende.

Minus Saknar en del av rappheten hos vissa plus-hardtails med 27,5+, och sedan saknar vi en sänkbar sadelstolpe.

Köp om Du värdesätter förmågan att kunna blåsa på över stökiga partier med din Trail-hardtail utan att skaka sönder, och du vill ha en cykel som kombinerar ganska mycket lekfullhet med gigantiska mängder grepp.

Det listiga består i att man flyttat upp kedjestaget så att det inte behöver vara i konflikt med framklingan, Boost-standard, samt att man valt bort möjligheten att använda framväxel, vilket samtliga är saker som bidrar till mera plats nere vid vevpartiet. Därigenom kan man ha sensationellt korta kedjestag, vilket ger ett mera piggt och roligt uppträdande, trots att däcken tillhör det mest höghjuliga som går står att finna. Med de horisontella Stranglehold-dropoutsen kan man också enkelt ställa kedjestagslängden mellan 405 och 420 mm, eller enkelt köra singlespeed om man föredrar det.

Rulla över vad som helst

Enorma däck som dessa 3-tums Bontrager Chupacabra har egentligen tre åtråvärda egenskaper, som sätter sin tydliga prägel på denna cykeln. Först och främst har de har en gigantisk kontaktyta med marken som gör att fästet är suveränt trots ett ganska återhållsamt mönster, vilket i sin tur gör att rullmotståndet förefaller ganska lågt. För det andra har de en väldigt mustig luftkammare som gör att de sväljer en hel del stötar, och sist men inte minst har de genom sin höjd en väldigt fördelaktig vinkel gentemot hinder de möter på stigen.

Det sista gör att cykeln har en helt sjuk förmåga att bara rulla över hinder, utan att framfarten bromsas upp och utan att man känner att man vill sakta ner. Det är bara att gasa, även om det såklart inte är en heldämpad cykel där man kan sitta i sadeln och blåsa över hindren. Man får se till att cykla aktivt, men man kan ladda på ordentligt över stökiga partier med det breda leendet intakt.

Test-Trek-Stache-Hjul-och-däck
Feta däck och rejält bred och fin fälg, vilken ger bra stöd åt däcket och får det att svälla upp ytterligare.

Bra geometri

Cykeln är ingen XC-hoj, men heller ingen cykel som är specialiserad på att cykla utför. Istället är det en trevlig och förvånansvärt lekfull stighoj för att gasa omkring på känsla i skogen, utan att försöka slå några tider. Vid accelerationer känner man att tröghetsmomentet och vikten är aningen större än vissa hardtails med 27,5+, men när man fått upp farten lite känns inte detta alls besvärande. Man får helt enkelt välja mellan Stachens förmåga att flyta över stök, och lite kvickhet hos mindre hjul.

En liten del av den extra roterande vikten i jämförelse med vissa små-hjuligare konkurrenter kommer också från att man har en väldigt bred och fin fälg med 46 mm i innermått, vilket ger suverän stadga åt däcket, och ännu större volym.

Komponenter som glädjer och saknas

En komponent som vi tror bidrar en del till cykelns fina förmåga att tugga sönder och svälja rötter och sten är Manitou-gaffeln, vilken är en Magnum 34 Comp på denna modellen av Stache. Det är alltid vanskligt att uttala sig om gafflar när det är vintertemperaturer, men den här gaffeln imponerade verkligen på oss under testperioden! Vi upplevde den som väldigt bra på både småstök och mera rejäla smällar, även om vi ju inte kan isolera gaffelns egenskaper från den större däcksvolymen. Men vi är ganska säkra på att gaffeln hade varit riktigt bra, även utan den extra fjädringen som kommer av att man rullar på högpresterande badringar.

En komponent som vi dock saknar, med tanke på att cykeln är så tacksam att släppa på bromsen med när det blir lite mer utmanande, är en sänkbar sadelstolpe. För att få det måste man gå på kolfiber-Stachen, och den prioriteringen köper vi inte riktigt. Ramen är dock förberedd för invändig dragning av vajern till en sänk-stolpe, så det är bara att shoppa loss. För att ytterligare odla den lustfyllda ådran hos cykeln hade vi nog också bytt styrstammen till en lite kortare, men det är ju enkelt gjort. De befintliga 70 millimeterna känns aningen för långa för att ge fullvärdig näring åt riktigt lustfyllt stigåka.

I övrigt har cykeln väldigt vettiga komponenter, med huvudsakligen SRAM GX med inslag av NX. Det är inga konstigheter, utan bra komponenter som känns väl anpassade för cykeln. Där är det bara att tuta och köra.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.