TEST: ROSE PSYCHO PATH 2 Pris: ca 23 388 kr

Cykeltester 23 Sep

4rose

Nästa kolfiberhoj är från tyska Rose. De slog 2017 ihop två av sina modeller, Mr Big och Psycho Path, vilka innan var samma cykel fast med olika hjulstorlek (27,5 och 29 tum). Nu är det namnet Psycho Path som gäller, och den har 27,5-­tumshjul i minsta storleken och 29 i de större. Dessutom har man gjort vissa uppdateringar av ramen, som ­sideswing-vajerdragning för framväxeln och optimering av själva kolfiber­konstruktionen. Det senare har gjort att man kunnat lätta den med ungefär 150 gram, så att ramen nu väger in på cirka 1,1 kilo. Så då är frågan om de avskalade grammen ger någon fart ute i skogen?  

Gruset sprutar
Även om det till största delen handlar om en mera ädel specifikation, så har just vikten en stor betydelse på denna Rose. Det känner vi direkt när vi trampar iväg på den. En totalvikt som är ungefär ett kilo mindre än flera av konkurrenterna, där mycket dessutom är roterande massa via finare hjul, gör att man formligen flyger iväg uppför backarna på Psycho Path! Den inbjuder till grusvägsrally deluxe, och efter varje kurva kommer vi på oss själva med att ställa oss upp och hamra ilsket på pedalerna. Det är ingen tvekan om att man skulle kunna plocka upp cykeln direkt ur lådan och med stor framgång tävla i ett svenskt långlopp, för den har bra komponenter rakt igenom och fina däck, vilket vi inte är bortskämda med.

 

4rose1
Rosen har inte bara klart finare hjul än alla andra, utan de har också finare däck än de andra som kör Schwalbe (Evo istället för Perfomance). Det hedrar dem, med tanke på hur viktigt det är med däck.

När vi ger oss in i mera teknisk terräng känns cykeln inte riktigt lika övertygande, för geometrimässigt är den lite mer av en klassisk race-hardtail, som inte hoppat på det tåg där XC-hojar hämtat inspiration från all mountain-hojarna. Den har dock väldigt moderna korta kedjestag, så det går lätt att kasta den runt tvära kurvor utan att bromsa bort sina spenderade watt. I långloppsterräng funkar också den mer klassiska geometrin perfekt, och det är nog denna disciplin som Psycho Path är designad för att prestera som bäst i. Den är en långloppsraket helt enkelt!

 

4rose2
Sideswing-framväxel och XT-vevparti växlar markant bättre än en klassisk framväxel och tunna klingor.

Komponentnivån är grejen
Det som gjort att Rose kunnat växa sig så stora på marknaden är ju såklart att de genom sin direktförsäljning via nätet kan erbjuda extremt bra komponentnivåer till ett trevligt pris. Psycho Path är heller inget undantag från detta, för den har en ärlig ­specifikation som duger till tävling, från början till slut. Racing Ralph 2,25 med fingummi istället för Performance-varianten, XT-nivå på ALLA delar i växelgruppen, samt hjul på samma nivå som resten av cykeln. Som vi sade innan är Rosen exempelvis den enda cykeln som har reducerade ekrar, vilket de flesta kunder kanske inte kollar så noga efter trots att det spelar roll. Utöver hållbarhet åt hjulen (vi vet att det låter motsägelsefullt) ger det också lägre roterande massa, om än marginellt, och det är helt enkelt inte tävlingsmässigt att köra runt på oreducerade ekrar med en högpresterande kolfiberram. Så Rose ska ha heder av att de prioriterar bra hjul, även om DT Swiss X1700 Spline Two inte har samma innerbredd som de häftigaste hjulen i dagens moderna utbud.

När det gäller resten av komponenterna är framförallt gaffeln något som vi fäster vår uppmärksamhet vid, för här får man en variant av nya Sid från RockShox. Denna RL-modell är som vi förstår det framförallt bantad mot föregångaren, då den inte verkar ha den nya dämparenheten som finvarianterna har. Men den funkar utmärkt, även om vi håller prestandan hos framförallt Leftyn lite högre. Själva gaffeln är också för Torque Caps vilket hjulen inte har, så det är lite fippligt att få dit framhjulet om man är stressad.

 

4rose3
Fina Ritchey WCS-prylar i alu är det som gäller på Rosen, istället för obekanta OEM-prylar.

XT är verkligen bra
Som sagt har vår psykopat XT-nivå på samtliga växel- och bromskomponenter, helt utan undantag. Detta märks på ett par punkter utöver själva vågen, där det kanske tydligaste är att den växlar fruktansvärt bra där fram. Sedan känns bromsarna lite vassare än flera av konkurrenterna, och det kan nog också delvis bero på skivorna. Bak växlar alla cyklarna ganska bra, men det är klart att XT-reglage ger en liten extra känsla av finess om man jämför med konkurrenternas enklare prylar.

 

”Den inbjuder till grusvägsrally deluxe, och efter varje kurva kommer vi på oss själva med att ställa oss upp och hamrailsket på pedalerna”

 

Om man ska hitta något att klaga på med XT-gruppen så är det att ramen är för PF30 medan XT bara finns med 24 mm-axel, så därför har Rose använt adapter och sedan ett gängat vevlager. Det spelar nog minimal roll, men känns såklart inte hundraprocentigt optimerat. Ett annat minus är sadelstolpen som måste varit ett måndagsexemplar, för det gick inte att få fast sadeln ordentligt. Vi kan inte tänka oss att det är så här illa på andra likadana stolpar, men det stör likväl vår upplevelse.

Avslutningsvis måste man ändå säga att cykeln känns väldigt välspecad, inte bara till nivån sett. Den är mycket högpresterande för långlopp, men det sitter inga prylar på där man får betala en väldig massa extrapengar för minimal prestandaförbättring. Väldigt bra grejer, men samtidigt med ett skarpsynt öga på vad man får för sina pengar alltså. Det passar oss utmärkt!

 

PLUS
Lätt, snabb och sprättig i långloppsspåret, med fina komponenter precis rakt igenom, utan undantag.

MINUS
Inte samma progressiva XC-geometri som vissa andra.

KÖP OM
Du vill ha snabbast tänkbara långloppsraket för dina pengar, och har därför inga problem med att köpa via nätet.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.