Test: Giant Anthem Advanced 27,5 1 Pris: ca 42 000 kr > Maestron när det gäller trampeffektivitet

Cykeltester 25 Okt 2016

PLUS För XC har den en suverän balans mellan smidighet, lekfullhet och förmåga att svälja stök, samtidigt som länkaget är väldigt trampeffektivt.

MINUS Vi lyckas inte köra riktigt lika fort på Stökstigslingan som med FS29:an, även om det kan säga mer om cyklisten.

KÖP OM Du vill tävla, eller åtminstone köra riktigt fort, och tävlingarna ska vara riktiga XC-tävlingar med snabba svängar, hårda klättringar och kniviga stenkistor.

Giant-Anthem-Advanced-Test-1

Testet publicerades ursprungligen i Allt Om MTB 3-2016. Sammanfattning och övriga testade cyklar hittar du här.

Giants klassiker Anthem i 27,5-tumsutförande är en cykel som överraskade ganska mycket på oss, och det på ett väldigt positivt sätt. Okej, vi insåg ju att det måste gå att köra fort på en FS27,5:a, när till exempel sådana snabbingar som världsmästaren Nino Schurter samt svenska mästarna Jenny Rissveds och Calle Friberg oftast ses på cyklar av den här typen. Men ändå trodde vi att det skulle vara skakigare i stöket med de små hjulen.

Visst, det rullar inte riktigt lika lätt över stenpartier och rotmattor som FS29:an vilket märks en aning på tiderna runt stökstigrundan. Men tack vare att cykeln är heldämpad blir den en väldigt gynnsam kompromiss mellan att svälja stökigt underlag och att vara snabb som en vessla genom knixiga svängar. Med en HT 27,5 kände vi att vi fick lida för de små hjulen i stöket, men här tänker vi mer på hur snabba vi känner oss i de avsnitt där smidighet premieras.

Mästerligt effektiv

Det vi får offra i jämförelse med en hardtailen av samma kaliber är såklart en del sprättighet och känsla av att bli kastad av en katapult uppför backarna, men Anthem är ändå en hiskeligt trampeffektiv heldämpad cykel. Först tänkte vi att det var snålt att inte ha lockout-reglage på styret för bakdämparen, när det ändå är en relativt dyr cykel. Men redan efter en tur insåg vi att man inte monterat det av den mycket enkla anledningen att det inte behövs!

Inte ens när vi ställer oss upp och mosar för allt vad vi är värda känner vi av att det gungar i bakändan, vilket är väldigt skönt. Säkert rör sig länkaget en liten aning om man har rundtramp som en stelopererad boxare, men det glänser ändå verkligen på denna punkten.

Hemligheten bakom att cykeln är så trampeffektiv är maestrolänkaget, vilket är ett mer avancerat länkage än vi hittar på många andra heldämpade cyklar. Tack vare att baktriangeln rör sig mer som en skevande parallellogram upp och ner, istället för runt en fast pivotpunkt, blir den oerhört okänslig för pedalkraft men ändå känslig för stigens ojämnheter. Det blir antagligen lite tyngre och mer omfattande service än med en enklare design, men det har en väldigt påtaglig positiv effekt för trampkänsligheten.

”Hemligheten bakom att cykeln är så trampeffektiv är maestrolänkaget”

Själva länkaget på cykeln är i aluminium, medan huvudtriangeln är i kolfiber på denna modell i Advanced-serien. Dessa delar är desamma som på den allra finaste Anthemen, så aluminiumet i baktriangeln ska nog tolkas som ett medvetet materialval och inte sparsamhet.

Ramen har en geometri som är en bra kompromiss mellan stabilitet och kvickstyrdhet för Cross Country, och vi trivs utmärkt med hur den uppför sig på stig. Den låter en dra nytta av de små hjulens kvickhet, samtidigt som man inte behöver ha hjärtat i halsgropen i oro över att man ska flyga över styret vid första bästa utförsbacke. På pappret ser det ut som att Gianten ska vara mer segstyrd än till exempel Roses Psyco Path, men tack vare att Fox har lite mer offset på sina gafflar än DT, samt att vi testade en aningen mindre storlek av Gianten, upplevs de som ganska likvärdiga på denna punkten.

Lyxfjädring

Dämpningen sköts alltså av Fox allra finaste produkter, vilka ingår i den så kallade Factory-serien. De känns framför allt igen på den speciella bruna färgen på innerbenen, vilken är en ganska kostsam Kashima-beläggning som sänker friktionen och gör dem mer finkänsliga. Det märks såklart att det är mycket hög kvalitet på dämpningen, men om man i butik ska välja mellan dessa och enklare Foxdämpare bör man ha höga krav för att det ska vara värt den extra kostnaden.

När det gäller växelkomponenterna fick vi för första gången glädjen att stifta bekantskap med den nya XT-gruppen i singelklingeutförande. Vi tycker att det är lite synd att det inte är fler cyklar som utrustas såhär från fabrik, men glädjer oss åt att denna gjort det. Även om Shimano annonserat att designen på framklingorna kommer att ändras, har inte vi märkt att kedjan skulle vilja flyga av för att drevet inte är Narrow/Wide, utan bara lagom brett. Men hängslen tillsammans med livrem är såklart ändå det säkraste, om man verkligen inte vill bli stående med byxorna vid knävecken.

Hjulen är Giants egna, och de verkar vara av ganska fin valör. Fälgarna är breda och av kolfiber, där det senare bidrar till att den kompletta vikten för hjul och däck är mycket bra, om än inte världscup-bra. Hjulen är hursomhelst en del i förklaringen till det hyfsat rappa uppträdandet för att vara en heldämpad cykel, och att cykeln är så smidig på stig.

Testet publicerades ursprungligen i Allt Om MTB 3-2016. Sammanfattning och övriga testade cyklar hittar du här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.