Test: Specialized Camber Comp Carbon 29 Pris: ca 37 999 kr > Cykla till gränslandet bortom XC

Prylar 24 Jan

Specialized-Camber

Plus: En snabb cykel som ändå är både rolig och kompetent i tuffare terräng. Dessutom en mycket bra klättrare.
Minus: Inte bästa dämpningen och ”downhill”-egenskaperna.
Köp om: Du vill ha en cykel för snabb och rolig stigcykling, med mindre fokus på riktigt brutal utförskörning, och du kanske till och med ställer upp i ett långlopp eller två.

Vi har testat Specializeds ­mycket ­populära Camber, i den lägst ­prissatta kolfiberversionen. I jämförelse med en del andra biffigare trailcyklar är det lite mer XC än DH i den, vilket betyder att den gillar att köra fort uppför minst lika mycket som nerför. Den känns relativt trampeffektiv, och skulle nog hävda sig ganska bra på till exempel ett långlopp med ett par lättrullade däck monterade.

Det är ju dock fortfarande först och främst en lekfull trailcykel, som tjuter av glädje när man spettar upp och ner längs en stökig stig. I jämförelse med en del andra trailcyklar är den dock lite vekare utför, men i gengäld aningen effektivare uppför.

One bike to rule them all
Genom att vara en lekfull stigcykel för busig cykling, samtidigt som den är så effektiv, känns Camber som ett väldigt lockande val om man har breda preferenser men bara plats för en cykel i sitt hjärta. Man kan göra nästan allt med den, och göra det bra dessutom. Visst får man kompromissa lite, men känslan är ändå att man vinner på väldigt många fronter samtidigt. Man får en roligare XC-cykel och en snabbare trailcykel på samma gång.

Hela fronttriangeln på Camber är densamma som den lite kralligare Stumpjumpern, men med annan gaffellängd och helt annan baktriangel. Specialized kallar detta sitt Trail Chassis. På vår testcykel är fronttriangeln alltså i kolfiber men baktriangeln i aluminium, och fjädringsvägen både bak och fram är 120 mm.

Ramens dimensioner är lite mer XC än Treken, med aningen brantare gaffelvinkel, lite längre kedjestag, aningen kortare hjulbas, och ett par hårstrån längre styrstam. Kanske är det delvis därför som den känns som en lite vassare klättrare.

När man kastar sig utför en brant är det stor glädje, men man gaffeln lämnar en del att önska. Den Rock Shox Revelation som Cambern utrustats med är en lite klenare och mer okänslig gaffel än exempelvis Fox Rhythm, men den är troligen lättare och ändå en helt okej dämpare. Hade den varit vår hade vi nog stoppat i någon Bottomless Token för att göra den lite mer progressiv, eftersom det är relativt enkelt att blåsa rakt igenom hela slaget trots att vi har ganska lite sag (dämparens kompression när man bara sitter på cykeln).

Smidiga egna lösningar
Bak har man en Foxdämpare med Autosag, vilket innebär att man enkelt kan ställa in ett relativt bra tryck i dämparen genom att pumpa upp den, sätta sig på cykeln och sedan trycka på en ventil tills det slutar pysa. Dämpningen i bak är bra, och cykeln känns ganska trampeffektiv.

En annan trevlig bekantskap är Specializeds egna sänkbara sadelstolpe, vilken känns klockren. Den har till skillnad från de flesta stolpar vi känner till 12 stycken bestämda hack, istället för helt fri höjdinställning. Man kan tänka sig att mer valfrihet alltid skulle vara bättre, men när man vill köra fort och är stressade tycker vi faktiskt att det är mycket smidigt och intuitivt att bara trycka till lite lätt på reglaget och veta att man alltid hamnar på -25 mm.

Hellre kolfiber i ramen än bling-bling att pynta den med
I övrigt vad gäller komponenter har vi breda trevliga fälgar med 29 mm innermått, vilka utgör en bra stigkombo tillsammans med Specializeddäcken (Purgatory respektive Ground Control). Växlingarna sköts i sin tur av en SRAM NX-grupp, förstärkt med GX-bakväxel och vevparti från Raceface.

Det kan tyckas vara enkla komponenter på en cykel i denna prisklassen, men de sköter verkligen sitt jobb på ett oklanderligt vis och vi har inget att anmärka på denna prioritering. Singelklinga tycker vi också känns bra på denna cykel, eftersom de som väljer den framför Treken nog är aningen mer intresserade av en lätt cykel att pressa tider med. Om man ska rasta cykeln i väldigt lättkörd terräng kanske man dock vill ha något större än en 28-klinga fram.

Bromsarna är, som på så många andra cyklar, Shimano Deore. Att man finner dem som orginalutrustning på så många cyklar, av varierande pris, är för att de är så oerhört bra trots att de inte kostar särskilt mycket. Visst väger de ett par gram extra, men det är verkligen en bra produkt.

Läs mer: Vilken MTB ska man köpa?
Läs mer: Veckans träningspass – Dantes 15
Läs mer: Test – Canyon Nerve Al 9.9
Läs mer: Test – Specialized Stumpjumper Comp 29

Bakdämparen har inte bara en Autosag-ventil för enkel inställning av tryck, den härbärgerar nämligen också ett muliverktyg, i linje med ambitionen att vara en praktisk cykel för hela skogen.
Bakdämparen har inte bara en Autosag-ventil för enkel inställning av tryck, den härbärgerar nämligen också ett muliverktyg, i linje med ambitionen att vara en praktisk cykel för hela skogen.
Slang, kolsyrepatron, eller varför inte ett par syltkakor att njuta av under en paus ute i skogen. SWAT-boxen är suverän!
Slang, kolsyrepatron, eller varför inte ett par syltkakor att njuta av under en paus ute i skogen. SWAT-boxen är suverän!
Specialized-Camber-Command-Post
Specialized Command Post har till skillnad från konkurrenterna 12 fasta lägen, och man kan ställa in hur snabb returen ska vara genom att ändra lufttrycket.

Testet publicerades ursprungligen i Allt Om MTB 4-2016.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.