TEST: Merida SCULTURA DISC CF 4000 En Scultura för alla

Cykeltester 2 Jun

3merida

Merida var verkligen på hugget med att förse sitt dåvarande World Tour-lag med skivbromshojar när man lanserade Scultura Disc i början av förra säsongen.

Detta är mellanmodellen av ramen, vilken precis som proffsens hoj är helt i kolfiber, men med lite högre ramvikt (1000 gram istället för 900) och lite annan geometri. Geometrimässigt skiljer cyklarna sig åt genom att de finaste modellerna har en mer aggressiv och tävlingsmässig sittställning, medan vår modell har en relativt avslappnad dito. Sedan har också styrningen gjorts aningen mer åt det stabila hållet på vår modell, för att optimeras för en bredare publik än proffs-
cyklister.

Bred kompetens
Vi märker ganska snabbt att detta är en cykel som har många olika favoritgrenar, lite på samma sätt som Gianten hade. Den är i grunden en ganska sprättig tävlingscykel, men den har också sagda avslappnade sittställning och en fin komfort. Dessutom skvallrar vissa av rörprofilerna om att Merida inte helt släppt tanken på att cykeln ska skära vinden på ett halt och genomtänkt sätt, även om det såklart inte är en aerohoj i samma anda som Meridas Reacto-modell. Lägg därtill ett uppträdande på vägen som är neutralt och lätt att komma överens med, så får vi en cykel som presterar ganska bra oavsett vad måttstocken egentligen mäter.

Dessa egenskaper borde kunna göra vår Scultura till ett väldigt uppskattat val för en ambitiös cyklist som vill köra fort på motionslopp och klubbrundor, men som också vill ha komfort och en förlåtande sittställning. Vi känner oss aningen mera snabba och adrenalinstinna på Lapierren, men Meridan har alltså andra kvalitéer som väger upp för detta. Det är helt enkelt en fin och trevlig allroundhoj som är lätt att trivas på, vare sig man är ute på fikatur eller jagar Strava-KOM. Vissa vill kanske ha en cykel som andas mera race, och några vill kanske ha en mer renodlad komfortprofil, men cykeln är med säkerhet lätt att tycka om för en stor grupp människor.

”Dessutom skvallrar många av rörprofilerna om att Merida inte släppt tanken på att
cykeln ska skära vinden på ett halt och genomtänkt sätt”

 

Listiga detaljer
Ramen på vår modell är en väldigt modern skivbromsram, med flatmount-bromsar, 12 mm genomgående axlar, brett press fit-vevlager, elegant och omfattande intern vajerdragning, plats för 28 mm-däck, samt speciella kylflänsar i aluminium som ser till att kedjestaget inte hettas upp för mycket av bakbromsen. I Sverige har vi ju inte så många backar där man kan bygga upp några större mängder värme i systemet, men när en stor och kraftfull motionär kastar sig utför serpentinerna i Alperna är det ganska mycket värme som genereras, så det finns fog för den här typen av design.

Merida lyfter också fram att ramen ska ha en ganska god aerodynamik för att inte vara en aerohoj, och utan tillgång till vindtunnel kan vi inte med säkerhet uttala oss om hur det verkligen ligger till med den saken. Dock ser man tydligt att många av ramrören frångått den traditionella runda profilen till förmån för en profil som Merida kallar för Naca Fastback, vilken är lite i samma anda som vissa andra ”stympade aeroformar”. De har ju också en bevisad aerodynamisk effekt, så någon gratis watt ger med säkerhet Sculturans design i alla fall.

Däremot inbjuder som sagt inte geometrin till maximalt aerodynamisk sittställning, utan den känns ganska upprätt.

3merida2
Sömlöst och elegant, samt utan onödig bromsbrygga.
3merida1
Sadelröret har en slags Kamm Tail-design hela vägen upp till sadelstagen, för att ge en liten skjuts genom vinden.

Tål några uppgraderingar
När det gäller utrustningen på vår testhoj känns det som bra och pålitliga saker, sett till att priset inte är särskilt högt ändå. Men det är såklart inga lyxprylar, och Meridan känns som en cykel där ramen tål att man gör lite uppgraderingar över tid. I synnerhet skulle man kunna tänka sig att hänga på den ett par snabba och tävlingsmässiga hjul för att liva upp uppträdandet ännu mer, även om de befintliga inte gör bort sig på något sätt och är lite lättare än Lapierrens. Men det känns ändå som träningshjul utan varken låg vikt eller aerodynamisk profil, och alltså är det en punkt där man kan göra stora vinster genom att plöja ner skatteåterbäringen en dag.

Om vi bortser från 105-gruppen bär de flesta komponenterna Meridas egen logga, och om vi ska nämna en sak som känns aningen finare än hos konkurrenterna i testet är det att man får en sadelstolpe som till stor del är i kolfiber.

3merida3
Merida säger att kylflänsen minskar temperaturen med ungefär 35 grader vid en fyraminuters inbromsning.

PlusMinusMerida

PrisMerida

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.