Test: Canyon Nerve Al 9.9 Pris: ca 27 799 > Ingen stig är för svår

Cykeltester 25 Okt 2016

PLUS Otroligt fina komponenter, och en mysig stighoj som samtidigt kan gå riktigt fort och ta sig fram nästan var som helst.

MINUS Mindre lekfull än konkurrenten med de mindre hjulen, och sedan känner man fortfarande en viss oro över de logistikproblem som Canyon hade tidigare.

KÖP OM Du är en lite mer storväxt stigälskare som gillar det trygga och effektiva hos de större hjulen, och du är beredd att handla cykeln online utan kontakt med en fysisk butik.

Canyon-Nerve-Al-Test

Testet publicerades ursprungligen i Allt Om MTB 3-2016. Sammanfattning och övriga testade cyklar hittar du här.

Canyon Nerve finns i både 27,5 och 29-tumsutförande, men här är det aluminiumram som gäller på samtliga modeller. I jämförelse med de flesta andra cyklar vi testat rullar Nerve tryggt, lugnt och värdigt över rejäla stenrösen, som vore de krattade grusgångar! Detta gör den till en snabb och effektiv stigslukare, som man utan problem kan köra ordentligt fort med i terrängen. Det är bara att sitta ner och mosa på, så tar man sig fram nästan var som helst!

Däremot går samma egenskaper ut en del över lekfullheten, om vi ställer den mot exempelvis Meridas One-Twenty i 27,5-tumsformat. Både tidtagaruret och känslan säger dock att Nerven är en aningen snabbare cykel, som på vår stökiga testslinga inte står i skuggan av någon annan cykel i vårt test. Rotmattor som liknar ett jätteplockepin är det bara att ladda järnet över med sadelstolpen lite nedsänkt, men den är också faktiskt ganska smidig genom kurvor.

Snabbare än förväntat

Att Nerven var så snabb på referensslingorna förvånade oss lite, och det visar att en Trailcykel kan vara mycket mer än en cykel för att bara sakta mysa omkring med på stigarna. När det går uppför känns det dock som man får kämpa en del, i synnerhet för att få med sig fart över krön. Men totalt sett är detta en väldigt snabb cykel för att vara en som är till för att ha roligt på.

Ute på grusvägar och liknande går det också att hålla riktigt bra fart, men grusvägarna känns ändå helt klart som transportsträckor där man saknar rappheten och kvickheten hos de mer XC-orienterade cyklarna. Vi märker därför hur vi söker oss bort från dessa platta och välkrattade platser, mot svårare stigar där cykeln får glänsa.

Men om man kommer köra ett och annat långlopp eller vet med sig att man kommer köra en hel del enklare grusväg, så är nog ändå denna Nerve aningen snabbare än Trail-konkurrenten med de mindre hjulen. När det gäller lekfullhet väljer vi alltså de små hjulen, men för snabbhet de större.

Riktiga snabbhjul

Ramen är som sagt en aluminiumram som har alla moderna standarder vi förväntar oss från Canyon, vilka alltid tycks ligga i framkant när det gäller utveckling. Den har till exempel en massa genomtänkt intern och extern vajerdragning, bland annat intern sådan för Shimanos nya sideswing-framväxel. Den cykel som vi har provat är den minsta storleken med 29-tumshjul (en medium), och det antyder att Canyon inte ser detta som en cykel för kortare personer. Är man kort och vill ha en Nerve är det sålunda 27,5-tumshjul som gäller.

Canyon har precis som Rose en direktförsäljningsmodell, och den är därför nästan skamlöst välutrustad för sitt pris. Dämparna är från Fox enklare Performance-serie  och de sköter sig på ett väldigt bra sätt. Däremot får man ett par riktiga kvalitetshjul, vid namn Dt Swiss XM 1501 Spline One. De är både superstabila och ganska lätta, och en verklig kvalitetsprodukt på en plats på cykeln där man långt ifrån alltid finner sådana. Detta bidrar till att Canyonen faktiskt bara väger ett kilo mer än till exempel Scott Spark 920, fast det är en mycket kralligare cykel som dessutom är mycket billigare.

På nämnda fälgar sitter Continentals Mountain King respektive X-King i 2,4-tumsutförande, och denna massiva däcksvolym på ett par 29er-hjul gör att man verkligen flyter fram över stöket med bra grepp hela tiden. Rullet på slätt underlag lider därmed en aning, men det känns helrätt med den här typen av feta däck på en cykel som denna.

”Nerve får lugnt och värdigt över rejäla stenrösen, om vore de krattade grusgångar”

Vidare får man en komplett XT-grupp, där den mest uppenbara skillnaden i prestanda gentemot huvudkonkurrenten från Merida är att bromsarna har en finare känsla och prestanda. Man hade kunnat kapa ännu mer av den ganska imponerande vikten genom att ha singelklinga, men det kanske ändå inte är högsta prioritet för spekulanter på denna cykel. Eftersom man helst sitter ner i uppförsbackarna med Nerve vill man också ha lätta växlar till hands.

Den sänkbara sadelstolpen är referensstolpen bland alla sänkbara sadelstolpar, då det är en Rock Shox Reverb. Den har en oljeslang istället för en vajer från reglaget som sänkstolpen på Meridan, men vi kan inte egentligen plocka ut en favorit mellan dem. Båda förgyller helt klart cykelturen med en trailhoj när det brantar till eller är ska laddas över stök, och vi fattar mer och mer varför de också kunde vara bra på en XC-hoj.

Testet publicerades ursprungligen i Allt Om MTB 3-2016. Sammanfattning och övriga testade cyklar hittar du här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.