Test Rose DX-3100 Di2

Landsväg 24 Jun 2013

Rose DX-3100Redan första turen så kryper känslan fram att vilja ta ut den på grusvägar vilket också sker. Vet inte om det är skivbromsarna eller att den är lite mer komfortinriktad som framhäver suget att få känna sig som Cancellara på en vårklassiker. Väl där så kommer den till sin rätt, stabil, trygg och kan ta den extra hårda behandligen. En känsla som sitter i överallt, grusväg som landsväg och man känner sig hemma fort på den.

Att ramen är i aluminum är svårt att märka och framförallt det visuella lurar de flesta. Sådan här komfort på en aluram var svårt att tro att man kunde få för 15 år sedan.

Som vi tidigare skrivit säger Rose själva att den är en långfärdscykel vilket märks när det inbjuds till lite offensiverare åkning med mer igångdrag etc. då man påminns av den extra vikten som skivbromsarna för med sig. Hjulen är Rose egna med aluminiumfälgar och med lite högre höjd för bättre aeroegenskaper och styrka, dock med extra vikt som nackdel.

Växelgruppen Ultegra Di2 från Shimnano är mycket trevlig bekantskap och fungerade som det skulle genom hela testet samt utan den behövde justeras på något sätt.
En sak som dock inte var så trevligt var reglagen som vi minsta lilla ojämnhet låg och skallrade vilket var lite irriterande, men det är inte omöjligt att det går att justera bort med lite enklare mekkunskaper.

Skivbromsarna är också dom från Shimano och är mekaniska vilket betyder vajerstyrt stället för hydralik samt inte lika bra/effektiv bromsverkan. Bromsklossarna har några millimeters spel vilket kan upplevas som ett illa åtdraget styrlager när man står still (och håller in bromsen)  vilket  även det är störande, dock inget som märks under färd.

 

Hur är det då i övrigt med skivbromsar på en racer?

Jo, trots att de är mekaniska fungerar det bättre än med fälgbromsar, när det är torrt är skillnaden inte enorm men vid blött väder är skillnaden stor. Använder man vanligtvis kolfiberfälgar är det ännu större differans. Känns tryggt och säkert och passar cykeln bra. Gissningsvis blir skivbromsar snart mer eller mindre standard varpå även hydraliska modeller blir vanligare.

 

Sammanfattning.

Vill du ha en racer som tål lite mer och erbjuder lite mer komfort är detta ett mycket bra alternativ. Är man randonneur eller touringcyklist och behöver lite mer lättmekade delar kanske man ska snegla åt en helmekanisk växelgrupp.

 

Cirkapris 23 300.-

 

Rose DX-3100 Rose DX-3100

Rose DX-3100Rose DX-3100 Rose DX-3100

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.