Test: Thule Chariot CX1

Prylar 1 Jun 2016

De flesta känner till Thules kvalitet när det ­handlar om cykelhållare med mera, men hur väl står sig deras toppvagn mot konkurrenterna?

Thule-1

Redan när vi börjar plocka upp Thulevagnen ur kartongen inser vi att Thule inte lämnat något åt slumpen den här gången heller. Som vanligt andas hela konstruktionen kvalitet. Vagnen monteras snabbt och enkelt ihop med lite hjälp av den medföljande instruktionen.

För den som tycker att det där med instruktioner är för mindre händiga än en själv går det säkert utmärkt att få ihop det hela på egen hand, men eftersom det handlar om att sätta min dotter i vagnen när det hela är klart tar inte jag några chanser att något kan bli fel.

När allt efter några minuter är på plats är det dags att montera in även dottern, som villigt kryper upp och sätter sig i det välvadderade sätet. Även 5-punktsbältet är väl vadderat och det är inga större svårigheter att justera in det så att det passar perfekt. Det går även att höja infästningarna till axelremmarna efterhand som barnet blir större. Ryggstödet går också att justera något beroende på om barnet vill sitta upprätt eller lite mer tillbakalutad.

Vagnen har stora möjligheter för ­anpassning av ventilationen för barnet. Såväl framstycke som sidorutorna är täckta med både myggnät och ett transparent regnskydd som går att öppna upp efter eget tycke och smak. En smart funktion är också det solskydd av rökfärgad plast som går fästa i tre olika lägen beroende på hur lågt solen står.

För dig som vill ha lite packning med på turen finns det två nätfickor inne i vagnen där man kan förvara lite mat och kanske någon leksak till barnet. Bak på vagnen finns en större väska som utan problem rymmer ombyteskläder till både dig och barnet. Det finns även ett nätfack där det går att stoppa ner en laptop, pärm eller motsvarande.

Infästningen till cykeln görs genom att man monterar en liten dragögla på cykelns bakre axel. Har du 5 mm snabbkoppling följer det med ett nytt snabbfäste som är förstärkt för att klara den extra belastningen. Har du däremot en lite nyare MTB med 12 mm Thruaxel måste du köpa en ny axel med adapter från Thule som kostar 569 kronor. För att försäkra dig om att du inte tappar vagnen även om fästet skulle släppa sitter det en liten tygögla på dragstången som du fäster runt ramen, något som inte var helt enkelt på våra testcyklar med skivbroms. Öglan hamnar obehagligt nära den roterande skivan, men de fick aldrig kontakt under vår testperiod.

Att cykla med vagnen fäst efter cykeln är inga större problem. Självklart känns det att den sitter där, men det rullar förhållandevis lätt och man känner inte av några direkta vibrationer från vagnen, förutom när man ställer sig upp och bryter så vagnen verkar gunga och ger lite obehagliga motryck i otakt. Men generellt bör man undvika att stå upp och cykla med vagn eftersom att det är svårt att hålla en stabil balans och rytm.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.