TEST: Canyon Speedmax CF 9.0 LTD Maxfart für alle

Cykeltester 12 Jun

Canyon-1

Det är med viss nervositet och hög andakt som vi gränslar denna tyska höghastighets­maskin. Vad händer om en kastvind från sidan tar tag i högprofilshjulen? Och ska vi ens nå ner till styret?

Till skillnad från de flesta andra tempocyklar (och storebror med modellbeteckningen CF SLX) är denna ­Speedmax inte riktad direkt till eliten, utan snarare till den som nyss blivit biten av triathlonflugan eller kanske vill prova att testa sig mot klockan på några tempolopp. För att få göra det senare måste du dock plocka av Energy Boxen (behållaren i neopren bakom styrstammen där man kan förvara bars och gel) för att cykeln ska bli UCI-legal.

Alla ska kunna köra fort
Det finns flera exempel på finesser som Canyon lagt till för att anpassa Speedmax CF till den breda massan. Det som har den mest avgörande betydelsen är att geometrin ändrats på två viktiga punkter – reachen har blivit kortare och stacken högre, vilket innebär att sittställningen blir aningen mer upprätt och framför allt betydligt skonsammare. Undertecknad kunde exempelvis cykla ihopkrupen i tempoställning i två timmar utan problem, trots att han är smidig som ett kylskåp.

Ultegrabromsarna är av Direct Mount-typ, vilka inte är lika aerodynamiska som de integrerade diton som återfinns på CF SLX, men i gengäld är de betydligt enklare att justera och serva själv. Kolfiberlayupen är av något enklare typ för att hålla kostnaderna nere, men faktum är att viktstraffet är minimalt så vi klagar verkligen inte.

Ytterligare ett bevis för Speedmaxens tilltänkta målgrupp hittar vi i vevpartiet, som är ett så kallat semi-kompakt med 52 tänder på största klingan. För de allra flesta av oss duger 52-11 alldeles utmärkt som tyngsta växel, men i längre utförsbackar eller kraftig medvind kan den bli för lätt.

På minuskontot hamnar att batteriet till de elektroniska Ultegra Di2-växlarna är monterat tämligen oåtkomligt i diagonalröret, istället för i sadelstolpen. Nu fungerar förvisso växelgruppen för det mesta oklanderligt, men skulle något problem uppstå med batteriet måste cykeln skickas in till Canyon för att åtgärdas.

 

Canyon-2
Temposadlar skiljer sig ofta från ”vanliga” landsvägssadlar, men denna föll oss i smaken.
Canyon-4
Vi klagar ofta på att hjulen inte är tillräckligt fina för cykeln, men i det här fallet är det nästan tvärtom.

Fina vägegenskaper
Speedmax CF 9.0 LTD må ha en respektingivande specifikationslista, men det är ute på vägen som den verkligen imponerar på oss – framför allt på områden där vi inte hade förväntat oss det. Efter en kort invänjningsperiod känns cykeln otroligt stabil, trots att det alltså sitter Zipp 808 Firecrest i kanttrådsutförande bak och 404 fram. Istället för att känna sig som en optimistjolle i sjönöd är det trygghet som är den övervägande känslan när vinden ligger på från sidan.

Komfort är inte direkt en högprioriterad egenskap för en tempocykel, men kombinationen av en något mer avslappnad sittställning och Fizik Ardea Tri-sadeln som passade oss mycket bra gör att åkturen ändå blir behaglig, vilket i förlängningen innebär att man kan lägga all tillgänglig kraft i pedalerna.

Mycket tack vare den stora och styva konstruktionen runt vevlagret upplevs cykeln som brutalt effektiv, inte minst uppför där skillnaden mot en mindre vridstyv cykel märks allra mest.

I ärlighetens namn är det inte mycket negativt som går att säga om åkupplevelsen. Vi lyckades trycka på fel växelknapp ett flertal gånger, men det handlar nog snarare om att det är svårt att lära gamla hundar att sitta. De elektroniska reglagen är egentligen ett genidrag, eftersom man med enkelhet kan byta växel både från tempopinnarna och styret, vilket underlättar framför allt kurvtagning.

På det hela taget tycker vi att Speedmax CF 9.0 LTD håller sitt löfte – den gör tempocykling till en hypnotiserande rolig fartfest för alla. Om man tycker att Zipp-hjulen känns lite väl häftiga – det borde man göra – så rekommenderar vi att snegla på varianten som heter 9.0 Di2 (med Ultegra Di2 och Reynolds Strike-hjul, 43 999 kr) eller 9.0 (med mekaniska Ultegra och Mavic CXR-hjul, 29 399 kr).

Untitled-1

Canyon-3
Elektroniska växlar underlättar växlingar under inbromsningar och efter kurvtagning, ett klockrent val för en tempocykel.

Specifikationer

PlusMinus

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.