Test: Trek Fuel EX 8 29 Pris: ca 29 999 kr > Dansa som en XC-hoj, stick nedför som en enduro

Prylar 31 Jan

Trek-Fuel-EX-8

Plus: Mycket bra geometri och dämpning för stigcykling, i synnerhet när man kör i lite tuffare terräng och utförsbackar.
Minus: Lite svampig och tung i uppförsbackarna.
Köp om: Du gillar all stigcykling, men hjärtat slår några extra slag av glädje när stigen vänder nedåt, och du får slunga dig genom kurvor som en projektil eller ladda över stenpartier så det blir makadam av dem.

Inför 2017 har Trek uppdaterat sin  klassiska Fuel EX, vilken finns i allt mellan kolfibervarianter för åttio tusen kronor till instegsmodeller i aluminium för tjugo. Det som verkligen sticker ut med denna Trek Fuel, som vi ser det, är hur fruktansvärt bra och kul den är när det går nedför, för att vara en allt-i-allo-cykel.

I klättringarna är den aningen mindre trampeffektiv och känns lite tung och svampig, men när det vänder nedåt visar den sina allra bästa sidor – väldämpad, stabil och självförtroendeboostande, samtidigt som den känns smidig och kvick. En stigcykel för att rensa skogen på varenda Strava-KOM som har en minussiffra i banprofilen (nedförsbacke)!

Modern geometri och standarder
En av anledningarna till att cykeln känns så bra att köra fort i stök och nedför med är geometrin, som innebär lite slappare gaffelvinkel, lite kortare styrstam, och lite kortare kedjestag än till exempel den gamla Fuel. Den är också lite kralligare, genom en rejälare gaffel och Boost-standard på hjulen, vilket bådadera inger förtroende när man gör sitt bästa för att köra sönder stenarna som strösslats över stigen.

Fördelarna med dessa saker blir större desto kraftigare cyklist man är, och för en mindre och försiktigare cyklist är en lätt gaffel kanske att föredra framför en riktigt styv.

Precis som på Treks andra heldämpade cyklar kan man också ändra geometrin genom att vända på en så kallad mino-link, vilket sänker ner bakändan och slappar till styrningen. Då känns den faktiskt ännu bättre när det går snabbt utför, men styrningen blir lite mer sluggeraktig i klättringar så vi föredrar högläget som default-inställning.

Aluminiumram och fina komponenter
Med aluminiumram istället för kolfiber kan man kosta på aningen finare komponenter trots att cykeln är relativt billig. Den komponent som gör störst skillnad är framgaffeln, vilken vi tycker mer eller mindre utklassar Rock Shox Revelation-gaffel (som testades parallellt) för lite tuffare cykling. Dämpningen är dock plush och fin både bak och fram, kanske delvis också för att den är 130 mm istället för 120 som hos den gamla Fuelen.

RE:Aktiv-dämparens lägen funkar bra, och dämparen är aktiv även när den är i Climb-läget, precis som den ska. Men då blir den klart okänsligare, så RE:Aktiv är inte en mirakellösning utan man måste fortfarande välja mellan följsamhet och trampeffektivitet.

Resten av komponenterna består av ganska mycket Shimano XT, med vissa inslag av Shimano Deore. Cykeln har tvådelat vevparti, men vi hade personligen faktiskt föredragit en setup med singelklinga och den nya extrabreda kassetten i XT-serien. I synnerhet då en av de få nackdelarna med Treken är att den kan kännas lite tung och seg i klättringarna. Detta är ju dock en högst personlig preferens, som beror mycket på var man cyklar.

Dessa däcken burpar man inte, det lovar vi
Hjulen är inga lättviktare, men med Boost-bredd är de stabila och bra. Dessutom sitter däcken extremt tajt på dem, så pass att vi fick ta till såpa och skyhögt tryck för att ens få dem att sätta sig på plats. Troligen är lättare hjul dock den uppgradering som skulle ligga närmast till hands för en Fuel EX-8-ägare med pengar på fickan.

Orginalspecifikationen innehåller en sänkbar sadelstolpe vid namn KS eThirty Integra, men vårt exemplar var dessvärre defekt. Därför fick vi en suverän Bontrager-stolpe från Trek som ersättning, vilken gjorde jobbet på ett ypperligt vis.

Cockpit och kontaktpunkter är i vanlig ­ordning från Bontrager, och de fungerar bra. En speciell sak är dock styrstam och styr­lager, vilka går in i varandra som en del i den Knock Block som syns på en av detaljbilderna. Därför behövs en liten specialdel om man ska köra med någon annan slags styrstam. Inte ett problem, men bra att veta.

Läs mer: Vilken MTB ska man köpa?
Läs mer: Veckans träningspass – Dantes 15
Läs mer: Test – Canyon Nerve Al 9.9
Läs mer: Test – Specialized Stumpjumper Comp 29

Knock block gör att styre och gaffel bara kan svänga till ett visst läge. Det är för att gaffelkronan inte ska mosa diagonalröret, vilket blivit helt rakt för att öka styvheten. Men toppröret andas såklart också ut!
Knock block gör att styre och gaffel bara kan svänga till ett visst läge. Det är för att gaffelkronan inte ska mosa diagonalröret, vilket blivit helt rakt för att öka styvheten. Men toppröret andas såklart också ut!
Trek-Fuel-EX-8-Reaktiv
RE:Aktiv-dämpare, vilket bara finns på Trek-cyklar. Syftet liknar exempelvis Brain hos Specialized, med en ventil som är stängd men öppnas av stötar På RE:Aktiv öppnas ventilen av att dämparen rör sig snabbt, men den ska förbli stängd då den bara utsätts för pedaltramp. Man kan också manuellt välja mellan Climb-, Trail- och Descend-läge.
Rhythm 34 är en ny gaffel från Fox, som är lite enklare än det gamla sortimentet. Men den med extra breda nav styvar upp känslan ännu mer.
Rhythm 34 är en ny gaffel från Fox, som är lite
enklare än det gamla sortimentet. Men den med
extra breda nav styvar upp känslan ännu mer.

Testet publicerades ursprungligen i Allt Om MTB 4-2016.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.