Test: Merida Big Trail 800 Pris: ca 19 999 kr > Feta hjul är kul, och oväntat smidiga

Prylar 7 Feb

Merida-Big-Trail-800

Plus: Klockren trail-geometri, som är rolig, smidig och gör att man vill köra så myrorna tar betäckning i utförslöporna. Dessutom har man ett fantastiskt grepp.
Minus: Har man en stor plånbok och står ut med lite mer omfattande service är heldämpat till syvende och sist ändå lite bättre än hardtail på stökigt underlag.
Köp om: Du vill ha en prisvärd och rolig cykel som kan hantera utmanande stigcykling, vare sig det handlar om svåra passager eller utförskörningar, och du känner inte att du behöver en heldämpad soffa att glida runt i.

Utan tvekan är ju en av de stora trenderna 2017 att rulla på feta plus-däck, och med nya Big Trail från Merida gör man det på ett väldigt spännande sätt.

Vi hade ganska lite erfarenhet av plus-däck innan, och förväntade oss att det skulle vara lite segt, tungt och allmänt svampigt. Men så fel vi fick! I normala farter är den här cykeln smidig som en inoljad katt längs stigen, samtidigt som den inspirerar till att bomba utför stökiga utförskörningar utan att ens titta åt bromshandtagen!

Dessa ytterst positiva köregenskaper kommer med all sannolikhet av den grymma trail-geometrin, med slapp gaffelvinkel på 67,5 grader, superkort styrstam på 35 mm, korta kedjestag på 427,5 mm och en väl tilltagen längd på ramen för att man inte ska bli alltför ihopkrupen. Det känns som att man kan vända på en femöring trots att cykeln inger massor av självförtroende utför, och med det grymma fästet från de feta däcken kan man göra bådadera i hög fart.

Smart med plusdäck och hårdsvans
En hardtail är alltid billigare än en hel­dämpad om de har jämförbara komponenter, men det känns som att det är genom dessa plusdäck som hårdsvansen på allvar kan utmana en heldämpad cykel som stighoj. Däcksvolymen gör att man flyter lite bättre över stöket och vågar släppa på utan att kvadda fälgen, till skillnad från exempelvis en XC-hardtail.

Visst måste man jobba lite mer när det är rejält knöligt än med en heldämpad, och man känner verkligen av däckens roterande massa när man försöker spätta iväg i en rapp fartökning. Men helhetsintrycket är ändå att den hänger med de heldämpade oväntat bra även när det är riktigt knöligt, och den är väldigt kapabel och rolig att cykla stig på trots sitt ganska överkomliga pris. Den är ju också den klart lättaste cykeln, trots feta däck och nämnda prislapp.

Modern ram
Den sinnrikt hydroformade ramen har alla attribut vi förväntar oss av en ram i frontlinjen. Vi har nämnt den progressiva geometrin, och till det kan vi lägga Boost-standard för starkare och styvare hjul, samt intern vajerdragning till bland annat den sänkbara sadelstolpen.

Det högra kedjestaget har också en speciell form, för att det ska kunna vara styvt och superkort men ändå ge plats åt blaffiga däck.

Hur lite luft kan man ha i ett däck?
Det är ingen dum idé att skaffa någon slags känslig tryckmätare till denna Merida, för man häpnas över hur lågt tryck man kan köra med. Vi gick lägre och lägre utan att däcket började kränga på den superbreda fälgen, med resultatet att cykeln flöt bättre på stigen, och att vår fotpump inte längre kunde registrera att den tryckt i någon luft överhuvudtaget.

Lågt pris men bra komponenter
Som sagt är en av fördelarna med att välja en plus-hardtail som denna att den får fina komponenter sett till priset. Här får man en blandning av Shimano SLX-, XT- och Deorekomponenter som känns hyfsat högpresterande, trots att cykeln kostar mycket mindre än konkurrenterna. Bland annat ser vi den nya större XT-kassetten med 11-46 tänder, som gör att singelklingan blir ännu mer tillräcklig.

Gaffeln är också av hyfsat bra slag, genom den nya Rock Shox Yari i 130 millimeters Boost-utförande. Det är en gaffel för krävande och tuff cykling, men utan det avskräckande pris som man finner hos de dyrare syskonen Pike och Lyrik. Vi vågar egentligen inte uttala oss med tvärsäkerhet om hur bra den är, för de feta däcken hjälper ju till att ta hand om ojämnheter i jämförelse med ”konventionella” mountainbikes. Tillräckligt bra är den dock utan tvekan, för flertalet av oss.

Om man vill få lite snabbare rull i lättkörd terräng kan man också byta hjulen mot ett par 29-tummare med vanliga däck, utan att detta blir knasigt geometrimässigt. Men då förlorar man nog en del av cykelns själ, så vi skulle bara göra det om vi körde mycket i väldigt enkel terräng.

Läs mer: Vilken MTB ska man köpa?
Läs mer: Veckans träningspass – Dantes 15
Läs mer: Test – Canyon Nerve Al 9.9
Läs mer: Test – Specialized Stumpjumper Comp 29

Med Boost-standard och det här speciella kedjestaget kan man få riktigt korta kedjestag trots de breda däcken, vilket ger kvickhet och smidighet.
Med Boost-standard och det här speciella kedjestaget kan man få riktigt korta kedjestag trots de breda däcken, vilket ger kvickhet och smidighet.
Svinbreda fälgar, som här, är en nödvändighet med Plus-däck för att man ska kunna släppa ut i princip all luft utan att däcken ormar sig, och få njuta av att sväva på moln (nästan).
Svinbreda fälgar, som här, är en nödvändighet med Plus-däck för att man ska kunna släppa ut i princip all luft utan att däcken ormar sig, och få njuta av att sväva på moln (nästan).
Superkort styrstam har fördelen att styrningen känns direkt, fast man har vinklar som gör att man vågar bomba utför vad som helst.
Superkort styrstam har fördelen att styrningen känns direkt, fast man har vinklar som gör att man vågar bomba utför vad som helst.

Artikeln publicerades ursprungligen i Allt Om MTB 4-2016.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.