TEST: Giant CONTEND SL1 DISC CBD En ensam genre är för smal

Cykeltester 31 Maj

2giant

Här kommer Giants nya aluminiumhoj Contend SL Disc, vilken på flera sätt är en väldigt intressant cykel.

Den borde också kunna kryssa i väldigt många av rutorna som finns med på en hängiven cykelmotionärs kravlista genom att vara funktionell, komfortabel, avslappnad i sitt­ställningen, ha vissa inslag av aerodynamiskt tänk samt dessutom en hyfsat kvick och snabb känsla när man sitter i sadeln.

Suverän stolpe
Om vi börjar med komforten så är det framförallt bak den imponerar storligen, genom Giants egna D-formade kolfiberstolpe D-Fuse. Med D-formen blir tvärsnittet smalt, och den flexar vid stötar på ett väldigt påtagligt sätt. Detta underlättas också av att ramen på typiskt

Giant-manér har mycket slope, så att det blir ett generöst uppstick. Som vi sagt tidigare när vi testat cyklar med denna stolpe önskar vi dock att sadelinfästningen varit steglös, istället för indexerad.

”Fin komfort, via den flexande sadelstolpen, är ett tydligt
signum för denna cykel. Men den är också hyfsat sprättig”

 

Fin-alu
Själva ramen är gjord i Giants finaste alu­minium, vilken man kallar för ALUXX SL. Den har en hel del spännande former, som exempelvis de asymmetriska och platta sadelstagen, och den har övervägande moderna standarder som press fit, intern vajerdragning, flat mount för bromsarna samt koniskt styrhuvud. Däremot är det vanlig snabbkoppling och öppna dropouts som gäller, vilket vi inte känner oss helt sålda på när vi nu tagit klivet in i 2017. Då tänker vi dock mest på framtidssäkring, snarare än att det skulle märkas särskilt påtagligt när man väl låst fast hjulet.

Ramen kompletteras av en kolfibergaffel, ­vilken dock till skillnad från exempelvis Treken har gaffelrör i alu. En funktionell och praktisk detalj på ram och gaffel är att de har ordentliga fästen för skärmar, så cykeln skulle exempelvis kunna tjänstgöra som en snabbpendlare om sommaren. Men det ser ut som att man skulle få hålla sig till 25:or under skärmarna, medan det åtminstone går att få dit 28 mm breda däck som cykeln står nu.

Cykeln är relativt kort och hög, så de som söker en avslappnad sittställning eller har korta armar kommer känna sig som en hand i en välstoppad handske. Ibland talar vi om något som kallas Stack-to-Reach, vilket helt enkelt är förhållandet mellan höjd och längd på ramen. En vedertagen klassificering gör då gällande att över 1,5 är typiskt för en komfortracer, och av våra testhojar är Giant Contend den enda som har över just 1,5.

2giant3
Om det bara vore för sadelstaget skulle man kunna montera en 500-mm bromsskiva.
2giant2
Juvelen i kronan på den här cykeln är komforten från den D-formade sadelstolpen.

I sadeln
Som sagt är fin komfort, via den flexande sadelstolpen, ett tydligt signum för denna cykel. Men den är också hyfsat sprättig, kvick och manövrerbar, så vi lockas att låta hammaren falla när det brantar till lite. Den är ganska mycket tyngre än den fälgbromsade huvudkonkurrenten från Trek, men det känner vi inte av så värst – troligen för att den verkar ha bättre hjul och lättare däck. Just hjulen är faktiskt en ganska intressant del av den här cykeln, för fälgarna ser ”påtagligt semi-aerodynamiska” ut med sin 30 mm djupa, 23 mm breda, och ganska runda ­profil. De sitter också på klart dyrare cyklar i Giants modellprogram, och är en syn vi gläds åt.

Special
Giant har valt att använda en (egen) omkopplare mellan de vajerförsedda vanliga 105-­reglagen och sina hydrauliska bromsar, vilken också tjänstgör som en del av styrstammen. Det gör att man slipper de småfula och lite klumpiga hydrauliska 105-reglagen, men får ändå ordentlig bromskraft och självjustering – till skillnad från med mekaniska skivbromsar. Men ändå kan vi inte låta bli att känna oss lite tveksamma, och vi får lite flashbacks från 2012 när företag som Hope, TRP och Magura producerade omkopplare som satt under styrstammen. Giants lösning är i och för sig klart mer estetiskt tilltalande, även om det gör att man får hålla sig till det befintliga fabrikatet av styrstammar vad det verkar.

2giant1
Trots att vi var lite misstänksamma i början, fungerade vajer/hydraul-omkopplaren fint.

Ingen backe är för brant       
Av cyklarna i vårt test är detta den som har ­lättast utväxling, och med 34/32 som lättaste växel bör de flesta ta sig upp för backarna som det här landet har att bjuda på. Det är en ­utväxling som är optimerad för motionscykling solo eller i liten grupp, vilket är helt rätt med tanke på cykelns övergripande profil.

En sista sak att nämna om utrustningen är att denna cykel inte har det riktiga 105-­vevpartiet, utan det väldigt vanligt ­förekommande RS500, vilket är att jämföra med den gamla 105-modellen.

PlusMinusGiant

PrisGiant

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.